Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Blue screen of death


RasmusJ

Rekommendera Poster

Hej!

 

Ända sen jag köpte min dator har jag hafft Blue Screen Of Death.

 

Den kan komma när som helst..

 

Jag skrev den under Grafikkort pga jag tror det bror på det, innan BSOD kommer upp blir hela skärmen randig sen kommer BSODen.

 

Jag får den ca 2 ggr om dagen och varje gång är det olika.

 

Stopp koder jag fått:

 

 

BAD_POOL_HEADER

 

CAHCHE_MANAGER

 

DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL

 

 

 

 

tspip.sys

win32k.sys

ndis.sys

 

0X000000E0

 

0X0000001A

 

0X0000007F

 

0X00000019

 

0X00000034

 

0X000000D1

 

 

Hoppas någon vet hur man fixar det! //Rasmus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varierande felkoder och -meddelanden brukar bero på något hårdvarufel, t ex minnesfel eller hårddiskfel. Randig skärm tyder ju på något problem med grafikkortet. Eftersom det har varit sedan datorn var ny borde du vända dig till säljaren och berätta att det är problem med datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Testa hårddisken med det testprogram som tillverkaren av den har på sin webbplats. Om du inte vet vilken tillverkare det är av hårddisken så kan man ofta få fram det genom att titta i Enhetshanteraren (högerklick på Den här datorn - Hantera), där brukar det stå åtminstone ett artikelnummer för hårddisken som man kan googla på för att få fram tillverkaren.

Det är oftare lättare att gå via sidan http://www.tacktech.com/display.cfm?ttid=287 för att hitta testprogrammet än att leta på tillverkarens webbplats.

 

Testa RAM-minnet med ett minnestestprogram, t ex Memtest86:

http://www.memtest.org/

 

Men är hårddisken eller RAM-minnet trasigt så är det ju inget man fixar själv utan den delen ska bytas ut och eftersom datorn är ny så ska man ju få sådant utbytt utan kostnad på garanti/reklamation.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej tack så mycket.

 

Men på tacktech.com finns det 2 nerladdningar.

 

OGT Diagnostic Tool v9.0

 

Drive Fitness Test

 

Vilken av dem är det?

 

Har en Hitachi hårddisk.

 

Och sen på Memtest vet jag inte riktigt vad jag ska leta efter.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OGT Diagnostic Tool v9.0 är för några väldigt gamla hårddiskmodeller så du har knappast någon av dem.

 

http://www.memtest.org/#downiso

För CD-skiva:

Download - Pre-Compiled Bootable ISO (.zip)

 

För USB-minne:

Download - Auto-installer for USB Key (Win 9x/2k/xp/7) *NEW!*

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man ska starta datorn från CD-skivan resp. USB-minnet, om du menar det, så att Windows inte stör.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen jag bytade RAM minnen har BSODsen minskat fruktansvärt. Idag har jag bara fått det 1 gång på ca 8h. Normalt skulle jag fått ca 10.

 

Så det kanske hänger ihop något med dom?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då verkar det ju troligt att det är något fel på RAM-minnet du hade förut. För att få mer underlag tills du ska reklamera minnena hos säljaren kan du köra minnestestprogrammet.

 

Men inte heller en blåskärm om dagen är bra. Det finns alltid en risk att Windows-installationen blir skadad i samband med en blåskärm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mina gamla RAM-minnen (dom jag inte fick BSOD alls ofta hade inga "Errors" i "Memtesten"

 

Men mina nya (dom jag får ca 15 BSODS dagligen) har massa "Errors" just nu är det uppe i 800.000 Errors, och den går upp 2000 errors i sekunden.

 

Så det ser ut som att det kan berro på RAM minnena, men hur kan jag endå få ca 1-3 BSODS med dom gamla?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är troligen något annat problem som orsakar dessa blåskärmar som kommer mer sällan. Är det även nu så att felmeddelandena varierar eller är det nu samma?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

bara en fråga - är datorn köpt i paket eller i delar?

 

om paket - reklamera paketet omedelbums. Det ingår i garantin.

