Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Blue screen of death


RasmusJ

Rekommendera Poster

Har inte kört memtesten ännu men ska så fort jag kan.

Däremot rengjorde jag datorn ifrån damm och annat för jag tyckte den börja låta mycket osv.

Jag tog även av CPU-fläkten för att rengöra den noggrant och satte på ny pasta och nu har mina temperaturer försämrats duktigt sen sist.

Vid cirkus 20-40% CPU-användning ligger CPUn runt 58-65C. Vet att det tar tid för pastan att göra som bäst verkan men ska inte temperaturerna vara bättre ändå?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för poängen.:rolleyes:

 

Det är egentligen inte fläkten utan kylflänsarna som sitter på CPU kylaren mellan fläkt och CPU som är viktiga att rengöra.

Här är ett exempel på hur det kan se ut när kylflänsarna är igensatta av damm:

Inlägg #16

 

Du rengjorde väl processorns kylplatta (toppsidan) samt kylaren från gammal kylpasta innan du applicerade ny pasta och monterade den?

Dessa medel funkar, man kan fukta på en tygbit, isopropanol eller kemisk ren bensin - utan att söla ned omgivande ledare och komponenter.

Använd absolut inget aceton eller liknande som kommer att skada ditt kretskort.

 

En liten klick kylpasta motsvarande ett risgryns storlek appliceras mitt på processorn. När du monterar kylaren och var noga så den får riktig kontakt mot processorns kylplatta, så trycks pastan ut och fördelas när du skruvar fast kylaren.

 

Det viktiga är dock att den appliceras i ett väldigt tunt lager, eftersom det är dom mycket små luftspalterna som bildas pga. ojämnheterna mellan processorns kylplatta och motsvarande yta på kylaren som skall fyllas med kylpasta.

 

Så man kan till viss del få omvänd effekt av att ha för mycket kylpasta, eftersom den har ganska dåliga termiska egenskaper att leda värme, sämre än ren metall.

Men avsevärt bättre än luft.

Se här hur det kan se ut när man har för mycket kylpasta inlägg #16

Ja du kan läsa hela tråden.

 

Läs här hur du skall gå till väga:

PC För Alla Extreme - Kall pasta för het dator

 

Ny Kylpasta skall brännas in och detta görs under ett flertal tempcykler (uppvärmning och nedkylning) i c:a 150-200 timmar - alltså använd datorn som vanligt under en längre tid.

Då kan temperaturen sjunka med mellan 2-5 grader.

 

Vad har du för temperatur vid idle, alltså när processorn inte gör något?

 

Tänk på ESD skador och använd helst ett ESD-handledsband (som skall sitta åt).

Läs detta allmänna tips om ESD inlägg #7

På Kjell & Company kostar ett ESD-handledsband 29:- art.nr. 38324

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha, så temperaturen sänks inte mer efter inbränning?

Jag rengjorde både processorn och kylplattan från gammal pasta. Jag gjorde som du sa: satte endast en klick i mitten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...