Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Skriva etiketter från kopplat dokument


Big G

Rekommendera Poster

Hej, finns det någon som pedagogiskt kan förklara i olika steg hur jag skriver ut etiketter i Word från ett kopplat Excel-dokument som innehåller mina adresser.

Jag har Office 2007, engelsk version.

(jag har gjort denna operation tidigare i Office 2003, men glömt exakt hur jag gjorde)

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns en ganska bra guide i Word.

 

men enklast sagt är

1: Väl strukturerade data i Excel

2: Starta guide för etiketter

2: Ange filen som källa

3: Koppla ihop fält med varandra (Word kan gissa men det blir aldrig bra)

4: Ange vilka fält som ska finnas.

 

Borde inte vara svårare än så.

 

http://www.youtube.com/watch?v=_cY_fVFwjhg

http://office.microsoft.com/en-us/word-help/demo-use-the-mail-merge-feature-to-create-mass-mailings-HA010226414.aspx

http://support.microsoft.com/kb/294684

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, jag har ändå svårt att klara detta.

Hur ska Excelarket med adresser vara utformat med kolumner, rubriker och så?

Jag har startat Words Merge label-guide(6 steg) och skapat några testadresser i Worddokumentet, men jag kan inte editera namn, adress osv så det kommer på ny rad. Ny rad kommer när etikettens första rad tar slut i stället för där jag vill?

När jag väljer "addressblock" i steg 4 får jag upp en obegriplig "insert address block"-ruta där jag borde kunna editera min adress, men jag lyckas ej. Pls help.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det borde inte vara så svårt.

 

1: Starta ett nytt dokument i Word.

2: klicka tab utskick och välj där Starta koppling -> Etiketter.

3: Klicka välj motttagare -> befintlig lista och välj din Excel-bok och rätt tabell i denna

4: Matcha fälten, klicka knappen och matcha

5: Markören bör stå i första posten, flytta den dit annars innan Nästa post-etiketten.

6: Klicka Infoga adressblock och välj det format som passar dig

7: Klicka till slut på Uppdatera etiketter och din ändring av posten (infogade adressblocket) kopieras till alla poster.

8: Förhandsgranska, formatera och skriv ut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gör allt det där, utom möjligen punkt 4 "Matcha fälten, klicka knappen och matcha".

Hur gör man det mer i detalj?

När jag går igenom Guiden i 6 steg får jag iallafall blanka etiketter - verkar som om kopplingen till adresserna i Excelarket inte sker på något sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du måste matcha så att Word vet vilken del av din tabell som innehåller namn, adress, postadress osv. Visst kan Word gissa sig till det och ifall du har "rätt" namn i din tabell kan det bli rätt men bäst är att kolla upp om matchningen blir rätt.

 

i Word ska det alltså stå

<<AdressBlock>><<Nästa post>>

i varje etikett och när du slutför koppling fyller Word AdressBlocket med enligt den mall du valt när du infogad adressblocket samt med de data du matchat in.

 

Mitt lilla exempel ser ut såhär:

post-8996-1287228663,59_thumb.png

post-8996-1287228668,07_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, det löste sig till slut. Problrmet var att förstå Addressblocket i min engelska Word 2007 med alla varianter på Josh och Josh Randall. Om man väljer olika där får man olika adresser. Sedan kan man matcha dvs byta ut namn mot företag så man får det som man vill på etiketten.

Måste ändå säga att den som skapade denna del i Word kanske inte var så väldans pedagogisk, eller ?

 

Nu till ett nytt problem. Jag har fått adresser skrivna direkt i Word (ej i tabellform) och ska nu skapa etiketter. Måste jag överföra adresserna till ett Excel-ark med olika celler för namn, firma,adress, postnr, postort eller kan det oformaterade Word-dokument vara input?

Om man måste gå över Excel-adresser hur kan man enklast föra över Word adressen till Excel så det blir rätt i de olika fälten(namn, firma,adress, postnr, postort). Är det "handarbete" eller finns det något smart kommando för detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...