Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Klicka på cell, uppdatera kryssrutor


jefman

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag har ett excel ark med ett ärendehantering som har fungerat bra, nu behöver vi mer info för varje ärende. Jag tänkte att lägga till ett antal kryssrutor (ActiveX ?) i övredelen av arbetsboken (jag använde mig av "Lås fönsterrutor" så jag har alltid en statisk yta överst där dessa skall placeras.

 

Så min tanke är:

 

När man har ett ärende markerat och klickar på kryssrutorna så uppdateras Blad2 med data för respektive ärende. Det är typ 4 kryssrutor som kommer att användas, så blad kan innehålla:

 

Ärendenr, utfört, utfört datum, undersökning, undersökning datum,

 

Jag klickar på Cell A1 som innehåller ärendenr så hämtas information från Blad2 om olika status samt datum dessa gjordes och sedan uppdateras kryssrutorna beroende på vad som har gjorts.

 

Kan ni hjälpa mig på traven eller komma med en annan ide? Varför jag vill göra detta är att Blad1 vyn har mycket info redan.

 

Tack på förhand !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Idén är inte helt dum men kanske inte riktigt applicerbar.

Om jag förstår dig rätt vill du att Excel ska hämta data om du klickar i en cell och då uppdaterar ett antal kryssrutor med dessa data. Användaren ska då kunna bocka för dessa rutor och motsvarande information sparar på rätt rad på blad2.

 

Korrekt uppfattat?

 

Möjligt men inte rekommendabelt är det.

 

kan du gå med på att man istället har en knapp i övre marginalen tillsammans med kryssrutorna. Knappen används för att hämta data, dvs man väljer en post i listan, klickar på knapp hämta data och kryssrutorna fylls i....fast nej, det blir inte bra det heller...

 

Kanske att man ta fram en dialog med valen? Nej, det blir för omständligt...

 

kanske faller tillbaka till det du vill...

 

okej ett exempel är bifogat. Notera säkerheten kring Worksheet_Selectionchange, den funktionen körs varje gång du klickar/väljer en eller flera celler och den måste alltid köra klart och då helst så snabbt det bara går.

KryssExempel.xls

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Idén är inte helt dum men kanske inte riktigt applicerbar.

Om jag förstår dig rätt vill du att Excel ska hämta data om du klickar i en cell och då uppdaterar ett antal kryssrutor med dessa data. Användaren ska då kunna bocka för dessa rutor och motsvarande information sparar på rätt rad på blad2.

 

Korrekt uppfattat?

 

Möjligt men inte rekommendabelt är det.

 

kan du gå med på att man istället har en knapp i övre marginalen tillsammans med kryssrutorna. Knappen används för att hämta data, dvs man väljer en post i listan, klickar på knapp hämta data och kryssrutorna fylls i....fast nej, det blir inte bra det heller...

 

Kanske att man ta fram en dialog med valen? Nej, det blir för omständligt...

 

kanske faller tillbaka till det du vill...

 

okej ett exempel är bifogat. Notera säkerheten kring Worksheet_Selectionchange, den funktionen körs varje gång du klickar/väljer en eller flera celler och den måste alltid köra klart och då helst så snabbt det bara går.

 

Hej Monshi,

 

Du har fattat det helt rätt ! Tack för exemplet, jag hade väl lyckats med en fjärdedel nu skall jag grotta ner mig och lära mig de kommandon du använder !

 

Tack så mycket för hjälpen !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...

Hej Monshi,

 

Du har fattat det helt rätt ! Tack för exemplet, jag hade väl lyckats med en fjärdedel nu skall jag grotta ner mig och lära mig de kommandon du använder !

 

Tack så mycket för hjälpen !

 

Hej Monshi,

 

En månad senare och jag har äntligen börjat titta på exemplet och frågorna kommer;

 

-Ditt exempel förutsätter att det finns värde i blad2, om det inte finns så skulle jag vilja att det läggs till när man klickar på en av fyra kryssrutor, förslag ?

 

- som noterat ovan fråga, skulle behöva fyra kryssrutor?

 

- Verkar som du lägger uppdaterar A2 för att se vart man är ?

 

Tacksam för hjälp !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sådär, blev en rejäl ombyggnation. Gör hela jobbet åt dig.

 

Koden bryr sig nu enbart om vad som står A-kolumnen på blad1 och skriver enbart till kolumn A till E på blad2.

 

Värdet som stod i A2 sparas nu i en variabel i koden (cellIndex). Likaså den sökning som sker i kolumn B på blad1 är i koden ersatt av en sökning där.

 

Om du klickar i en tom cell inaktiveras kryssrutorna.

Klickar du i en cell med ett värde utan motsvarande värde på blad2 aktiveras kryssrutorna.

Klickar du i en kryssruta skrivs värden till motsvarande kolumn på blad2.

Om målraden inte har ett värde i kolumn A skrivs värdet från kolumn A på blad1 in där.

har begränsat så att kryssrutorna ej aktiveras om du klickar på första raden, rubrikraden. Om du flyttar tabellen får du ändra/anpassa i koden så att kryssrutorna inte aktiveras om du klickar utanför din tabell.

KryssExempel.xls

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...