Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Låsa upp pdf


Jepz

Rekommendera Poster

Jag skulle behöva kopiera texten i ett låst pdf-dokument för att kunna klistra in i en ordbehandlare och redigera. Det behöver inte likna originaldokumentet utan jag vill bara spara tid och inte behöva skriva in all text igen förhand. Har testat ett program som är gratis och heter pdf-unlocker. Då kan jag kopiera texten men den blir bara till konstiga tecken när jag klistrar in det i ett ordbehandlingsprogram. Programmet "Advanced pdf password recovery" funkar men det är bara en testversion som knäcker en sida åt en, sedan får man betala om man vill ha mer. Nån som kan hjälpa med hur jag gör i pdf-unlocker eller tips på annat program som funkar?

 

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kanske ett OCR program? Dvs ta en bild av dokumentet, kör det i ett OCR-program fast tyvärr inget att tipsa om

 

 

Eller spar dig tid och bli flink på tangentbordet och skriv av det hela. Är du snabb tar det inte många minuter att skriva av en A4.

 

Annars kan man ju även fråga sig vad för dokument det är du attackerar, kanske det finns en poäng i att det är skyddat?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ska verkligen inte "attackera" något, resultatet blir ju precis detsamma som om jag skriver av texten, eller hur. Jag ska inte ens redigera i dokumentet utan bara använda texten i ett ordbehandlingsprogram. En A4 hade, som du skriver, varit ok att skriva av men grejen här är att det är ganska många sidor det handlar om.

 

Vilka bra OCR-program finns och hur funkar de? Varför är inte det något att tipsa om?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mmh, skicka upp PDF här så kan man kanske ta sig en titt...

 

Kanske någon alternativt PDF läsare (kanske Foxit) kan ignorera skyddet? Fast tror inte det iofs.

 

men nyttjar jag google hittar jag som första träff

http://www.simpleocr.com/

och andra träff

http://www.free-ocr.com/

Båda gröna enligt WOT (Web Of Trust)

 

med inget att tipsa om menar jag alltså att jag ej använt något som jag kan tipsa dig om helt enkelt. Att använda OCR-program kan annars vara en någorlunda enkel väg runt skyddet om du nu prompt måste få ut texten ur dokumentet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Tydal

I en skyddad pdf så är texten krypterad. Förr i tiden, när jag höll på med kryptering och knäckte skydd, så var pdf löjligt enkelt. Om det inte är en gammal fil så kanske de har blivit bättre på senare tid, men det som gällde då var att det fanns två lösenord. Ett användarlösenord som hade begränsad tillgång och ett adminlösenord som låste upp hela filen. De flesta som skapade skyddade pdf-filer satte bara ett adminlösenord och lämnade användarlösenordet blankt.

 

Det intressanta var att för att dekryptera texten så behöver man aldrig adminlösenordet utan bara användarlösenordet, som oftast var blankt, och då behövde man alltså inte knäcka någonting alls.

 

Men om det fanns ett användarlösenord så kunde man köra en bruteforce (testa alla möjliga lösenord) vilket inte tog så lång tid eftersom de tog hänsyn till USA:s dåvarande (är väl inte kvar längre?) krypteringsbegränsningar på 40-bitar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okay Thomas, så hur gör jag rent praktiskt för att öppna dokumentet genom att som du skriver "inte knäcka någonting alls"?

 

Monshi: Innebär detta att jag måste skriva ut på papper och sedan scanna in eller kan jag köra pdf-filen direkt i programmet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänkte att du kunde öppna filen i din PDF-läsare, ta en bild av den med ett skärmklipprogram och sedan läsa in denna bild via OCR.

 

Kan fungera men är givetvis en del arbeta om dokumentet är långt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Tydal

Okay Thomas, så hur gör jag rent praktiskt för att öppna dokumentet genom att som du skriver "inte knäcka någonting alls"?

 

http://www.cs.cmu.edu/~dst/Adobe/Gallery/anon21jul01-pdf-encryption.txt

 

Men det kräver att man har grundläggande kunskap om kryptering (vilket man i och för sig kan läsa sig till på wikipedia om man har tid) samt så underlättar det om man kan programmera...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...