Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Dikt översatt till latin


Saruman

Rekommendera Poster

Jag skulle vilja veta om följande del av en dikt kan översättas till latin och i såfall vad det blir.

Mitt kära barn, jag älskar

dig och skulle aldrig lämna dig under tider

av prövningar och lidande. När du såg bara

ett par fotspår - då bar jag dig.

Tacksam för svar =)

//Magnus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du vill att någon som kan latin ska översätta din text måste du precisera vad den innebär. 1) Vad menar du med "barn"? Pojke eller flicka? Bebis eller barn mellan sju och 17 år? Latinet har nämligen olika ord för barn beroende på bl a ovanstående kategorier.

 

2) "När du såg bara ett par fotspår - då bar jag dig." Latinet tänker konkret så vill du ha den här meningen översatt måste du förklara exakt vad den betyder. Är det en kvinna som säger det och syftar hon på det foster hon en gång bar på? Men i så fall blir fotspåren obegripliga för mig. Ja, vad du menar med att "du såg bara ett par fotspår" måste du hursomhelst förklara.

 

Skriver man en dikt på svenska kan man anse att det är upp till läsaren att göra en tolkning. Vill man däremot ha en översättning av den till latin bör man vara tydlig med vad man menar. Latinet har sina egna tvetydigheter - ett och samma ord kan betyda olika saker - men dessa tvetydigheter utnyttjar man förstås bara om man skriver sina dikter direkt på latin.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...