Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Sämre hastighet efter modem/routerbyte


Murmel

Rekommendera Poster

Hejsan,

 

För några veckor sedan köpte jag nytt modem och router och efter det har internethastigheten sjunkit. Jag betalar för upp till 8mbit och fick innan bytet ut mellan 4 och 5. Nu ligger det nere på strax under 2mbit. Vad kan felet vara? Allt är kopplat på samma sätt som innan, ingen annan ändring än att de är bytta.

 

Tack

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

WinGuider.se

OK du har skaffat nytt modem och ny router... Och efter detta är inte internetanslutningen som förr...

 

Jag klistrar in en "standard support" text om detta nedan..

 

Gå igenom inställningarna för er router.. Ta Manualen till er hjälp!

 

Logga in på Routern:

-> Hitta router IP- (om den är okänd för er)

Via start, skriv "CMD" samt tryck Enter, skriv: ipconfig /all

OM DHCP aktiverat = Ja Notera då Ip-adressen som anges efter "Standard-gateway", det är den adressen som ni skall skriva in i webbläsare för att komma till routern så ni kan Logga in enligt routerns manual!

 

Börja med att kontrollera WAN-inställningarna, så du verkligen får en ip-adress osv. från modemet!

Beroende på leverantör så kan det skilja lite, men oftast skall du använda Dynamisk ipadress även där!

Får du inte en ip-adress från modemet så fungerar ju ingenting!!!

 

Gör ev. en omstart av modem:

Om ni inte får en ipadress, Så skall ni koppla loss kabeln från modemet till routern..

(Modemen brukar låsa sig till senast anslutna nätverkskort, men tappar minnet för detta efter ca: 20 minuter om inget är inkopplat!)

 

Vänta därför 20 minuter (och sedan helst koppla loss strömmen till modemet, vänta 30sek-1 minut, koppla in strömmen igen!

 

Anslut Router till modem:

När modemet vaknat till liv så kopplar du in kabeln från routern till modemet igen!

Kabeln skall gå från modemets LAN-kontakter till WAN-porten på routern!

 

Konfigurera routerns inställningar..

Se till att aktivera DHCP-server med adressrymd: 192.168.10.2 till 192.168.10.50 med subnät: 255.255.255.0 (om 49 ipadresser räcker för er!)

Er router har då adressen 192.168.10.1 och det är den ni skriver in i er webbläsare när ni skall logga in mot routern efter att ni sparat ändringarna och startat om routern.

 

-> På vissa Dlinkroutrar så sker detta så här: Under "LAN SETUP" skall Router IP-Adress: Anges till: 192.168.10.1.

Under DHCP SERVER SETTINGS Aktivera DHCP-SERVER!

IDHCP IP Range: skall du ange: 2 samt 52 (för att dela ut max 50 ip-adresser till era datorer osv.)

Låt Default Subnet Mask stå kvar som den redan står! (dvs. 255.255.255.0)<-

 

AKTIVERA EV. DNSRELAY !!!!!

 

Se till så att routern använder NTP- för att synka klockan mot t.ex. NTP1.dlink.com (Jepp! det är viktigt!)

 

Aktivera SPI och ev. NAT!!!

 

För enkelhets skull aktivera: UPnP!

 

För säkerhets skull Välj att inaktivera: "WAN PING RESPONS"

 

Samt om ni har Dlinkrouter med nyare Firmware= Inaktivera "Advanced DNS

 

Byt lösenord på Routern

Ange ett eget påhittat lösenord till Admininloggningen!

 

Spara inställningarna

Sök gärna upp inställningen för att SPARA KONFIGURATIONEN TILL DISK och gör det! (Ni kan då snabbt återställa konfigurationen ifall Någon gjort en Reset på routern!)

 

starta nu om Routern.

(Brukar finnas "knapp" för det i routergränssnittet!)

 

Vänta 2-3 minuter.. så routern hinner komma igång helt!

 

Kontrollera era IP-inställningar samt att ni har DHCP aktiverat i er dator

På er dator, starta CMD som admin och skriv: ipconfig /renew Tryck Enter

 

Mitt råd är att du även kontrollerar ip-inställningarna för din dator..

Via start (kör) skriv: CMD och tryck enter..

I CMD skriv: ipconfig /all och trycka Enter..

 

under "Ethernet-kort Anslutning till lokalt nätverk:" skall följande visas:

DHCP aktiverat . . . . . . . . . : Ja

Autokonfiguration aktiverat . . . : Ja

Samt att "Standard-gateway . . . . . . . . :" Skall peka till den ipadress (dvs. 192.168.10.1) du skriver in i webbläsaren för att logga in till routern.

 

Sedan bör nedan peka till den ipadress du skrivit in i webbläsaren för att logga in till routern. (dvs. 192.168.10.1)

DHCP-server . . . . . . . . . . . :

DNS-servrar . . . . . . . . . . . :

 

Kontrollera Internet Explorers Internet alternativ

Kolla även i Internetalternativ / Flik anslutningar samt LAN-inställningar så att "Använd en proxyserver"-INTE är markerad!

