Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Era åsikter om virusprogram!


plusjenko

Rekommendera Poster

Frågan om virusskydd har kommit upp på min arbetsplats.

 

Jag vill alltid till varje pris hitta på ursäkter till att att slippa använda virusskydd. dels för att det kostar och innebär annu en sak som måste uppdateras hela tiden, men allra mest för att det gör datorn slöare och mig som användare frustrerad när eländet skall rassla igång vid varje uppstart. att ha en trimmad dator är mer värt än att ha det lilla extraskyddet ett virusprogram innebär.

 

Min erfarenhet är att om man håller sig borta från porrsajter eller andra "skumma" ställen med tvivelaktiga annonser, låter bli att öppna mail som kommer från qq83fdYD57@yahoo.com och samtidigt kör windows update så är det ba lugnt liksom. inget virusprogran ger ett fullständugt skydd i alla fall.

 

skulle datorn ändå bli lite konstig så löser en systemåterställning problemet 15 ggr av 16.

 

Sitter jag här och tycker.

 

Vad är inställningen ute stugorna?

 

är inte detta med virus lite blown out of proportions, och med sunda surfvanor går datorn rätt säker?

 

om man ska ha ett: vilket har minst effekt på datorns prestanda?

 

finns det något väldigt simpelt virusprogram som kanske bara fungerar som ett litet komplement till windows..?

 

 

/Plusjenko

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

håller nog inte ned dig om allt du säger, inte ens med ditt säkra surfande ser du allt som passerar under ytan, t.ex när filen "qq83fdYD57" installerar sig, och t.ex avvaktar att du ska starta om din dator nästa dag!

Du säger att:

skulle datorn ändå bli lite konstig så löser en systemåterställning problemet 15 ggr av 16.

Då helt beroende av vilken typ av virus som infekterat din dator, så en sanning med modifikation.

Ditt problem blir ju, om du av en annan anledning behöver göra systemåterställning av andra orsaker så infekterar du din dator igen.

 

Microsoft Security Essentials.

Obs! Programmet är på engelska, och kommer så småningom på svenska, även om länken säger något annat.

http://www.microsoft....aspx?mkt=sv-se

Detta är ett gratisprogram, och om det passar för det företag som du jobbar för, att de accepterar "Freeware", vet du bäst själv.

Det är relativt "störningsfritt och snålt på CPU, men det beror ju också på vilken typ av dator det ska installeras på.

Ingen brandvägg, utan du får använda den inbyggda Windowsbrandväggen.

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa själv och avgör, Avast och Avira använder lite resurser. Avast har en webbskanner, det är möjligt att den slöar ner surfningen men kan skydda mot så kallade drive-by's.

Att kolla datorn mot WU är självklart viktigt men även uppdatera program som används mot internet som tex java.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Moderna virus och "maskar" sprider sig själva mellan datorer utan att du behöver besöka skumma porrsiter. Om du inte har ett virusskydd så kan det nosa in sig på din dator. Du kan peta in ett usbminne eller ipod och få virus den vägen. Det var väll inte så länge sedan ipoddar kom med ett förinstallerat virus har jag för mig.

 

Brandvägg + virusskydd är ett måste om man kör windows. Sad but true. Själv kör jag en hårdvarubrandvägg plus windowsbrandvägg och microsoft security essentials. Eftersom security essentials är gratis. Annars hade jag kört NOD32.

 

Men jag tror att du skulle kunna dra nytta av just Security Essentials. Det märks inte i vanlig drift.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skadliga annonser dyker upp då och då på helt vanliga webbplatser, för kanske fem år sedan förekom det på IDG och rätt nyligen var det Expressen som kunde smitta ner datorer. Inträffar regelbundet att välkända amerikanska webbplatser sprider skadliga filer också.

 

Igår fick jag två mejl från communication@linkedin.com som innehåller länkar som leder till skadliga webbplatser. Du kan se hur de ser ut på http://sunbeltblog.blogspot.com/2010/09/zeus-linkedin-mails-still-out-for.html och det går inte att se att det är "farliga" mejl utan att noga studera vart länkarna går.

