Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Byta IRQ-adress på Firewire


ChrillBro

Rekommendera Poster

Hej

 

Jag köpte häromveckan ett firewire audio interface (Focusrite Saffire pro 24) till min laptop men har tyvärr haft lite krångel med detta. I stort fungerar allt bra, men då och då försvinner ljudet helt för någon sekund eller två, samt ibland får jag underliga korta hack i ljudet över en period på sisådär fem sekunder.

 

Efter att ha sökt igenom internet i några dagar efter hjälp, misstänker jag att felet ligger i en IRQ-konflikt. Jag vet att sådana verkar vara ytterst sällsynta i dagens datorer (och jag vet inte om det egentligen klassas som en konflikt, då datorn inte krasher eller dylikt) men vad som står att läsa på m-audios support sida är det tydligen inte helt omöjligt.

 

Hittils har jag lyckats konstatera att mitt grafikort sitter på samma irq-adress (16) som min firewire-port (och en usb-port), vilket stärker min tes om att det är en irq-konflikt då ljudmissarna verkar inträffa oftare när man öppnar nya fönster, streamar film eller browsrar sidor med mycket bilder (tex forum).

 

Jag undrar därför härmed hur jag ska gå till väga för att testa om det är IRQ-adresseringen som är problemet? Är det bara att gå in i bios och ändra adresserna? Men till vad ska jag då ändra? Msinfo32 visar inte alla adresserna av någon anledning, så lite hjälp vore uppskattat.

 

tack för mig=)

 

lite specs (vet inte riktigt vad som är intressant så hojta om ni vill veta mer)

Intel® Core™2 Duo Processor P8600 (3M Cache, 2.40 GHz, 1066 MHz FSB)

2 * 2GB DDR2 800

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är förmodligen inte IRQ-konflikt, känns mer som att datorn inte orkar eller att någon drivrutin inte är installerad, antingen till chipsetet eller ljudkortet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, tack för det snabba svaret

 

Jag har dessvärre redan kollat "de enkla" lösningarna. Datorns prestande har inget att göra med missljuden, då det ibland kan hända när jag bara lyssnar på winamp och inte gör något alls och CPUn går på lågvarv, medan jag kan klara mig vissa stunder utan några missljud i cubase när jag laddat in riktigt kraftfulla pluginer. Hursomhelst har jag kollat prestandan och finner inget samband mellan den och missljuden. Vidare har jag prövat med olika storlekar på asio-bufferten, utan några framgångar. Jag har också följt Focusrites Vista optimeringsguide.

 

Drivrutinerna har jag också redan kollat.

 

Med tanke på att jag stött på flera personer som haft samma problem, en löste det genom att stänga av sin nätverksadapter (vilket ju låter ganska långsökt om det inte handlar om IRQ-adressering), en annan genom att stänga av några USB portar verkar det ändå inte helt otroligt att det är IRQ-relaterat.

 

Det är ju självklart möjligt att det inte har nått med IRQ-adressingen att göra, men för att vara säker på det måste man ju testa=). M-audio hade en ju bra artikel i hur man gör detta men som sagt undrar jag fortfarande hur man ser vilka IRQ-adresser som är lediga, alternativt, vilka andra enheter det vore fördelaktigt att dela med.

 

hejs

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...