Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Alternativ till GPO för att trycka ut mjukvara.


BrottOchStraff

Rekommendera Poster

BrottOchStraff

Sitter på ett kontor med ca 450 klienter och Windows 2003 miljö. På senaste tiden har det blivit allt mer angeläget att skicka ut mjukvara till alla klienter centralt, och har hittills använt mig av GPO i Windows 2003. Har dock börjat inse många brister med detta, bland annat så verkar det inte som att alla klienter hänger med alla gånger, har inte lyckats hitta vart felet ligger, utan har fått installera dessa klienter manuellt. Dessutom så kan det vara problematiskt att trycka ut vissa programvaror som inte är gjorda för att hanteras på det sättet, tex så kan man inte ställa in programmets interna inställningar innan man trycker ut den (iaf inte på något enkelt sätt som jag känner till).

 

 

 

 

Undrar hur ni andra har löst liknande situationer? Jag har börjat snegla på tredjeparts program för utskick av programvara i servermiljö, men har inte hittat någonting helt klockrent som känns tryggt. Tar gärna emot tipps på lösningar som är enkla att administrera och sätta upp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Innan AD kom använde vi Prism för liknande.. (1998-2000 tror jag det var..)

 

Då var det relativt enkelt att både skapa paket för installation och att skicka ut dessa... Vet dock inte alls hur denna produkt fungerar i dag.. Men du ville ju ha ett förslag så... http://www.inuit.se/...ry_prism_suite/

 

Däremot är mitt grundläggande råd att ordentligt undersöka varför gpo-utskicken inte fungerar på vissa datorer..

 

1: Har alla era datorer SAMMA installation?? (Baserade på samma image/Klon)?

 

2: Har de något gemensamt som kan orsaka problemen?

 

3: Kör användarna som lokala Admins? Då kan de ha ändrat något så GPO-utskicken inte accepteras!?

 

4: Saknar de någon säkerhetsPatch/ Har fel version av Windows Installer?!

 

Anledningen är att dessa problem kan fortsätta även om du byter distributionssätt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

BrottOchStraff

Hej!

 

 

 

 

Jag har självklart undersökt de klienter som det inte fungerat för, men det verkar inte finns någon gemensam nämnare. Klientmiljön är idag blandad, med Windows XP, Vista (Sp2) och Windows 7, inga användare är lokala administratörer. Generellt så har Windows XP klienterna fungerat bäst i detta sammanhang. De som har krånglat har mestadels varit Vista klienter.

 

Men det känns ju också att GPO är ganska begränsat när det gäller denna funktionalitet. Känns lite stenåldern om man jämför med hur mina kollegor som administrerar Mac gör :)

 

EDIT: Alla datorer har generella images som vi använder, dvs en för varje operativsystem/datormodell. De är ju inte 100% identiska då datorerna är av olika modell. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

BrottOchStraff

Det självklara svaret är väl SCCM (System Center Configuration Manager) som är Microsofts flaggskepp på detta område. Naturligtvis förknippat med en kostnad men då måste man räkna in att SCCM helt klart förenklar det dagliga arbetet för IT-avdelningen och gör mycket mer än bara distribuera applikationer.

Verkar ju trevligt, men känns lite som overkill. Vi har redan lösningar för inventering och annat som fungerar bra. På vilket sätt skiljer sig SCCM från  vanliga GPO? Verkar ju vara väldigt snarlikt rent funktionsmässigt.  

 

 

 

 

Håller på att sneglar lite på filewave (http://www.filewave.com/) någon som testat?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkar ju trevligt, men känns lite som overkill.
Det beror ju som sagt vilket ändamål man avser. Om man inte bara ser till mjukvarudistribution utan till allt annat som SCCM gör samt att man får dessa delar i en sammanhållen och integrerad miljö så anser inte jag att det är overkill för en organisation med runt 500 klienter.

 

På vilket sätt skiljer sig SCCM från vanliga GPO? Verkar ju vara väldigt snarlikt rent funktionsmässigt.
Det är väl just funktionaliteten som skiljer :)

Dvs. SCCM klarar allt det som du inte får till på något bra sätt med GPO:er när det gäller mjukvarudistribution.

Du kan rulla ut både nyinstallationer, ominstallationer och avinstallationer av applikationer samt skjuta ut uppdateringar/patchar/servicepack. Du kan göra det schemalagt eller framtvingat. SCCM är byggt för att ta hänsyn till bandbredd, hantera lokalkontor på annan plats, göra det i LAN/WAN eller över Internet, väcka klienterna (WOL) om de inte är online etc. etc.

Naturligtvis så får du tydlig information om förlopp/resultat direkt i verktyget.

men som sagt är mjukvarudistribution bara en del av vad SCCM klarar av.

 

Du kan såklart även kolla på System Center Essentials där MS för lite mindre kunder (dvs. mindre med deras mått mätt) plockat ihop olika delar från deras System Center produkter i en samlat system.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

BrottOchStraff

Det beror ju som sagt vilket ändamål man avser. Om man inte bara ser till mjukvarudistribution utan till allt annat som SCCM gör samt att man får dessa delar i en sammanhållen och integrerad miljö så anser inte jag att det är overkill för en organisation med runt 500 klienter.

 

Det är väl just funktionaliteten som skiljer :)

Dvs. SCCM klarar allt det som du inte får till på något bra sätt med GPO:er när det gäller mjukvarudistribution.

Du kan rulla ut både nyinstallationer, ominstallationer och avinstallationer av applikationer samt skjuta ut uppdateringar/patchar/servicepack. Du kan göra det schemalagt eller framtvingat. SCCM är byggt för att ta hänsyn till bandbredd, hantera lokalkontor på annan plats, göra det i LAN/WAN eller över Internet, väcka klienterna (WOL) om de inte är online etc. etc.

Naturligtvis så får du tydlig information om förlopp/resultat direkt i verktyget.

men som sagt är mjukvarudistribution bara en del av vad SCCM klarar av.

 

Du kan såklart även kolla på System Center Essentials där MS för lite mindre kunder (dvs. mindre med deras mått mätt) plockat ihop olika delar från deras System Center produkter i en samlat system.

Låter ju intressant. Ska kolla närmare på det. Laddar hem trial av SCE nu, så får ja chansen att testa lite. Tack för informationen!

 

Verkar bara finnas trial version i x64, hittar inte x86 version. Verkar ju skummt. Om nån vet vart ja kan få tag på detta, så länka gärna. Har försökt navigera mig runt på Microsofts olika sidor men hittar inte detta.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...