Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Granskning av hjälptext önskas


Cecilia

Rekommendera Poster

Någon som kan tänka sig in i hur det är att komma till Eforum som ny och utan erfarenhet av forum?

 

Jag har försökt skriva en hjälptext för att underlätta för förstagångsbesökaren, men det vore bra om några kunde kolla om nivån verkar rätt och om det är förståeligt. Andra synpunkter tas tacksamt emot också förstås. :)

 

Hur du skriver din första fråga

Eforums huvudsida börjar du med att välja den huvudavdelning där din fråga passar bäst. Är det en fråga som rör "Film, foto & bilder", datorns "Hårdvara" eller "Internet & nätverk" osv? När du har bestämt det klickar du på huvudavdelningens namn.

 

När du då är inuti huvudavdelningen ser du vilka underavdelningar som finns där, inklusive en liten beskrivning av varje underavdelning. Med hjälp av beskrivningarna kan du bestämma vilken underavdelning som är bäst för din fråga. Klicka på underavdelningens namn för att komma in i underavdelningen.

 

Nu ser du en lista med trådar, dvs diskussionsämnen. För att ställa en fråga klickar du på knappen "Starta ny tråd". Därefter fyller du i den rubrik som du vill att din tråd ska ha och eventuell beskrivning, om du kan förtydliga ytterligare vad det gäller. Försök vara tydlig med vad som är ditt problem och använd inte ord som "hjälp" och "problem", allt för att den som vet något om ditt problem ska uppmärksamma just din tråd. I den stora vita rutan beskriver du ditt problem så bra du kan.

 

När du är klar bockar du i rutan efter texten "Bevaka tråden?" så att du får ett epost-meddelande när någon besvarar din fråga. Slutligen klickar du på knappen "Skapa ny tråd" för att tråden ska skapas och bli synlig för andra.

 

Om du inte får något epost-meddelande om att någon har svarat bör du, för säkerhets skull, kontrollera då och då om någon har svarat ändå. Du kan se det genom att ta fram underavdelningen igen och i listan där leta upp din tråd. Klicka på trådens namn för att se din fråga och eventuella svar. Alternativt kan du hitta din tråd via din Eforum-profil och den kommer du till genom att klicka på ditt namn, som står högt upp på varje Eforum-sida när du är inloggad, följt av att du klickar på "Min profil". På profilsidan kan du hitta dina trådar genom att antingen klicka på "Visa inlägg" till vänster eller på "Trådar" i mittdelen.

 

Ytterligare hjälp

För ytterligare information se övriga hjälptexter på hjälpsidan och då särskilt avsnitten "Forum och trådar", "Inlägg" och "Personliga inställningar".

 

Om du trots ovanstående information inte lyckas ställa din fråga kan du kontakta en moderator för hjälp. Du når dessa genom att på sidan moderatorgänget klicka på deras namn och sedan på profilsidan klicka på knappen som ser ut som ett öppnat kuvert och innebär att man skickar ett meddelande till personen i fråga.

 

Observera att du inte ska kontakta administratörer, förutom huvudmoderatorn, för hjälp med hur du använder forumet.

 

Observera även att meddelanden inte är till för att få hjälp med andra problem än hur man skriver en fråga, alla andra problem frågar man om i forumet för att få snabb och bra hjälp av rätt person.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spontant:

 

Forumöversikten kan inte vara gömd för att texten ska stämma. Nu är den väl inte gömd första gången men...

 

Pratbubblan visar Kategori för "Huvudavdelningen".

Avdelning för underavdelning.

 

Man kan ju klicka direkt på underavdelning.

 

Om man inte hittar, eller är osäker på lämplig underavdelning?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack :)

 

Det är lite rörigt med kategori och avdelning i översättningen så jag försöker se över min användning av orden.

 

Man kan ju klicka direkt på underavdelning.
I och för sig men jag tänkte det skulle bli mindre rörigt om man tog upp bara en väg fram. Är det för begränsat att göra så?

