Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ingen bild när datorn startas!


Ahmadgbg

Rekommendera Poster

Hej,

 

För 2 dagar sen så började datorn freeza 2-3 ggr(vet inte om det har med saken att göra) men igår när jag startade datorn så kom det inte upp någon bild på skärmen. På skärmen står det "No signal found" och dioden lyser orange. Datorn statas som normalt med alla fläktar på och HD verkar jobbar. Försökte sätta högsta ljudet för att se om datorn loggar in på Windows men hör ej något.

 

Dator Spec:

 

Nätaggregat: Colorit 420W

Processor: P4 3.2GHZ 775

Moderkort(Byt för 1 år sedan): Foxconn 915PL7AE-8S

HD: 250GB Sata

Ram: 2x 1GB = 2GB

Grafikkort: Ati Radeon x300se

 

Har testat detta:

 

Tagit bort alla onödiga saker som DVD, Grafikkort, HD mm... Inget Pip kommer från moderkortet(Har inbyggd speaker eller vad det heter)

 

Har bytt nätaggregat!

 

Har läst nästan alla trådar i detta forum om samma problem men ingen har hjälpt mig!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gissar på att det kan vara grafikkortet som dött. Har du något annat att testa med så skulle jag prova det.

Glömde skriva att jag provade med att byta ut grafikkortet mot en nvidia mx4 agp... Samma resultat

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du försökt med en annan skärmkabel?

Har testat en annan skärm med en annan kabel... Glömde skriva det med :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det som gör att du tror att hårddisken jobbar?

 

Så vitt jag förstår har du nu bara kvar moderkort, processor, minnen och nätaggregat. Det är svårt att felsöka de delarna själv på annat sätt än utbytesprincipen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det som gör att du tror att hårddisken jobbar?

 

Så vitt jag förstår har du nu bara kvar moderkort, processor, minnen och nätaggregat. Det är svårt att felsöka de delarna själv på annat sätt än utbytesprincipen.

Moderkortet är ju bytt för 1 år sedan och har redan testat en annan nätaggregat... Kan testa med att byta internminnen men tror inte det kommer vara någon skillnad. Hör av mig snart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

samma sak med internminnen...ingen bild kommer upp.

 

Varför jag tror att hårddisken jobbar är för att den låter och när jag rör på den på skakar den

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter? Menar du surrar eller något annat ljud? Det räcker ju med ström för att skivorna i den börjar snurra och det surrar lite och får den att vibrera.

 

Men datorn startar ju inte när hårddisken är bortkopplad heller så det är ju knappast något fel på hårddisken som får datorn att inte starta.

 

Du har väl tagit bort båda kablarna från hårddisken och DVD-enheten för det var någon som bara tog bort den ena vid felsökning och fick något konstigt beteende.

 

Är båda nätaggregaten tillräckligt kraftfulla för datorkonfigurationen? 420W är ju inte så mycket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter? Menar du surrar eller något annat ljud? Det räcker ju med ström för att skivorna i den börjar snurra och det surrar lite och får den att vibrera.

 

Men datorn startar ju inte när hårddisken är bortkopplad heller så det är ju knappast något fel på hårddisken som får datorn att inte starta.

 

Du har väl tagit bort båda kablarna från hårddisken och DVD-enheten för det var någon som bara tog bort den ena vid felsökning och fick något konstigt beteende.

 

Är båda nätaggregaten tillräckligt kraftfulla för datorkonfigurationen? 420W är ju inte så mycket.

 

A typ surrande... som en vanlig HD :D

 

Tog bort både strömmen och IDE kabeln till DVD och Sata kabeln till HD.

 

 

Datorn jag har behöver väl inte mer än 420W... rätt så gammal dator. Plus att datorn har ju gått i mer än ett år innan den krashade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl ingen liten kabel som har lossnat från moderkortet?

 

Moderkort kan ju i och för sig gå sönder efter ett år även om det är ovanligt.

 

Var du noga med ESD-skydd när du bytte moderkortet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl ingen liten kabel som har lossnat från moderkortet?

 

Moderkort kan ju i och för sig gå sönder efter ett år även om det är ovanligt.

 

Var du noga med ESD-skydd när du bytte moderkortet?

 

Inget som jag ser har lossnat... har tagit ut alla sladdar och monterat ihop allt igen 2-3 ggr.

 

Menar du att den kan ha en efter-effekt sen jag monterade moderkortet? det var ju 1 år sedan. Har inte ESD-skydd men rörde vid ett element innan jag började.

 

Jag skulle gissa på processorn för att jag köpte den begangnat och det kommer väl ingen bild om processorn inte jobbar eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du kollat så att du inte har någon kortslutning. Moderkortet kan vara felmonterat eller det kan finnas metalldelar i lådan som kortsluter något. Tex så är det ju inte helt ovanligt att folk monterar distanserna under moderkortet i fel hål. Det är klart konstigt att detta skulle uppträda nu, men kan ha att göra med att lådan fått en stöt som gjort att något flyttat sig en millimeter.

