Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem att installera windows live


Niffum_Nollah

Rekommendera Poster

Niffum_Nollah

Jag försöker ominstallera windows live (messenger, movie maker etc) och jag har avinstallerat allt som har med windows live att göra, vilket så här i efterhand kanske inte var helt genomtänkt, kalla mig dum, men nu finns det väl ingen återvändo.

 

Problemet:

 

Jag har plockat hem "wlsetup-custom.exe", men när jag klickar på ikonen för att påbörja installationen får jag det här meddelandet "Du har redan dessa program" (Messenger, Mail, Photo Gallery, Movie Maker). Jag har kontrollerat att ingen mapp som heter något med windows live finns kvar på datorn och i listan över program finns inget heller.

 

Vad göra? Någon annan som varit med om detta scenario?

 

Tacksam för all hjälp / Mackan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

har du sökt igenom dolda mappar efter filer?

Kontrollera även mappar under Microsoft.

Mapparna som du hittar under Appdata?

Sedan bör du köra en diskrensning, skriv diskrensning i sökrutan, och starta om datorn.

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Niffum_Nollah

Hej,

har du sökt igenom dolda mappar efter filer?

Kontrollera även mappar under Microsoft.

Mapparna som du hittar under Appdata?

Sedan bör du köra en diskrensning, skriv diskrensning i sökrutan, och starta om datorn.

Mvh

Mats H

 

Tack Mats för att du tog dig tid att svara. Problemet jag skrev om i denna tråd är dock nu löst och nu har det uppstått ett nytt problem. Nu är problemet att jag loggas ut från windows live messenger cirkus var femte minut, vilket naturligtvis är helt fantastiskt störigt. Jag har suttit och försökt ta reda på vad detta kan bero på och enligt andra personer som råkat ut för detta ska det tydligen handla om att man måste öppna en eller kanske fler portar i brandväggen, information om protokollet finns här nedanför. Frågan är bara hur man bär sig åt för att öppna porten/portarna, jag skulle vara oerhört tacksam om jag kunde få hjälp med detta.

 

http://sv.wikipedia.org/wiki/Windows_Live_Messenger

 

Mvh / Mackan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Niffum_Nollah

Ej trådlöst, via en router. Brandvägg? Vanliga windows-brandväggen, eller menar du virusprogrammets brandvägg? I sådanna fall kör jag med AVG.

 

Mvh / Mackan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Ok Routern har en brandvägg, Windows Brandväggen är standard brandväggen förinstallerad i Vista.

AVG är ditt Antivirusprogram.

Nu använder jag själv inte Windows brandväggen, men om du öppnar den ska du i dess Avancerade inställningar kunna tillåta program att ha fritt fram genom den, typ MSN, Skype t.ex.

Kontrollera i den , och sök i Vista hjälpen om Windows Brandvägg inställningar.

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Niffum_Nollah

Windows Live Messenger är tillåtet i windows-brandväggen, men ändå får jag meddelandet "Din tillåtelse krävs innan programåtgärden kan fortsätta" varje gång jag ska starta upp windows live messenger och jag loggas automatiskt ut efter cirkus 10min, jag tror jag självantänder snart hehe

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Niffum_Nollah

Hej Mats

 

Har nu fått bevisat att det mest troligt är UAC som är problemet, jag prövade stänga av UAC, starta om datorn och då kan jag helt plötsligt vara inne på live messenger utan problem. Hur gör jag för att sänka den ett läge?

 

Mvh / Marcus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Niffum_Nollah

Nu verkar jag tills slut ha fått detta att fungera, tack för tipset Cecilia!

