Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Mitt eller webbhotellets fel och ansvar?


dick_a

Rekommendera Poster

Håller på att bygga en site med php och MySql. Hemma på min egen server fungerar allt helt hundra, men när jag nu har lagt ut den på webbhotellets server så är det sirap emellanåt, även om samma sida 9 av 10 gånger laddas på ett ögonblick. Om jag missar något i koden för query till MySql så visas detta på skärmen, men detta som jag nu beskriver genererar inget error, utan det är bara seeeegt ibland. ...och jag vill veta varför.

 

Jag ringer supporten som säger att det kan bero på lastbalansering (vilket jag nog bör strunta i) och att jag bör köra någon form av debuggning. Eftersom jag inte är så hemma på allt omkring detta så undrar jag om någon vet:

 

- Är det tänkbart att det är "mitt fel" att en och samma sida (med samma MySql-fråga) segar var tionde gång när det går blixtsnabbt i 9 av 10 fall?

 

- Vad av värde kan jag se när inte några fel genereras?

 

- Och vilken form av debugging kan jag köra på deras server?

 

- Borde webbhotellet kunna se i sina loggar att det går segt?

 

- ...och vad skall jag fråga om så att de förstår att de inte kan lura mig?

 

Mvh

 

// Dick

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du bör egentligen inte köra någon form av debugging, då vem som helst kommer kunna se debuginformatioen. Och den är i flera fall ganska användbar för att hacka din sida.

 

Men något du bör kunna göra, är att lägga in timers. Inte bara i början och slutet av sidan, men där du gör någon form av databaskommunikation, eller loopar för att läsa datat och liknande. Då kan du se vart långsamheten uppstår. Är det vid anslutning mot databasen. Eller när du skapar html-koden eller liknande.

 

Exempel på hur du konstruerar en timer i php finns här.

http://www.developertutorials.com/tutorials/php/php-script-timer-051013-1028/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för informationen!

 

Skall jag tolka dig som att det är mitt ansvar och att jag kommer finna felkällan med detta? ...eller är mina kvarstående frågor fortfarande relevanta?

 

// Dick

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då jag inte vet hur webhotell hanterar lastbalansering så det är väldigt svårt att säga om det är deras fel om en maskin i klustret skulle må dåligt.

 

Men om du själv kan hitta vart i din kod fel uppstår, så blir det ju mycket enklare att föra dialog med webhotell. Dom har ju inget intresse av att felsöka dina sidor. Ditt ansvar är nog att finna så mycket information om ditt program som möjligt innan du frågar dom om hjälp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, det är ju rimligt att jag måste ansvara för min kodning, men:

- det genereras inte några error.

- jag har bra kontakt med servern hela tiden (pingar varje sekund med bra tider).

- tiden från connect (via någon fråga) till disconnect är 5 hundradelar.

...så undrar man vad jag kan/skall behöva göra mer för att webbhotellet skall börja söka efter felet i sina loggar?

 

// Dick

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

- det genereras inte några error.
Nu är jag ingen expert på php. Men om det är så att det bara är segt och inget felmeddelande, så har det ju bevisligen inte uppstått ett fel. Det går bara långsamt. Du kanske borde kolla om du kan sätta en timeout?
- jag har bra kontakt med servern hela tiden (pingar varje sekund med bra tider).
Även databasservern?

 

Appropå ingenting. Är det select mot databasen du gör? Och vilken cachemethod använder du? Cachar du något alls?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även de gångerna då det segar hejdlöst så är tiden mellan öppnandet av databasen, frågan (en SELECT) och fram till stängandet väldigt kort. Jag har inte pingat den, men det verkar ju som om webbservern har bra kontakt med MySql-servern, och det är ju det viktigaste vad jag kan förstå.

 

Timeout tror jag är 30 sekunder, men det är inget jag har satt. Vad är du ute efter?

 

Cashmetod... Nu är du bortom mina kunskaper!

 

// Dick

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Satte du ut timers i din kod? Och är det något som ser ut att ta tid? Om det är så att det går snabbt att generera sidan, men lång tid att visa den för dig. Då kan det ju vara ett nätverksfel. Och då kan det lika gärna ligga på din sida. Då får du ringa din internetleverantör och klaga.

 

Har du provat från en annan plats? En annan internetleverantör?

 

Och cache är alltid bra. Det minskar belastning på servrar och får dom att fungera optimalt. Det kan vara så enkelt att du skickar med en expires-header. Då kommer kundens webläsare inte att hämta om sidan inom den tid du angivit expires till.