 

Om nu en systemåterställning skulle lyckas (många skadliga program stänger ju av den funktionen) så kan ju skadan redan vara gjord genom att lösenordet till t ex din mejladress befinner sig någon annanstans och med åtkomst till dina mejl går det ju att få nya lösenord till andra webbplatser där du är registrerad, t ex online-butiker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

WinGuider.se

Frågan om virusskydd har kommit upp på min arbetsplats.

 

Jag vill alltid till varje pris hitta på ursäkter till att att slippa använda virusskydd. dels för att det kostar och innebär annu en sak som måste uppdateras hela tiden, men allra mest för att det gör datorn slöare och mig som användare frustrerad när eländet skall rassla igång vid varje uppstart. att ha en trimmad dator är mer värt än att ha det lilla extraskyddet ett virusprogram innebär.

 

Min erfarenhet är att om man håller sig borta från porrsajter eller andra "skumma" ställen med tvivelaktiga annonser, låter bli att öppna mail som kommer från qq83fdYD57@yahoo.com och samtidigt kör windows update så är det ba lugnt liksom. inget virusprogran ger ett fullständugt skydd i alla fall.

 

skulle datorn ändå bli lite konstig så löser en systemåterställning problemet 15 ggr av 16.

 

Sitter jag här och tycker.

 

Vad är inställningen ute stugorna?

 

är inte detta med virus lite blown out of proportions, och med sunda surfvanor går datorn rätt säker?

 

om man ska ha ett: vilket har minst effekt på datorns prestanda?

 

finns det något väldigt simpelt virusprogram som kanske bara fungerar som ett litet komplement till windows..?

 

 

/Plusjenko

 

 

Då du verkar mest orolig över att förlora prestanda....

Du tror inte att de smittor du kommer att drabbas av (Virusskyddslabben får in över 60.000 NYA smittor varje dygn.. Det är en ny smitta var 1.4 sekund)

kommer att själa mer prestanda än ett virusskydd!!!???

 

Och om det nu rör sig om en arbetsplats så utgår man från att du bearbetar arbetsgivarens data med denna dator... Isåfall går väl arbetsgivarens intresse om att ha omanipulerad, ren och korrekt data före ditt prestandaintresse!?!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag har fått intrycket av att virus nuförtiden väldigt ofta handlar om spyware eller annat som ligger i bakgrunden och slöar ner datorn utan att egentligen göra någon skada. stämmer det?

 

mina egna erfarenheter av virus har varit att t.ex en knapp slutat funka i explorer, spontana klickljud, bilder på skrivbordet gick inte att öppna och annat av samma slag. ganska fjantiga virus.

har någon här varit med om en ordentlig rackare som på allvar raderar data eller gör datorn oanvändbar?

 

hur stort skydd har man om klienterna är anslutna till en domän med riktig hårdvarubrandvägg?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hur stort skydd har man om klienterna är anslutna till en domän med riktig hårdvarubrandvägg?
Inte tillräckligt stort skydd för att motivera avsaknad av virusskydd.

 

Hårdvarubrandväggar skyddar inte mot usb-minne.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

WinGuider.se

jag har fått intrycket av att virus nuförtiden väldigt ofta handlar om spyware eller annat som ligger i bakgrunden och slöar ner datorn utan att egentligen göra någon skada. stämmer det?

 

mina egna erfarenheter av virus har varit att t.ex en knapp slutat funka i explorer, spontana klickljud, bilder på skrivbordet gick inte att öppna och annat av samma slag. ganska fjantiga virus.

har någon här varit med om en ordentlig rackare som på allvar raderar data eller gör datorn oanvändbar?

 

hur stort skydd har man om klienterna är anslutna till en domän med riktig hårdvarubrandvägg?

 

Du läser ständigt om alla olika sk. BOTNETS.. dvs. datorer som helt och hållet ÄGS av den som styr smittan i Datorn...

 

Gör inte dessa trojaner och bakdörrar som ingår i ett botnet skada..