 

Om man inte hittar, eller är osäker på lämplig underavdelning?
Det var därför jag använde ordet "bäst", men har du något förslag på något bättre formulering som får fram det?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack :)

 

Det är lite rörigt med kategori och avdelning i översättningen så jag försöker se över min användning av orden.

 

I och för sig men jag tänkte det skulle bli mindre rörigt om man tog upp bara en väg fram. Är det för begränsat att göra så?

 

Det var därför jag använde ordet "bäst", men har du något förslag på något bättre formulering som får fram det?

 

Tänkte bara att det kan(?) uppstå osäkerhet om det är beskrivet ETT sätt men man ser två sätt?

 

Jag har ingen bättre formulering men tänkte att frågan kan uppstå. Det finns ju en Övrigt som huvudkategori, kanske kan man hänvisa till den?

 

Sen är jag lite osäker på:

Observera även att meddelanden inte är till för att få hjälp med andra problem än hur man skriver en fråga, alla andra problem frågar man om i forumet för att få snabb och bra hjälp av rätt person.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gillar inte heller

Observera även att meddelanden inte är till för att få hjälp med andra problem än hur man skriver en fråga, alla andra problem frågar man om i forumet för att få snabb och bra hjälp av rätt person.
så den meningen skulle behöva formuleras om. Jag vill vara säker på att folk inte sätter igång och skickar vanliga supportfrågor via PM, men är välkomna att fråga hur man skriver ett inlägg.

 

Tänkte bara att det kan(?) uppstå osäkerhet om det är beskrivet ETT sätt men man ser två sätt?
Får fundera på om det går att formulera det utan att det blir rörigt.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låt alla "bäst" du skrivit stå kvar, Cecilia! De tydliggör vad förstagångsbesökaren ska göra.

 

1) Ur pedagogisk synvinkel är det alltid bra att ge ett exempel, så ditt första stycke skulle kunna förlängas till : "...klickar du på huvudavdelningens namn, t.ex. Hårdvara."

 

2) Förkorta sista meningen i stycke 2 till: Klicka på den underavdelningens namn för

att komma in i den.

 

Resten av hjälptexten har jag ingenting att anmärka på. Till skillnad mot dig själv och Mikael63 så gillar jag det allra sista stycket. Det stycket är klart som korvspad enligt min mening. Dessutom är det ett påpekande som behövs.

 

Jag tycker att orden huvudavdelning och underavdelning är lätta att begripa. Det finns ingen anledning att byta ut de orden mot Kategori och Avdelning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, kanske så här istället:

....vilken underavdelning som är bäst > vilken underavdelning som passar bäst

 

Men det är petitesser och jag håller med mbgtmari i övrigt.

Dessutom kan det vara bra att hålla nere antalet ord så mycket det går, men jag vet av erfarenhet (har skrivit många instruktioner själv) att det är svårt att både uppfylla kraven för information och samtidigt hålla ned textmassan.

 

Men en sak som borde förtydligas enligt min mening och på något sätt ingå; är att den person som söker hjälp med tex. ett problem med sin dator, måste uppge vad problemet gäller och inte bara en beskrivning av felet som i sig bör vara så tydlig som möjligt. Alltför ofta måste den som skall svara på tråden börja med att fråga om vilken dator, operativ, etc. etc. Sådant kan tyckas självklart för många, men för vissa som aldrig hållit på med hw/sw service eller liknande är det inte lika självklart. Dessutom ökar ju chansen att fler kan ha lösningen på problemet och därmed fås ett svar snabbare.

 

Personligen skulle jag vilja se att personen som minimum talar om följande, även om det kanske inte är tydligt för den att det kan vara viktigt att veta vilket grafikkort som sitter i när dom frågar om varför datorn har problem med ljudet. Ja detta var bara ett exempel, :rolleyes: men efter möjligaste mån bör man informera om vad man har i burken, när man beskriver sitt problem. All info har inte alla och det är oftast ok ändå, men så mycket man vet åtminstone.

