Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Körde på bil bakifrån


hejjdåå

Rekommendera Poster

Hej!

 

Idag körde jag rakt in i bilen framför mig. Det blev varken repor på min eller bilen framför. Motpartens registreringsskylt lossnade halvt, så den hängde fortfarande kvar på bilen.

 

Tjejen sade att hon skulle lämna in bilen på service för att kolla att inga osynliga skador uppstod. Ska jag ringa och anmäla till mitt försäkringsbolag eller bara vänta tills hennes bolag ringer mig?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skrev ni någon Skadeanmälan på plats?

Annars kan du bli anmäld för smitning, om du inte gör något, och tjejen gör en polisanmälan, hennes försäkringsbolag kan ju kräva det av henne.

 

Tycker du ska skriva en Skadeanmälan ändå, om ni nu inte gjorde detta, och skicka in, antar att ni tog varandras uppgifter, bilnummer och annat.

Vad kom ni överens om på plats?

 

Juridiskt så är det din skyldighet att skicka in en sådan anmälan till ditt försäkringsbolag.

Även om din bil blev utan märken, men hennes bil fick ju en lättare skada, juridiskt.

Gör ditt, så har du ryggen fri, om hon mot förmodan gör/måste göra en polisanmälan.

 

Edit: Tycker du det är jobbigt/onödigt att skriva, så ring ditt försäkringsbolag ändå, och kolla med dom om det behövs, dom kan direkt svara på detta.

Om det har uppkommit "dolda" skador på hennes bil, och dessa måste repareras, så lär hon kontakta sitt bolag ändå, och då kommer hennes bolag att kräva betalning från ditt bolag.

 

-------------------

Flyttar tråden till passande forum.

//gästen - Moderator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MatteusDeGothia

Tjena!

 

Jag hade varit väldigt skeptisk till "Om det har uppkommit "dolda" skador" vid en krock! Låt nu inte de komma med vad som helst! Eftersom det "inte" blev några synliga skador så förstår jag inte vad det skulle kunna bli för dolda skador!

Mvh Martin

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjena!

 

Eftersom det "inte" blev några synliga skador så förstår jag inte vad det skulle kunna </font></font></font>bli för dolda skador!

Mvh Martin

 

 

Nummerskylten har ju tydligen lossnat, så teoretiskt så skulle det kunna bli något av detta. Men det får ju visa sig, i bästa fall, så kommer inte hejjdåå att höra något mer från bilägaren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag var med om en liknande sak förra vintern. En bil gled in i min bakifrån när jag stod stilla vid en rondell. Nu sprack min stötfångare, så det blev synliga skador, men jag frågade dessutom på verkstan om det kunde ha blivit andra skador som inte syntes så väl. Svaret jag fick var att det skulle till mycket större smäll än den min bil verkat vara med om för att ge den typen av skador. Översätter jag det till detta fallet där man inte ser några skador alls så borde det vara väldigt liten risk att det uppstått något annat.

Men hur som helst så vet ditt försäkringsbolag om detta. Anmäler du skadan till ditt bolag så kommer de att slåss för att hålla nere kostnaderna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Jag har lärt mig att inte vara så godtrogen... så även jag anser du borde skicka in en anmälan till ditt fbolag. Du kanske aldrig behöver utnyttja försäkringen, men om du lämnat in skadeanmälan har du iaf gjort "rätt för dig".

 

I värsta fall....

 

Motparten eller någon från dennes "sida" kan ju helt plötsligt "komma på" en dold skada. Det kanske (av någon helt annan anledning) uppstår en spricka på kofångaren efter några veckor och någon kan hävda att detta beror på krocken. Har motparten dessutom någon bekant på en verkstad kan ju denne intyga att så är fallet - att det blivit påfrestningar som gjort att det till slut gått sönder.

Det kan ju även uppstå wiplash skador (verkliga eller påhittade), vilket kan visa sig lång efteråt.

 

Och som någon redan informerade om... du kan helt plötsligt bli anklagad för smitning om motparten "ändrat inställning" efter händelsen.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...