Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vista eller Windows 7


Tompa76

Rekommendera Poster

Hej!

 

Inte säker om jag kommit i rätt forum del ..

 

 

Men jag har senaste veckorna funderat på Windows 7 . Jag kör Vista home premium.

Jag har en Acer några år på nacken.. 4 GB RAM.

 

Funderar på om ska updatera till Windows 7 home eller om de är värt köpa en ny vilket min plånbok inte just för tillfället tillåter...

 

Jag söker på nätet men man får liksom aldrig direkt svar på det man söker.

 

Jag vill gärna ha en som kan förklara lite skillnaden på Vista och Windows 7 . Som vi vanliga Svensson förstår och som inte är säljande skrivet. Utan helt vanlig vad som är SKILLNAD nu o då typ . Hur fungerar programen. Är de wow eller ok känns lite nyare menar kostar ju en del då jag sparar till en resa men tycker Vista känns som en gammal bil :) / Tompa

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

bigguscoolis

Hej! Ursäkta om jag rättar dig men det heter Windows 7.

 

Största skillnaden är att Windows 7 är "lättare". Installerade den på min gamla dator som tidigare hade Windows XP och datorn blev betydligt snabbare. Speciellt när det gäller grafiken, youtube, svt play med mera.

 

Windows 7 har inget mailprogram som följer med eftersom Bill Gates fått på fingrarna för monopolförsök med outlook express, och windows mail som följde med Windows Vista. Så det får man ladda hem själv och lättast att välja då är Windows mail på microsoft.se eftersom internet leverantörerna sällan har support på andra email program än de som hör till windows. Har med licenser att göra och att andra program har egen support och då vill inte isp hamna i juridiska trångmål om isp har gjort fel vid support.

 

I övrigt så har Windows 7 samma program som Windows Vista, Windows 7 är mer anpassat till nätverk, det vill säga om du har router och flera datorer hemma som du vill kommunicera med, så blir det lättare eftersom Win7 i princip söker upp allt som är påslaget och anslutet till routern, (nätverket).

 

Som vanligt ser det annorlunda ut än Vista och vägen till tex "Anslutning till lokalt nätverk" är annorlunda, man får lära om lite men inte mycket.

 

Nya operativsystem från Windows, Bill Gates, har alltid ändrat på drivrutiner så det gäller alltid att kolla upp att tex din webbkamera är kompatibel med Win7. Det gäller alla APPARATER du vill koppla till Win7, alla program som jag kört på Windows Vista fungerar på Win7 dock. Kolla så din skrivare är kompatibel, anpassad, äldre kan behöva uppdatera drivrutinerna, då hittar du dem på tillverkarens hemsida.

 

Ja, det var lite om hur 7:an funkar, egentligen samma men ha lite koll på vad du köper, nu har det gått så lång tid så nya apparater är anpassade men det finns vissa som inte är med än. Mobilt bredband med usb sticka kan till exempel krångla, men då funkar det med att uppgradera modem och eller byta programvara.

 

Hoppas jag inte skrämt dig, alla dessa saker jag tagit upp kommer att lösa sig då tillverkare av program och apparater snabbt anpassar sig till Win7 då det kommer att bli det största op precis som XP och Vista.

 

Kör på! Utvecklingen går snabbt och framåt, precis som din Volvo, Svensson!

 

Skoja lite med dig där.

 

MVH Hans Liljekvist

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har Vista på den här datorn som är drygt två år gammal och när Windows 7 fanns gratis som beta-version provade jag på det. Vista har en del "kantigheter" som man i Windows 7 har rundat av, men personligen tycker jag inte att det är värt att betala kring 1000 kronor för Windows 7 och dessutom ha jobbet med att installera om program och fixa inställningar som jag vill ha dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Inte säker om jag kommit i rätt forum del ..

 

 

Men jag har senaste veckorna funderat på Windows 7 . Jag kör Vista home premium.

Jag har en Acer några år på nacken.. 4 GB RAM.

 

Funderar på om ska updatera till Windows 7 home eller om de är värt köpa en ny vilket min plånbok inte just för tillfället tillåter...

 

Jag söker på nätet men man får liksom aldrig direkt svar på det man söker.