 

Men....nu har det givetvis dykt upp ett nytt problem, jag börjar snart flänna tror jag. Det går väldigt segt för mig att få det den andre skriver och det går även segt för den andre att få det jag skriver, har aldrig varit med om detta förut, det är bara så typiskt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Niffum_Nollah

Jag installerade Symantecs UAC Hjälpprogram och nu loggas jag inte ut i alla fall, problemet nu är att det går väldigt sakta att skicka och få textmeddelanden, nya windows live messenger verkar hittills värdelöst, har bara medfört problem, jag skulle ha behållt min äldre version. / Marcus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

ja det verkar fungera ojämnt, en del går det mindre bra för.

Jag har kört Betan före den senaste versionen, och det har gått helt problemfritt i Windows 7 X64.

Så jag är nöjd med den.

Inte någon tröst för dig då.

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Niffum_Nollah

Jag kör nu nyaste versionen av Windows Live Messenger som jag laddade hem i förrgår och operativsystemet är Vista. Jag ser när personen jag chattar med skriver ett svar, men det tar cirkus 1-2min för mig att få det han/hon har svarat och likadant för den jag chattar med vad gäller det jag skriver tillbaka. Önskar jag kunde få tillbaka den äldre versionen jag hade innan, Windows Live Messenger 2010 eller det kan ha varit 2009. Den äldre versionen hade jag aldrig några bekymmer med över huvud taget, suck....

 

Mvh / Marcus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Niffum_Nollah

Jag vill att den nyaste versionen ska fungera, men det verkar ju bara vara skit med den! Har aldrig haft problem med någon av dom tidigare versionerna, måste ju vara dom själva som har ställt till det på något sätt....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

så om du avinstallerar Symantec UAC kontroll, och stänger av Vistas UAC, hur fungerar det då?

Vilket antivirusprogram kör du?

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Niffum_Nollah

Hej igen Mats

 

Jag kör med "AVG Internet Security". Har prövat att stänga av UAC och prövade, fungerade en stund, sen blev det problem igen + att den där UAC-varningsskylten nere i högerhörnet dyker upp hela tiden, så köra med UAC avstängt vill man väl helst undvika. Har läst flera kommentarer på nätet att andra också haft problem med den nya versionen av windows live essential.

 

Mvh / Marcus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

jo att köra med UAC avstängt är inte att rekommendera, mitt förslag var mer utifrån en testsynpunkt.

AVG har ju ngn toolbar för Webskanning, undrar om den kan påverka fördröjningen, sedan har ju AVG släppt sin nya version nu, vilket kanske kan fungera bättre ihop med Windows Lives senaste utgåva.

http://free.avg.com/ww-en/download-avg-anti-virus-free

Har du ngt annat program som ligger i autostart och surfar, som Voddler, ngt torrentprogram, Spotify?

I så fall stäng av dem, de tar bara bandbredd från dig.

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
Niffum_Nollah

Hej igen Mats

 

Så här ser det ut för mig:

 

Windowsbrandväggen (Avstängd)

Brandvägg: AVG Firewall (Aktiverat)

Automatiska Uppdateringar (Aktiverat)

Virusskydd: AVG Internet Security (Aktiverat)

UAC (Aktiverat)

 

Alla "Windows Live" ikoner i AVG-brandväggen är satta till "Allow For All". Personligen skulle jag gissa att det är UAC som är boven i dramat, eller vad tror du?

 

Jag hittade också det här, skulle det kunna vara något? -

http://www.howtogeek.com/howto/windows-vista/create-administrator-mode-shortcuts-without-uac-prompts-in-windows-vista/

 

Mvh / Marcus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

jag är absolut inte någon Regedit expert, men så klart att du kan testa.

Kom ihåg att sätta en ny återställningspunkt före du provar!

Hängslen och livrem.

Jag tror som tidigare, att UAC kontrollen spökar med dig.

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Niffum_Nollah

Jag la ner Regedit-planerna och installerade versionen från 2009 som LARSAS lyckats lokalisera och nu fungerar allt problemfritt igen, så nu är allt som det ska igen. Hatten av till er alla för att ni tog er tid att hjälpa till, mycket uppskattat!

 

Mvh / Marcus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...