(Nej! Brandväggar hjälper INTE mot smittor, endast mot vissa nätverksmaskars försök att leta nya offer.. OM den är på ANDRA sidan brandväggen.. Är de innanför hjälper inte brandväggen alls!!)

 

Om din dator blir smttad av en trojan som används i ett BOTNET...

Lider då inte din arbetsgivare skada??

När t.ex. din dator sprider SPAM, Porr eller deltar i en DDOS-attack!

 

Allt som går ut från din dator spåras till din arbetsgivare!!!

 

Arbetsgivaren får stå för skiten du låter din arbetsdator drabbas av!

 

Skadas t.ex. inte din arbetsgivare ifall er ISP stänger ner er internetåtkomst pga. att du låter din dator sprida SPAM???

 

Skadas inte din arbetsgivare av att den information du behandlar på din dator kan ändras, raderas, eller spridas????

 

Grunden är fortfarande.. Är det en arbetsdator så är det din arbetsgivare som bestämmer över den.. Inte du?!

Arbetsgivaren bestämmer vilka risker som är acceptabla eller inte.. Inte du!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag har fått intrycket av att virus nuförtiden väldigt ofta handlar om spyware eller annat som ligger i bakgrunden och slöar ner datorn utan att egentligen göra någon skada. stämmer det?

 

mina egna erfarenheter av virus har varit att t.ex en knapp slutat funka i explorer, spontana klickljud, bilder på skrivbordet gick inte att öppna och annat av samma slag. ganska fjantiga virus.

har någon här varit med om en ordentlig rackare som på allvar raderar data eller gör datorn oanvändbar?

Jag har rensat några datorer här via Eforum och i andra forum, där det slutat med ominstallation.

Underligt att din arbetsgivare låter dig använda datorn utan skyddsprogram i sin miljö.

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag har fått intrycket av att virus nuförtiden väldigt ofta handlar om spyware eller annat som ligger i bakgrunden och slöar ner datorn utan att egentligen göra någon skada. stämmer det?

 

mina egna erfarenheter av virus har varit att t.ex en knapp slutat funka i explorer, spontana klickljud, bilder på skrivbordet gick inte att öppna och annat av samma slag. ganska fjantiga virus.

har någon här varit med om en ordentlig rackare som på allvar raderar data eller gör datorn oanvändbar?

Inte personligen men det har varit många i Eforum som har sökt hjälp pga en infekterad dator och datorn har varit infekterad med ett virus av typerna virut eller sality. Dessa två typer av virus infekterar i stort sett varenda exe-fil (programfil) i datorn, inklusive Windows systemfiler. Efter en stund med ett sådant virus slutar Windows att fungera ordentligt och efter ett par omstarter startar inte Windows alls. Oavsett i vilket skede detta upptäcks kan man inte göra något annat än att installera om Windows.

 

Våren 2009 var det flera stora företag och organisationer t ex sjukhus som drabbades av masken http://en.wikipedia.org/wiki/Conficker. Den kom in i företagen genom att en anställd tog med sig ett smittat USB-minne. Därefter spred den sig som en löpeld genom företagens nätverk och alla smittade datorer blev med i ett botnet. Företagen blev tvungna att stänga ner sina nätverk samt därefter gå till en dator i taget och rensa den. En rensad dator fick inte vara ansluten till någon annan dator innan alla datorer i nätverket var rensade för annars var det bara att börja om från början.

 

Spionprogram är definitivt inte harmlösa om de lyckas få tag på företagshemligheter, t ex innehåll i offerter vilket leder till att företaget missar affärer därför att någon annan kan lägga sitt bud strax under. De behöver inte alls slöa ner datorn heller för att logga alla tangentnedtryckningar är inget som man märker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns ju otaliga trådar här på forumet, om detta med virusprogram eller inte.

 

Faktum är ju att idag, så är man i princip tvungen att ha någon form av virusskydd, även om flera antyder att dom klarar sig utmärkt utan.

 

Sedan vilken typ av skydd, man bör ha, handlar oftast om att man får testa sig fram vilken typ som fungerar bra till den dator som ska skyddas.