 

Med tanke på allt som du har testat så är det nästan bara moderkort och processor kvar som kan fela.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Menar du att den kan ha en efter-effekt sen jag monterade moderkortet? det var ju 1 år sedan. Har inte ESD-skydd men rörde vid ett element innan jag började.

Ja, en liten statisk urladdning kan orsaka att en tunn ledare på ett kretskort, t ex moderkortet i datorn, blir skadad på ett sådant sätt att den blir smalare på ett litet ställe. När den blir smalare blir värmen just där högre och då blir den ändå mer skadad. Det fortgår tills ledaren går av. Det finns lite bilder och en förklarande bildtext på hur det kan se ut under rubriken "Jordat nät hjälper inte" på sidan http://www.idg.se/2.1085/1.146312

 

Eftersom datorn inte var ansluten till elementet gav det inget skydd att du rörde vid elementet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom datorn inte var ansluten till elementet gav det inget skydd att du rörde vid elementet.

 

Dessutom är det så att elementet ofta inte är jordat. I alla fall inte till samma jord som elektrisk jord. Har man tex ett vattenburet system och man sätter ett finger på jorden i ett uttag och ett annat finger på en radiator kan det kittla gott. Sedan löser jordfelsbrytaren ut om sådan finns. ;) Så att röra vid elementet kan till och med skapa mer problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ska testa att ta bort moderkortet och montera tillbaka det och se om distanserna är monterade fel... Kommer med svar om det funkade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon som har en annan idé?

 

känns nästan som att det är processorn som är kass för köpte den begangnad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Studera moderkortet noga för att se om du ser några skador. Frånsett det är det svårt att veta om det är moderkortet eller processorn utan att byta ut det ena.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Studera moderkortet noga för att se om du ser några skador. Frånsett det är det svårt att veta om det är moderkortet eller processorn utan att byta ut det ena.

Letade noga men hittade bara detta (se bifogad bild) men ingen elkomponent eller kreta är där.

Ska då tag på en processor på måndag då kan jag veta om det är moderkortet eller processorn.

post-70458-1287204358,45_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svårt att se på bilden men om sprickorna går över någon ledare så kan det räcka för att kortet inte ska fungera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tittade lite mer noggrant och såg att en ledare var av (Se bilden). Går det att fixa? Löda?

 

Moderkortet har mörkblått bakgrund.

Ledaren har lite ljusare blå färg.

 

Runda hålet ska nog vara till en skurv men jag använder inte en där.

 

Ingen ledare på baksidan av moderkortet, bara framsidan.

 

EDIT: läste något roligt på denna hemsidan som verkar något man kan göra? http://www.sweclockers.com/forum/73-udda-hardvara/773507-reparera-ett-aldre-moderkort/

post-70458-1287226256,53_thumb.jpg

post-70458-1287234812,78_thumb.jpg

post-70458-1287235204,42_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...

ingen har svara mitt inlägg på länge så jag filmade en filmklipp på hur det ser ut när jag startar datorn:

 

http://www.youtube.com/watch?v=5U6wrFHOXqE

 

Länk: http://www.youtube.com/watch?v=5U6wrFHOXqE

 

 

Saker jag har testat och bytt:

 

Bytte till ett annat moderkort Asus P5GPL-X (vet inte om den funkar) (Monterad på filmen)

Bytt processor till 2 olika s775 3.2GHZ och en s478 celeron 2.99GHZ(använde mig av en adapter) (Ej monterad på filmen, har min vanliga 3.0GHZ)

Bytt ut både mina ram minnen till 2 andra, sen testade jag en tredje själv. (Ej monterad på filmen, har mina 2 vanliga ram minnen)

bytt nättaggregat till 200w. (ej monterad på filmen, har min vanliga 400w)

bytt grafikkortet till Geforce 9500GT. (ej monterad på filmen, har min vanliga x300se som funkar. har testat den på en annan dator.)

 

Vad kan vara felet!??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tittade lite mer noggrant och såg att en ledare var av (Se bilden). Går det att fixa? Löda?
Om man är duktig på att löda kan man säkert göra det.

 

Med ett byte till ett så svagt nätaggregat tror jag inte att man kan dra någon slutsats om det ordinarie.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man är duktig på att löda kan man säkert göra det.

 

Med ett byte till ett så svagt nätaggregat tror jag inte att man kan dra någon slutsats om det ordinarie.

 

 

Byte ju innan till en 320w men vet inte om den funkade.. har en annan som driver min 9500GT. kan ju testa den. vet inte hur mkt watt den är på men den borde ju funka? kommer med svar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...