Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bildskärm slocknar


ebla

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag har en PC med två likadana skärmar, en som är kopplad genom VGA, som fungerar felfritt, och en genom DVI. När jag först kopplade den andra skärmen med DVI klarade den mycket mindre upplösning än den ska och hade blinkande gröna pixlar men efter att jag uppdaterat drivrutinerna till bildskärmskortet fungerade den bättre. Nu har den vid slumpmässiga(?) tillfällen börjat sänka ljusstyrkan på samma sätt som när en skärm går i energisparläge i några sekunder för att sedan gå tillbaka och ibland slocknar den helt (några vita streck blinkar till) i några sekunder till några minuter om jag inte startar om den.

 

Vad kan det här bero på och vad kan jag göra åt det?

 

Jag har ett RadeonX1600/X1650 Series bildskärmskort om det kan vara till hjälp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

kan du ha problem med ditt grafik kort, undrar om det är ett värmeproblem alternativt minnes bekymmer på kortet.

Hur har detta fungerat tidigare?

Eller är detta en ny installation?

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

kan du ha problem med ditt grafik kort, undrar om det är ett värmeproblem alternativt minnes bekymmer på kortet.

Hur har detta fungerat tidigare?

Eller är detta en ny installation?

Mvh

Mats H

Hej Mats,

 

Jag har aldrig använt DVI-porten innan jag skaffade den här skärmen så jag vet inte tyvärr.

 

Jag öppnade upp burken nu och och grafikkortet känns hett.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du provat den felfria skärmen genom DVI porten?

 

Prövade nu och jag får inte ens igång den andra skärmen genom DVI-porten. Det flimrar några vita streck och skärmen skiftar mellan svart och mörkblå men sedan händer inget mer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då verkar DVI porten gett upp, så det blir ett nytt grafikkort eller lira en skärm på VGA.

Är det likadant innan grafikkortet blir varmt vid uppstart?

Är det för hett så kolla att fläkten går ,kanske damm m.m.

Om du får bra bild så kanske öppen låda hjälper.

Har inga andra förslag då än byte av kort :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då verkar DVI porten gett upp, så det blir ett nytt grafikkort eller lira en skärm på VGA.

Är det likadant innan grafikkortet blir varmt vid uppstart?

Är det för hett så kolla att fläkten går ,kanske damm m.m.

Om du får bra bild så kanske öppen låda hjälper.

Har inga andra förslag då än byte av kort :(

 

Jag tror att den slocknat nån gång direkt vid uppstarten men är inte säker.

 

Det är konstigt för den tar ena skärmen genom DVI, men inte den andra. Jag har öppnat burken och rengjort och än så länge har den inte slocknat nåt mer (ta i trä). Om den skulle göra det bör jag skaffa nytt grafikkort då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fungerar båda utgångarna nu, DVI/VGA?

Om dessa funkar så håll dammet borta och kör så länge kortet funkar, eller på den porten som är hel så länge.

Du kan ju få ett begagnat billigt om du söker på nätet om du måste köra med 2 skärmar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...