 

Jag har själv testat flera gånger, att formatera om en dator, både nyare och äldre modeller, och kört helt utan skydd förutom windows egen brandvägg, och routerns brandvägg, och det brukar ta en liten stund innan första "besöket" kommer och knackar på, dessa "besök", tar sig alltså förbi dessa brandväggar, brandväggarna ser inte dessa "besök" som en smitta.

 

Men visst förekommer det att många personer faktiskt klarar sig rätt länge innan dom får besök av något slag.

 

Det vanligaste idag är nog ändå, att man får sin dator, privat eller arbetsdator, smittad genom ett USB-minne, framför allt arbetsdatorer blir ofta smittade genom dessa USB-stickor.

 

Det är ju oerhört svårt för ett företag att skydda sig från detta också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

jag har fått intrycket av att virus nuförtiden väldigt ofta handlar om spyware eller annat som ligger i bakgrunden och slöar ner datorn utan att egentligen göra någon skada. stämmer det?

 

mina egna erfarenheter av virus har varit att t.ex en knapp slutat funka i explorer, spontana klickljud, bilder på skrivbordet gick inte att öppna och annat av samma slag. ganska fjantiga virus.

har någon här varit med om en ordentlig rackare som på allvar raderar data eller gör datorn oanvändbar?

 

hur stort skydd har man om klienterna är anslutna till en domän med riktig hårdvarubrandvägg?

 

Jag får uppfattningen om att hackare och annat skumt folk i svarta hattar inte är ute efter att förstöra. Såvida du inte bråkat med fel person i något forum. I vart fall är dom mera ute efter att använda din dator i ett större sällskap av andra zombies, som sedan användes för diverse attacker t ex DDoS-attacker.

 

Så utan att du vet om det kan din dator vara med och attackera mål på nätet.

 

Jo, sen har vi förstås alternativet att din dator blir en lagringsplats för barnporr och annat obscent material.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

intressant läsning...

 

köpeprogram kommer nog inte att funka. ingen kommer att se till att allt är betalt och uppdaterat.

 

jag har testat securiity essentials och gillar det jättemycket. avskalat, enkelt och gratis, men jag tycker ändå att det har för stor inverkan på datorns prestanda.

att öppna den mjukvara våra klienter använder (delas ut helt och hållet från servern) tar lätt 10 - 15 sek extra och är trögare att använda. ett word dokument, pdf och annat går inte heller igång helt utan protester.

 

jag har ställt in så att platsen vår mjukvara ligger på inte ska omfattas av den löpande kontrollen, men det har inte hjälpt. har nån några tips?

 

vilket skulle ni säga är det absolut mest lättdrivna virusprogrammet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

prestanda för programmen är ju också beroende av din dators hårdvara, minne, CPU etc.

Så att säga att detta är minst resurskrävande, i förhållande till det andra, är svårt, utan att ta hänsyn till den dator det skall köras på. MSE, mig veterligen är ett av de snålare, i vilket fall.

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

intressant läsning...

 

köpeprogram kommer nog inte att funka. ingen kommer att se till att allt är betalt och uppdaterat.

 

jag har testat securiity essentials och gillar det jättemycket. avskalat, enkelt och gratis, men jag tycker ändå att det har för stor inverkan på datorns prestanda.

att öppna den mjukvara våra klienter använder (delas ut helt och hållet från servern) tar lätt 10 - 15 sek extra och är trögare att använda. ett word dokument, pdf och annat går inte heller igång helt utan protester.

 

jag har ställt in så att platsen vår mjukvara ligger på inte ska omfattas av den löpande kontrollen, men det har inte hjälpt. har nån några tips?

 

vilket skulle ni säga är det absolut mest lättdrivna virusprogrammet?

Det finns få program som är gratis för företag, vare sig Avast eller Antivir som har nämnts tidigare i tråden är gratis för företag. MSE är, lika lite som gratisvarianter av Avast och Antivir, avsedda för företagsmiljöer med servrar etc utan det finns ju särskilda företagsversioner för det.

