Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem med Nätverskort


Moeh

Rekommendera Poster

Hej!

 

Behöver lite hjälp.

 

Efter att jag hade öppnat datorn sedan bytt Nätagg så slutade mitt Nätverkskort att fungera.

 

Använder D-link 530tx som sitter på en egen PCI port. Har testat att byta port, byta nätverkskort samt UTP-kabel.

Fortfarande samma problem. Har tagit bort drivrutinen och installerat på nytt.

 

På nätverkskortet bak på datorn så lyser två dioder men de blinkar aldrig.

Får ingen MAC adress eller någonting alls.

Dock så hittar datorn Nätverkskortet och det står Ansluten. Men inga siffror finns eller något paket som skickats eller mottagits 0 - 0.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter som om PCI-uttagen på moderkortet är trasiga. Har du provat nåt annan typ av kort, t ex ljudkort, på nån PCI-plats?

 

Fungerar moderkortet för övrigt?

 

Vad föranledde nätaggregatsbytet? Åsknedslag eller annat problem med elnätet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter som om PCI-uttagen på moderkortet är trasiga. Har du provat nåt annan typ av kort, t ex ljudkort, på nån PCI-plats?

 

Fungerar moderkortet för övrigt?

 

Vad föranledde nätaggregatsbytet? Åsknedslag eller annat problem med elnätet?

 

Ljudkort fungerar på PCI-plats.

Moderkortet fungerar för övrigt, tex grafikkortet fungerar fast Plug&play.

 

Jag ville bara förbättra kylningen på datorn därför bytte jag nätagg, men jag la tillbaka samma nätagg som fanns när allt fungerade men det ville fortfarande inte funka med nätverkskortet. Internetuppkopplingen fungerar på annan dator men inte på min.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du kollat den andra delen av kedjan, dvs annan dator med samma kabel vidare ut på internet?

 

Startat om ev router och modem?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du bytt dator/router mot modemet måste du ha modemet avstängt några minuter innan du startar det. Annars accepterar inte din bredbandsoperatör den nya enheten p g a att har en annan MAC-adress (ID-nr).

 

Eventuellt kan du också göra återställning av BIOS. Antingen med bygeln på moderkortet, eller genom att ta bort CMOS-batteriet (CR2032) några minuter. Sen måste du sätta klockan genom att gå in i BIOS vid start. Gör du inte det då, kan Windows få problem med säkerhetskontrollen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

När du bytt dator/router mot modemet måste du ha modemet avstängt några minuter innan du startar det. Annars accepterar inte din bredbandsoperatör den nya enheten p g a att har en annan MAC-adress (ID-nr).

 

Eventuellt kan du också göra återställning av BIOS. Antingen med bygeln på moderkortet, eller genom att ta bort CMOS-batteriet (CR2032) några minuter. Sen måste du sätta klockan genom att gå in i BIOS vid start. Gör du inte det då, kan Windows få problem med säkerhetskontrollen.

 

Hej!

 

Ursäkta för att jag inte har svarat på länge.

Jag Installerade om XP så tänkte lika bra köpa en ny hårddisk för den gamla var ju så corrupt ändå.

 

Nu har jag köpt en ny hårddisk, installerat den, kommit in på Datorn men här kommer nästa problem, internet fungerar förresten, men jag kan inte installera några uppdateringar alls, Det står att jag måste vara inne som "ADMIN" när jag är admin och jag kollat på behörigheter, har satt så jag får göra allt.

 

Det fungerade fortfarande inte så gick inte så gick in på Felsäkertläge "f8" Kunde fortfarand einte installera något därifrån heller.. hmm... ?? varför?

 

Kör på windows xp prof, inget service pack installera ännu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kommer inte ihåg hur det var med rättigheter utan servicepack. Du ska dock inte installera några uppdateringar, utan hämta den senaste servicepack 3 här XP SP3. Detta kommer att ta en bra stund både att hämta och installera.

 

Sen brukar det komma en uppdatering först. Gå sen in på Windows Update som du hittar under Verktyg i Internet Explorer. Börja med att hämta Microsoft Update. Sen rullar det på med att antal uppdateringar i taget. Om det kommer några automatiskt i systemfältet nere till höger kan du strunta i dem, eftersom de kommer med Microsoft Update automatiskt när du söker. Det räcker med Prioriterade uppdateringar. När de är klara efter nån timme, kan du leta bland alla om det är nåt mer du behöver, t ex Windows Mediaplayer 11.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack ska ladda ner det senaste Sp.

Hör av mig lite senare.

 

Varför kan man inte utnyttja all 320gb som finns i hårddisken. På Bios står det att den är 320gb som den ska vara. Men sedan på "Den här datorn" så är den bara 127gb ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du får tillgång till hela disken när du uppdaterat till minst SP1. Utan SP blir det max 137 GB. Begränsningen ligger alltså i Windows; BIOS ser hela storleken.

 

Efter uppdatering till SP3 kan du gå in i Diskhanteraren och partitionera och formatera resten du fått tillgång till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för hjälpen Flora!

Uppdaterade till Sp3 och resten blev som du sade.

 

Stort tack för all hjälp!

Till resten med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...