 

  • Dator/modell
  • Moderkort/Processor
  • Grafikkort
  • Vilket ljudkort/modell och om det är inbyggt på moderkortet eller externt
  • Eventuella extra kort på moderkortet
  • Vilket operativsystem, ev. service pack samt 32 el. 64-bitars
  • Är datorn köpt komplett med standard komponenter eller är det ett hemma bygge?
  • Minne
  • Skrivare/skanner
  • etc.

Ja bara mina tankar.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske tydliggöra så att det klart framgår att det allra sista stycket hör till andra halvan som alltså avser meddelanden/pm och inte frågor/inlägg?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman, tyvärr lite svårt att vara så exakt eftersom frågor även kan gälla mobiltelefoner och juridik, men jag har skrivit dit lite grann i alla fall.

 

Nytt försök, ändringar är markerade med blå färg :)

 

Hur du skriver din första fråga

Eforums huvudsida börjar du med att välja den kategori (huvudavdelning) där din fråga passar bäst. Är det en fråga som rör "Film, foto & bilder", datorns "Hårdvara" eller "Internet & nätverk" osv? När du har bestämt det klickar du på kategorins namn t ex "Hårdvara".

 

När du är inne i kategorin ser du vilka underavdelningar som finns där, inklusive en liten beskrivning av varje underavdelning. Med hjälp av beskrivningarna kan du bestämma vilken underavdelning som passar bäst för din fråga. Klicka på underavdelningens namn för att komma in i den. Det gör inget om du ställer din fråga i fel underavdelning för en moderator kommer då att flytta din fråga.

 

Inne i underavdelningen ser du en lista med trådar, dvs diskussionsämnen. För att ställa en fråga klickar du på knappen "Starta ny tråd". Därefter fyller du i den rubrik som du vill att din tråd ska ha och eventuell beskrivning, om du kan förtydliga ytterligare vad det gäller. Försök vara tydlig med vad som är ditt problem och använd inte ord som "hjälp" och "problem", allt för att den som vet något om ditt problem ska uppmärksamma just din tråd. I den stora vita rutan beskriver du ditt problem så bra du kan samt berättar vad du har för utrustning, t ex om det gäller ett datorproblem berättar du vad det är för dator, vilket Windows du har osv.

 

När du är klar bockar du i rutan efter texten "Bevaka tråden?" så att du får ett epost-meddelande när någon besvarar din fråga. Slutligen klickar du på knappen "Skapa ny tråd" för att tråden ska skapas och bli synlig för andra.

 

Om du inte får något epost-meddelande om att någon har svarat bör du, för säkerhets skull, kontrollera då och då om någon har svarat ändå. Du kan se det genom att ta fram underavdelningen igen och i listan där leta upp din tråd. Klicka på trådens namn för att se din fråga och eventuella svar. Alternativt kan du hitta din tråd via din Eforum-profil och den kommer du till genom att klicka på ditt namn, som står högt upp på varje Eforum-sida när du är inloggad, följt av att du klickar på "Min profil". På profilsidan kan du hitta dina trådar genom att antingen klicka på "Visa inlägg" till vänster eller på "Trådar" i mittdelen.

 

Ytterligare hjälp

För ytterligare information se övriga hjälptexter på hjälpsidan och då särskilt avsnitten "Forum och trådar", "Inlägg" och "Personliga inställningar".

 

Om du trots ovanstående information inte lyckas ställa din fråga kan du kontakta en moderator för hjälp. Du når dessa genom att på sidan moderatorgänget klicka på deras namn och sedan på profilsidan klicka på knappen som ser ut som ett öppnat kuvert och innebär att man skickar ett meddelande till personen i fråga. Moderatorer sköter om forumet på sin fritid varför ett svar kan dröja ett par dagar.

 

Observera att meddelanden inte är till för att få hjälp med andra problem än hur man skriver en fråga. Alla andra problem frågar man om i forumet för att få snabb och bra hjälp av rätt person.

 

Observera att du inte ska kontakta administratörer, förutom huvudmoderatorn, för hjälp med hur du använder forumet. Administratörer har andra typer av arbetsuppgifter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för hjälpen! :D

 

Nu är det inlagt på //eforum.idg.se/index.php?app=core&module=help

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...