 

Och kom i håg! Har ni Dlink och det är segt att surfa, koppla ur "Advanced DNS", en bra funktion som tyvärr verkar konstant överbelastad!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur är de uppställda? Symptomen långsammare och långsammare tyder på överhettning

eller

har du en trådlös router som du kör utan bra lösenord(=krypteringsnyckel)

typ

5HfU8J.rKUY372fGoK

i tex WPA-Personal

för är det inte krypterat så har du kanske grannar som kör på din uppkoppling idag

och då går det långsammare

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Olika routrar har olika throughput, dvs de klarar inte med än 1Mbit. Billig router låg kapacitet.

Jag har haft en billig Netgear därfick upp hastigheten till max 1Mbit på en 100Mbit lina, efter byte till en D-link för dryga tusenlappen har jag 92Mbit över routern. Utan router ligger jag på 94-95Mbit/s

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för era svar! Jag köpte mitt modem från telia och det heter Zyxel P-660H-D1 Triple Play Modem och så den här routern D-Link DIR-655. De är inte varma på utsidan och det bor väldigt lite folk runtomkring där jag bor och de flesta känner jag. Det är väldigt liten risk att någon snyltar på uppkopplingen. Jag har mycket liten kunskap inom det här området så uppskattar om ni förklarar med enkla ord!

 

NoWin, om jag nu skrivit rätt namn på modem/router (det stod på dosorna), är det något fel på någon av dem med throughput eller liknande? När jag kollade på Bredbandskollen nu fick jag:

 

Skicka: 0.64 MBit/sek

Ta emot: 1.71 MBit/sek

och svarstid på 10 ms.

 

Innan hade jag 0.8 i 'Skicka' och 4-5 'Ta emot'. Jag testade att koppla in modemet i datorn och skippa routern, men efter en timmas väntande hade jag fortfarande ingen uppkoppling. Vad gör jag för fel där? Jag är helt säker på att jag kopplade sladdarna rätt.

 

Tack så mycket i förhand för hjälpen, jag är en riktig novis på sånt här!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag testade att koppla in modemet i datorn och skippa routern, men efter en timmas väntande hade jag fortfarande ingen uppkoppling. Vad gör jag för fel där? Jag är helt säker på att jag kopplade sladdarna rätt.
Hade du modemet avstängt under tiden? Det är säkrast att hålla modemet avstängt i 20 minuter för att telefonstationen ska glömma bort anslutningen till routern.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade du modemet avstängt under tiden? Det är säkrast att hålla modemet avstängt i 20 minuter för att telefonstationen ska glömma bort anslutningen till routern.

 

Nej du, jag kan inte få det att fungera! Jag kopplade ur sladdarna från modemet, lät det står i en halvtimma och sedan satte på det igen, men datorn fick aldrig kontakt med internet. Och nu för en stund sedan var hastigheten nere på 1 mbit!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du varit i kontakt med Telia? Ibland kan de ju se vad som är tokigt.

 

Har du gjort några särskilda inställningar när det gäller nätverksanslutningen i datorn, t ex satt fast IP-adress?

 

Har du prövat med att ha bara en dator i taget ansluten till routern?

 

Har du sett efter om D-link har tagit fram någon nyare firmware att ladda ner i routern?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du varit i kontakt med Telia? Ibland kan de ju se vad som är tokigt.

 

Har du gjort några särskilda inställningar när det gäller nätverksanslutningen i datorn, t ex satt fast IP-adress?

 

Har du prövat med att ha bara en dator i taget ansluten till routern?

 

Har du sett efter om D-link har tagit fram någon nyare firmware att ladda ner i routern?

 

Jag pratade med en från Telia nyss via deras supportchatt och han sa att det inte var något fel mellan mitt telejack och dem, utan problemet ska vara inne hos mig. Han sa åt mig att byta dosan man kopplar in i telejacket och att reseta modemet. Jag har gjort det några gånger nu och direkt efter omstart, så har jag över 4,5mbit ta emot, men skicka är nere på 0,5.

 

Han i chatten sa åt mig att koppla ur andra saker som är kopplade på telefonlinan och det är bara en telefon, men när jag kopplar in den igen så sjunker hastigheten till 2,5 mbit. Det finns bara två telejack i mitt hus och modemet är inkopplat i första jacket.

 

Vad krångligt allt ska vara...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så ser jag bara två möjliga orsaker, dina jack är inte seriekopplade utan parallellkopplade eller det är fel på splittern så den inte separerar data- och telefonsignalerna ordentligt.

 

Fick du med en ny splitter när du köpte det nya modemet? I så fall har du ju två splitterns att pröva med. Splittern är normalt inbyggd i proppen du sätter i telejacket.

 

Om serie- och parallellkoppling:

http://www.brftorstorp.se/?rID=1096 Steg tre

http://tekniken.se/dsl/doc/tele22se.html även om splitter=filter

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...