Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Uppgradera minnet

MatsLo

Recommended Posts

Hej

Behöver lite hjälp med minnesuppgradering. Jag har en 2-3 år gammal HP Pavilion a6012.sc med 1G (2*512K) minne och har Vista Home Basic. Datorn är med andra ord rätt slö.

Jag kollade på Kingston online konfig: http://www.datagrottan.se/info.aspx?q=sk:10

Enligt denna sida kan man endast ha max 2 G i minne, kan det verkligen stämma? För att få fart på Vista bör man väl ha 3 el 4 G?.

Om det stämmer med max 2 G är frågan räcker det? finns det något annat sätt att få fart på datorn? Uppgradera till W7?

Tacksam för svar

Du skulle kunna testa och starta datorn med en Puppylinux CD (ingen installation på hårddisken körs direkt från CDn) eller en KubuntuCD. Båda funkar bra med 1GB.

Vad det gäller "uppgradera" till W7 och hastigheten gjorde en tysk site omkring 10 olika test på en dator med 1GB RAM.

Vista var alltid långsamast

W7 snabbast i 1 test

XP snabbast i alla de ca 9 övriga testen

http://www.puppylinux.org

http://www.kubuntu.org/

Vad det gäller att datorn bara klarar 2GB RAM så är det inget konstigt, billig minnesdrivare, lägre tillverkningskostnad, eller bara helt enkelt en mindre lyckad moderkortskonstruktion.

Även Corsair uppger max 2 GB så det stämmer nog. Jag har inga problem med att köra Vista i min dator med 2 GB RAM, dock har jag en snabbare processor.

Har datorn alltid varit slö?

Om inte kan en ominstallation av Vista göra susen.

Det är ju viktigt att konfigurera Vista för prestanda och stänga av funktioner som Aero och sidopanelen om man har en långsam processor och lite RAM-minne.

2GB räcker ändå rätt långt för Vista – om det är uppdaterat med tillgängliga servicepack (upp till version 2 i dagsläget).

Har datorn alltid varit slö?

Om inte kan en ominstallation av Vista göra susen.

Ominstallation inkl kilovis med uppdateringar riskerar dock att ge akut depression, speciellt nu i höstmörkret..! ;) Bättre då att först pröva scanna igenom och reparera systemfilerna:

Start -> Kör... -> skriv cmd -> håll nere Ctrl+Shift och tryck Enter (detta för att öppna Kommandotolken som administratör) -> skriv sfc /scannow och tryck Enter.

Se sedan till att datorn är defragmenterad, men stäng dock gärna av Windows inbyggda defragmenterare och använd istället ett gratisprogram som Mydefrag.

Uppgradera till Windows 7, min Vistaburk, HP6510, blev rena raketen med Windows 7.

Eller ännu bättre Linux, rekommenderar LinuxMint eller Ubuntu

jannejanne: PuppyLinux är ett litet smidigt Linux som går att köra på slöa maskiner med lite RAM, men Kubuntu däremot är mer resurskrävande än Ubuntu, Xubuntu är däremot bra. Jag tror dock att det går utmärkt att köra Ubuntu på denna HP.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...