 

Även om produkten är gratis måste den förstås hållas uppdaterad för att skydda och det innebär att man ca en gång om året måste installera den nya versionen som kommit ut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

plusjenko

det enklaste är att acceptera att det går långsammare att jobba med virusskydd

företaget vet om det, alla är drabbade, själv går jag ett varv runt kontoret på morgonen och snackar med kollegerna, medan Windowsdatorn kör igenom "morgontoaletten".

Här hemma sitter jag just nu med Exton Mandriva 2009.1.

Och slipper alla sådana här problem för Exton Mandriva 2009.1 har så få användare att det inte lönar sig göra skitprogram.

Sånt här som virus är nått som drabbar stora monokulturer,

ett exempel är potatis pesten i Irland på 1800-talet.

Att pesten spred sig över hela Irland berodde på att man nästan bara odlade en enda potatissort, Lumper.

I sydamerika var det vanliga att man hade ett stort antal potatissorter, en för varje rad i potatisfältet, just för att stoppa sjukdomar att sprida sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vi har ett antal datorer vars enda kontakt med internet är sporadisk informationshämtning vår programvara gör samt kortbetalningar. dessa datorer surfas det mycket lite/inte alls på.

 

hur skulle ni bedöma risken där?

 

är det möjligt att drabbas av virus bara av att nätsladden sitter i?

 

/P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

är det möjligt att drabbas av virus bara av att nätsladden sitter i?
Inte om datorerna har en bra brandvägg igång som stoppar allt inkommande inklusive det som kommer från det lokala nätverket. Men då gäller det ju att det inte surfas alls! Det får inte heller vara möjligt att stoppa i USB-minnen, externa hårddiskar, iPods, mobiltelefoner mm.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hur skulle ni bedöma risken där?
Det är nog viktigare att bedöma hur stor skada som skulle uppstå om virus tog sig in på maskinen.

 

är det möjligt att drabbas av virus bara av att nätsladden sitter i?
JA
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

WinGuider.se

vi har ett antal datorer vars enda kontakt med internet är sporadisk informationshämtning vår programvara gör samt kortbetalningar. dessa datorer surfas det mycket lite/inte alls på.

 

hur skulle ni bedöma risken där?

 

är det möjligt att drabbas av virus bara av att nätsladden sitter i?

 

/P

 

Iom. att det surfas på dom datorerna hjälper inte en brandvägg mot "surfsmittor" Gör man dessutom kortbetalningar på dessa datorer är ett ordentligt skydd att föredra.. Extra speciellt om användarna har administratörsbehörigheter..

 

Det räcker med att klicka på en länk (I t.ex. google) eller att besöka IDG.se, Aftonbladet.se etc. när en smittad reklambanner är aktiv..

Speciellt om smittan är något i stil med:

http://www.threatexp...62f1ac7b2ded5d1

 

(Läs under "Possible Security Risk" så ser ni att smittan försöker kontakta andra datorer på nätverket (Har en dators brandväggsportar för fildelning öppnats.. så sprids smittan dit..!) Dessutom KONTAKTAR smittan skaparnas webbplatser för att hämta styrinformation Vilket innebär att en brandvägg inte hjälper.. Inte den mot internet eller den lokalt på datorn. Http & https trafik är alltid tillåten mot internet!) och dessutom lyssnar smittan efter anslutningar mot en hel drös med banker.. och då loggar all kommunikation med dessa banker.. Koder, summor etc. Denna variant siktar ännu inte in sig på Svenska banker/betalmetoder.. men nästa version.. ???)

 

Eller någon kopplar in en USB-pinne och datorn får Conficker...

(eller downadup som den också kallas) se:

http://www.f-secure....107_01_swe.html

 

så.. som jag tidigare skrev så hindrar INTE en brandvägg smittor.. Endast vissa nätverksbmaskar.. OM man inte öppnat brandväggen på någon dator för t.ex. fildelning.. Den enda öppningen räcker för att en smittad dator skall smitta den "öppnade" datorn..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...