Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Är dessa datorkomponenter kompatibla med varandra?


Shellback

Rekommendera Poster

Jag försöker bygga en dator som jag enbart skall använda till kontorsprogram, men behöver kunna använda två skärmar samtidigt med DVI-anslutning. Jag tänkte beställa följande komponenter och undrar om någon kan se utifall de inte kommer att vara kompatibla:

 


  •  
  • Grafikkort-SAPPHIRE RADEON HD3650 512MB 2XDVI-I AGP RETAIL
  • Hårddisk-SEAGATE BARRACUDA 7200.12 250GB 7200RPM SATA/300 8MB
  • Chassi-ACE MICROTOWER ECCO 220 M-ATX BLACK
  • Moderkort-ASUS P5KPL-AM EPU G31 M-ATX
  • Minne-CORSAIR 2GB DDR2 VS PC6400 800MHZ CL5 (1X2GB)
  • Nätaggregat-DELTACO 450W ATX12V V2.0 PCI-E 120MM FAN
  • Processor-INTEL PENTIUM DUAL CORE E5400 2.7GHZ 2MB 800MHZ S-775

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, de är inte kompatibla. Grafikkortet har AGP anslutning, Moderkortet PCI-E slot för inkoppling av grafikkort.

 

Ett bättre val är de här korten. De har 2 st DVI-D utgångar och kostar under 700kr.

Tänk på att DVI-D har en högsta upplösning av 1600x1200 även om det med kort sladd DVI-D (1,5meter kan gå att köra högre upplösning tex 1920x1050)

Vill du ha längre sladd rekommenderar jag HDMI anslutning på skärmen.

Samma grafikkort Geforce 9800GTX+ klarar att köra en skärm i 1920x1050 med DVI-D-kontakt 10m sladd HDMI kontakt (på skärmen) men det går inte med DVI-D kontakt 5 m sladd DVI-D kontakt.

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=350#rparams=k=s59339065

Sapphire och XFX är lågprismärken, man får vad man betalar för.

ASUS GIGABYTE HIS har jag goda erfarenheter av.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, de är inte kompatibla. Grafikkortet har AGP anslutning, Moderkortet PCI-E slot för inkoppling av grafikkort.

 

Ett bättre val är de här korten. De har 2 st DVI-D utgångar och kostar under 700kr.

Tänk på att DVI-D har en högsta upplösning av 1600x1200 även om det med kort sladd DVI-D (1,5meter kan gå att köra högre upplösning tex 1920x1050)

Vill du ha längre sladd rekommenderar jag HDMI anslutning på skärmen.

Samma grafikkort Geforce 9800GTX+ klarar att köra en skärm i 1920x1050 med DVI-D-kontakt 10m sladd HDMI kontakt (på skärmen) men det går inte med DVI-D kontakt 5 m sladd DVI-D kontakt.

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=350#rparams=k=s59339065

Sapphire och XFX är lågprismärken, man får vad man betalar för.

ASUS GIGABYTE HIS har jag goda erfarenheter av.

 

Tack för svaret jannejanne!

 

Jag ska använda 2st Philips 244E1SB till denna dator och måste kunna köra på två skärmar samtidigt. Om jag tolkar dig rätt så kan jag använda 2st av dessa skärmar med DVI-D kabel om jag har en maxlängd på 1,5 meter på kablarna till båda skärmarna. Kan man anpassa upplösningen på skärmen med en DVI-D-anslutning som på en VGA-anslutning eller går det automatiskt på skärmens maximala upplösning. Dessa philipsskärmar har hdmi-anslutning, men grafikkortet du nämner har inte 2st hdmi-anslutningar utan bara 2st DVI-D anslutningar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med en kabel av den typen jag nämnde med DVI-D kontakt i ena änden och HDMI kontakt i andra änden (till skärmen) bör det inte vara några problem, tom med 5meters kabel.

Anpassa upplösning, ja det kan gå tex köra 800x600 men det blir dålig bild.

Det blev det på min skärm med upplösning 1920x1050.

Varför 800x600?

Jag bytte från tjockskärm i 1280x1024 i 85 Hz och anslöt den nya, svart skärm.

Tillbaka till tjockskärm, ändrade upplösning till 800x600 60Hz.

Bytte till nya skärmen och jag tror att det direkt kom upp nått om 1920x1050 som jag klickade JA till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...