Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Nätverk för nybörjare

Foxy

Recommended Posts

Här är en total nybörjare på nätverk. Får snart internet 100/100 genom fiber och vill att alla datorer i vårt hus ska få samma höga hastighet. Det kommer att vara ca 20 - 25 m mellan första o sista datorn, dock inom samma byggnad. Hur gör jag och vad behövs. Har läst att "stjärna" ska vara bästa sättet att bygga ihop dom. Det är inte fel ifall alla datorerna kan ha tilgång till samma skrivare också men inte nödvändigt. Hjälp mig nån som kan.

Trådbundet är att föredra pga av stabilitet o hög hastighet. Så det är det första vägvalet - kan du dra kabel till alla de punkter som du vill ha access utan alltför stora kostnader/problem/kosmetiska ingrepp/etc? Stjärna är ett litet föråldrat begrepp men kort refererar man till man enklast sätter den centrala switchen i "mitten" av nätet i sedan drar kablage ut till resp punkt.

Kan du inte dra kabel så är det trådlöst som gäller.

Vad behöver jag för material? Vilken typ av kablar, switch mm. Kan man sätta en router i någon ände, draget från switchen i mitten för att få trådlöst och trådbundet eller är det switchen som sköter det trådlösa också?

Tacksam förinfon hittills o ännu tacksammare för lite "idiotinstruktion" om vad man behöver o lite steg för steg hur man gör. Tack på förhand för mer hjälp

Svårt att ge ngt mer än allmänna råd - så mycket som avgörs av dina lokala förutsättningar o önskemål.

Rent generellt, kabel skall vara Cat5e min, eller hellre Cat6 (båda av typ UTP). Om du tänker göra ngn form av permanent installation - kontakta din lokala elektriker. I ett trähus kan man göra rätt mycket snyggt. Svårare med sten/betong. Inte för att det är SÅ svårt att dra kabel, men har man aldrig gjort det... Kablage, uttag, etc behöver du hur som helst, så det är arbetskostnaden det handlar om. Går att köra som ROT-avdrag (om huset har "rätt" ålder).

Du behöver med största sannolikhet en router/bredbandsdelare - kolla prisjakt för tips. Tänk på att långt i från alla klarar 100Mbit throughput.

Beroende på placering av routern samt hur många uttag/portar du behöver så kan du behöva en separat switch, med tex 8 eller 24 portar som du kan koppla till routern.

• 8 months later...

asabygg:

Jag har brutit ut din fråga och det svar som kommit in till en egen tråd. Du hittar tråden här: //eforum.idg.se/topic/330343-asabygg-planering-av-natverk-i-nybygge/

Cecilia

Moderator

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...