Om delar - då bör du ta reda på vad som är trasigt och enda sättet du som enskild person kan göra det, med en dator att tillgå, är att testa del för del.

 

Precis som Cecilia föreslagit.

Memtest86 eller MemTest86+ - kör över natten. Om så endast ett fel uppstår, testa andra minnen/kör med enbart en kanal och se.

Hårdisktest - kör ett fullständigt test

 

Om du får fel med alla minnen du har, om du nu inte misshandlat dem med statiskt elektricitet, kan man undra om inte det är ett fel på moderkortet.

 

Som sagt, om datorn såldes som en hel dator till dig har du support på datorn som en hel dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Under en lång tid har jag inte fått BSOD(en) på länge, men för ca en vecka sedan började jag få det igen och idag har jag fått det säkert varje halv timme.

 

Har kört Memtesten och hårddisk testen och den hittar inga problem, finns det något slags Grafikkorts felsökare?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 11 months later...

Drar igång tråden igen då jag fortfarande har samma problem.

 

Varierande felkoder oftast i sammanhang där datorn utsätts för mycket processor användning men kan även förkomma annars men sällan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa minnet under lång tid och den stora testen av hårddisken igen.

 

Hur är det med temperaturerna i datorn?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För ett tag sedan fick jag liknande fel, är inte säker på vad det berodde på för att felet försvann efter ett tag.

Nyligen gick inte datorn att starta, och det berodde på grafikkortet.

 

Vet själv inte om det finns grafikkortstestare men annars kan man testa att sätta i det i en annan dator.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Speedfan visade följande vid ca 0-5% CPU användning:

 

System: 29C

CPU: 32C

AUX: 30C

HD0: 31C

MB: 29C

GPU: 42C

CORE 0: 38C

CORE 1: 38C

 

Speedfan visade följande vid ca 50% CPU användning:

 

System: 29C

CPU: 51C ("eld ikon")

AUX: 30C

HD0: 32C

MB: 29C

GPU: 42C

CORE 0: 52C ("eld ikon")

CORE 1: 54C ("eld ikon")

 

Börjar tro att det kanske har med tempraturen att göra eller är 51 grader normalt vid 50% CPU användning?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Temperaturerna ser bra ut och det är väl orginalkylaren, blir inte bättre än så med denna.

 

Har du kört memtest igen?

Se inlägg #2 hur du gör: //eforum.idg.se/topic/332663-webblasare-stangs-standigt-ner-samt-blaskarm/page__view__findpost__p__1559898

 

Det som är viktigt är ungefär i mitten på skärmen, där står hur många ggr. eller Pass den passerat eller kört igenom och den bör minst ha kört igenom 7 gärna 8 Pass eftersom det är vid 7:e och 8:e testomgången eller Pass som fel kan upptäckas som inte tidigare upptäckts i testen.

 

Sedan ser du också om och i såfall hur många Error som blivit. Står det Error där och antal samt vad, så kan du avsluta Memtest - finns ingen mening att fortsätta då om den upptäckt problem.

 

Ex. Test #8 och längre ned ser du i exemplet att vid Pass 7 har den hittat 58 Error (fel) - klara problem med ett av minnesmodulerna alltså.7 och 8 testfasen kör med värre test patterns än vid tidigare Pass och vid 8GB minne brukar det ta ungefär 5-7 timmar att nå dit.

4GB minne halva tiden ungefär. Har inte suttit framför datorn och stirrat så noga. Kör den över natten eller hela dagen.

post-73434-0-09781900-1324657241_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inte kört den igen då jag tror jag fortfarande har error eftersom sist fick jag så många error som jag inte kan räkna till..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur många minnes stickor har du, 2st.?

Plocka ut ett och kör memtest, sedan skiftar du minnes stickor och kör memtest igen.

 

Får du upp error bara på ena stickan så ha har du ju lokaliserat felet till detta.

 

Koppla också ifrån alla externa enheter, skrivare, skanners, webbkamera, usb diskar, allt utom tangentbord, mus och bildskärm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...