 

Jag vill gärna ha en som kan förklara lite skillnaden på Vista och Windows 7 . Som vi vanliga Svensson förstår och som inte är säljande skrivet. Utan helt vanlig vad som är SKILLNAD nu o då typ . Hur fungerar programen. Är de wow eller ok känns lite nyare menar kostar ju en del då jag sparar till en resa men tycker Vista känns som en gammal bil :) / Tompa

Du kan kolla om din dator klarar Windows 7 genom att köra Windows 7

Upgrade Advisor http://tinyurl.com/no4xb7 (förkortad länk)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Hej,

Du bör köra Windows 7 Upgrade Advisor

 

Den går igenom hela ditt system inkl. hårdvara, program och drivrutiner för kompabilitet. Sedan får man ett resultat, med förslag på vad man ev. måste göra - tex. uppdatera drivruter.

 

Microsoft rekommenderar att man kör den, ifall man inte tidigare har haft Win 7 på datorn, eller om man vill installera 64-bitars på en dator som tidigare haft 32-bitars operativsystem.

Se till att all kringutrustning såsom skrivare, skanner, usb-disk etc. är påslagna innan du kör programmet. Programmet är litet och enkelt att hantera, så det kan du hämta och köra när som helst.

 

När man vill installera Windows 7 på datorn och tidigare haft Windows Vista så finns det några alternativ.

 

  • Ren ny-installation vilket medför att alla dina data på primära partitionen/hårdisken försvinner och du kan välja mellan att installera 32-bitars eller 64-bitars.
  • Uppgradering från Vista till Windows 7. Där finns det några begränsningar, det går bara att uppgradera ett 32-bitars Vista till ett 32-bitars Win 7 eller 64-bitars Vista till 64-bitars Win 7
  • Upgradering från Vista till Win 7 går bara att göra med samma språk, tex. har du en Engelsk Vista installation, så går det inte att uppgradera till en Svensk Windows 7. Bara Svensk > Svensk eller Engelsk > Engelsk, etc.
  • Väljer man uppgradering från Vista till Windows7 så är det extra viktigt att följa rekommendationerna från Windows 7 Upgrade Advisor dvs. uppdateringar av drivrutiner, programvaror och patchar.
  • Se till att du har backup på alla dina viktiga filer: e-post - där kan du backa upp .pst filen om du använt MS-Outlook, adressboken, Internet bokmärken och inloggnings uppgifter till olika sajter, etc.
  • När du Uppgraderar så kommer datorn att se i huvudsak lika ut som innan, alltså att dina tidigare kompatibla program och ikoner på skrivbordet kommer att finnas där.
  • Har du tidigare kört Vista så kommer du inte att få en sån där "aha upplevelse" eftersom gränssnittet påminner en del om Vista. Men det finns väldigt mycket nytt under skalet som är betydligt trevligare än Vista. Även visuellt så är det en del trevliga saker.
  • Jag körde själv Vista tidigare och var helt nöjd med detta. Enda anledningen att jag uppgraderade, var att jag passade på när jag ändå bytte en del hårdvara i burken samt fick ett bra pris på en Windows 7. Kan vara värt att jämför priser. kolla in Dustin eller varför inte köpa en nedladdning direkt av MS?
  • Om du skulle ha problem med att hitta drivrutiner för en speciell produkt till Windows 7, så inga problem; dom flesta drivrutinerna för Vista fungerar. I vissa fall fungerar även XP-drivrutiner, fast kanske med begränsad funktionalitet och dessa bör man undvika.
  • Det har ju skrivits en del artiklar om Vista/Win 7 i olika datortidningar också, som du hittar på nätet (orkar inte söka rätt på dom).
  • Uppgradera från Windows Vista till Windows 7
  • Jämför utgåvor
  • I prestanda tester som utförts, så har Windows 7 i dom flesta fall fått något bättre resultat än Vista. Windows 7 har fått ungefär som Windows-XP. Du får själv söka på nätet efter dessa.
  • Har man en äldre maskin och ett grafikkort som inte är så hyfsat, så bör man i 7:an slå av Windows Aero och en del annat grafikgodis, enär dessa tar en del kraft av systemet.

Sen det där om pris kontra plånbok; tycker absolut du skall lägga pengarna först och främst på resan, Windows 7 är ju trots allt bara ett operativsystem (låt vara med en massa funktionalitet och förbättringar) men i grund och botten gör den ju inget som en normal användare inte klarar med Vista.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om din dator fungerar bra och du är nöjd byt inte till Windows 7.

If it ain't broken don't fix it.

För det finns ingen garanti att datorn funkar efter bytet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min erfarenhet är att om den fungerar med Vista fungerar den med Windows 7 och Windows 7 är utan tvivel snabbare än Vista.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...