 

Och då kommer sidan upplevas mycket piggare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jodå, jag har satt en hel hög med timers, och jag har pingat, och allt ser jättebra ut. ...men det går likförbannat jättelångssamt vissa gånger medan samma process går blixtsnabbt andra gånger.

 

Cache har jag inte övervägt eftersom det som skall läsas in är så oerhört lite data. Bilder och kod tillsammans är mindre än 20kb förutom i index.php där jag har en transparent png-fil på 88kb som läses in. Denna ha vid ett par tillfällen framträtt som om jag var uppkopplad via modem.

 

Jag har en slaskdomän på one.com som jag skall testa på i veckan om jag inte får någon vettig respons från Binero.

 

Och vad det gäller eventuella nätverksfel så ser det verkligen ut som det, men jag har full spruta i alla andra sammanhang. Dessutom visar ju pingandet att det fungerar fint, och kanske det mest graverande för att problemet inte ligger i min uppkoppling är att supporten på Binero upplevde samma långsamma inläsning vissa gånger.

 

// Dick

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Exakt vad är symptomen för att det går segt förresten? Är det att den lilla ikonen i webläsaren rör på sig. Fast sidan ser ut att vara färdigladdad. Eller är det så att ingenting syns?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den lilla ikonen rör sig, men det händer ingenting. Dvs att det kommer inte en ynka liten byte så att webbläsaren ens börjar rita upp något. När det väl lossnar sedan går det oftast rätt fort. ...eller ja, det vet jag inte. Hela siten är ju ganska mager så det är inte så mycket (mellan 10 och 20 kb) som skal överföras. Därav är det ju svårt att säga om det faktiskt går snabbt även om det naturligtvis upplevs så.

 

Nu har jag dock lagt upp hela siten på en annan domän (hos one.com), och där fungerar det helt felfritt. ...och bättre än så till och med. På originalplatsen upplever jag små grafiska missprydande problem som jag bara trodde hade att göra med dålig CSS från min sida. Men eftersom jag inte är säker på om nuvarande form och utseende skall få vara med i skarpt läge så har jag inte brytt mig. På nya platsen så har detta problem försvunnit. Möjligen kan det ju ha med hastigheten att göra, eller?

 

Binero (som skall vara Sveriges bästa webbhotell) har lite svårt att få tummen ur verkar det som. Märkligt!

 

// Dick

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kastar mig in mitt i detta :)

 

Vad menar du med att dina timers ser "jättebra" ut?

Är det inget i din kod som tar lång tid innan resultat skickas till browsern?

 

Du kan ju även kolla på output buffering och flusha ut resultat löpande för att testa.

using ob_start()

ob_get_content()

ob_flush()

 

Passar även på att tipsa om Fiddler som är ett verktyg som varje webbutvecklare bör ha i sin verktygslåda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänkte hijacka denna tråden med lite information om läget.

 

Jag råkar också vara en ny kund hos Binero AB och upplevde samma fenomen, så jag skickade iväg några mail för att få reda på vafan som pågick.

 

Ur deras svar:

--> ...det här problemet har uppstått under sommaren och sakta växt.

--> Det gäller alla som kör Linux/Litespeed i vårt nya system.

--> Det som händer är att just den besökaren som befinner sig på den nod i lasbalanseringen som laddar om kan få problem (det gäller inte alla) men vi jobbar som sagt på en lösning.

 

--> Webbservrarna måste laddas om för att läsa in ny config, men lastbalanseringen ska då skicka de requests som finns på den maskinen vidare till en annan i klustret. Det är här något går fel ibland och där vi ska åtgärda.

 

--> Vi kommer (vi måste) lösa det här, det lovar jag.

 

Nu, 8 dagar efter detta mailet, återstår fortfarande problemet.

 

Jag skulle helst vilja byta webbhotell, men är inte säker på vart jag ska testa nu, efter att ha blivit så totalt missnöjd över Binero som mitt val. (timeout-problemen förstör hela idén med min hemsida)

 

Någon som har erfarenhet av olika webbhotell som kan dela med sig lite goda / dåliga detaljer?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har haft flera domäner hostade hos one.com sedan 2002 (tror jag), och det har för det mesta fungerat jättebra. Har inte så mycket att jämföra med, men är i alla fall nöjd. Supporten är dock endast via chatt eller mail, och svensk chatt finns nog bara dagtid. Tror aldrig att jag använd detta. Nackdelen är att begränsningen är 25 GB idag. Ett utrymme som kan vara lite för litett för ett ritningsarkiv, men som naturligtvis räcker långt i de flesta fall. Det följer med några verktyg för blogg och galleri, och galleriverktyget tycker jag är toppen. Kolla funktionen här i mitt galleri: http://art.gallerit.se

 

// Dick

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...