Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Skapa imagefil av Win 7 installation med alla program mm


ekliptika

Rekommendera Poster

Yo!

Visst har du också haft ångest, för att installera om datorn men drar dig för det då du har en massa program och inställningar på dessa på datorn som du antingen inte vill förlora, inte kommer ihåg hur du ställde in eller helt enkelt inte orkar installera om alla de där tusen programmen med rätt patch och inställningar och gud vet vad?

 

Vore det inte smutt om man som virtual box eller vmware fick en bauta fil som man kan skapa när man är helnöjd med en installation och vill ta en image för att vid nästa tillfälle bara formatera om datorn och köra in OS (Win 7) och sen bara ladda in imagefilen och allt är precis som det var innan du formaterade om datorn, bara att datorn är piggare nu :)

 

Finns det någon sådan verktyg i Windows eller extern programvara som fixar alla installationsmappar och hanterar registret korrekt?

 

Virtuellt är ju coolt men det går ju lite segare om man tex jobbar med tunga bilder i photoshop mm...

 

Tacksam för hjälp!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använder Norton Ghost. Detta program kan göra en fullständig (och bootbar) backup av hela partioner. Tar c:a 5 min att återställa. Det går även att återställa enstaka filer eller foldrar från avbildningen med hjälp av en särskild browser.

 

Comodo Time Machine är ett annat alternativ. Flera personer rapporterar om problem med programmet efter avinstallation. Det är synnerligen viktigt att avinstallera CTM enligt anvisningarna. Jag har testat och CTM fungar OK, dock inte ihop med andra program av samma typ, t.ex Norton Ghost.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använder Norton Ghost. Detta program kan göra en fullständig (och bootbar) backup av hela partioner. Tar c:a 5 min att återställa. Det går även att återställa enstaka filer eller foldrar från avbildningen med hjälp av en särskild browser.

 

Comodo Time Machine är ett annat alternativ. Flera personer rapporterar om problem med programmet efter avinstallation. Det är synnerligen viktigt att avinstallera CTM enligt anvisningarna. Jag har testat och CTM fungar OK, dock inte ihop med andra program av samma typ, t.ex Norton Ghost.

 

Schysst.

Ska testa bägge!

Är CTM gratis? Finns det annars någon freeware på detta?

Kallas detta för något speciellt så man kan googla själv på det? "Backup" blir lite fel!?

 

Tack för svar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hej

 

Windows 7 har ett sånt program där man kan skapa en imagefil av allt på en hårddisk i datorn .Man kan också skapa en skiva att boota ifrån så att imagen kan flyttas över på en ny hårddisk .Har själv använt det med gott resultat för att byta hårddisk I mitt fall var imagen sparad på en extern hårddisk men skivor skall också fungera.

Man skall nog ändå inte helt lita på det.så säkerhetskopiering av viktiga filer bör ändå göras.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...