Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Datorn startar inte


grons

Rekommendera Poster

Hej

Har fått problem med datorn, den vägrar starta upp. När jag sätter på den startar den om på direkten, det låter som att den försöker starta upp hela tiden men stängs av efter en halv sekund. När jag jag väl har startat går det inte att stänga av den utan den bara fortsätter försöka starta upp. Powerknappen blinkar, processorfläkten snurrar och det är ström till moderkortet. Någon som vet vad felet är?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade något liknande problem för några dagar sedan. Jag stängde av datorn och lossade nätkabeln. Därefter kollade och "tryckte" till samtliga strömkablar och datakablar till såväl moderkort som hårddisk(ar). Sedan fungerade datorn normalt igen.

 

Vid boot up - känner datorn av hårddisken? Kolla även i vilken ordning bootning sker (Cd - Hd - Removable etc.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har testat och dra ut strömmen från alla enheter (dvd, hd) samt tagit ur grafikkortet och har bara ström till moderkortet. drog även ur minnen och då startar den upp normalt men börjar pipa för att minnet saknas...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag kör utan minne i låter processorn normalt men när jag sätter i minnena börjar den "loopa". har testa med olika minnen i olika portar men samma sak sker. vad kan det bero på?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du komma in i moderkortets setup?

Om, nollställ setupen till default, se manual hur du gör.

Låna ett nätagg och prova detta först innan konstatera ev. fel på moderkort/annat?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Har fått problem med datorn, den vägrar starta upp. När jag sätter på den startar den om på direkten, det låter som att den försöker starta upp hela tiden men stängs av efter en halv sekund. När jag jag väl har startat går det inte att stänga av den utan den bara fortsätter försöka starta upp. Powerknappen blinkar, processorfläkten snurrar och det är ström till moderkortet. Någon som vet vad felet är?

 

Hej

 

Det är troligtvis hårddiskfel. Du har inställt i bios att den skall starta om när felmeddelande visas.

Hade det varit minnesfel hade du fått ett "pip" ljud i datorn som indikerar olika typ av fel.

Det du kan göra är att stoppa i en Windows skiva och boota från den, välj sedan felsökning i kommandotolk.

Därefter skriver du

Chkdsk /r

detta för att reparera eventuella fel på disken.

Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

du kan även nollställa bios med hjälp av att plocka ut batteriet som sitter på moderkortet, vänta lite och sedan sätta in batteriet igen. om du inte redan visste det;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har testat och nollställa bios men samma problem återkommer. Hårddisken går igång som den ska om man inte har några minnen insatta i datorn, så jag tror inte det är den. Det enda jag kan tänka mig just nu är moderkorts fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

EmilDenStore

Hej

 

Det är troligtvis hårddiskfel. Du har inställt i bios att den skall starta om när felmeddelande visas.

Hade det varit minnesfel hade du fått ett "pip" ljud i datorn som indikerar olika typ av fel.

Det du kan göra är att stoppa i en Windows skiva och boota från den, välj sedan felsökning i kommandotolk.

Därefter skriver du

Chkdsk /r

detta för att reparera eventuella fel på disken.

Lycka till!

 

Jag håller inte med om att det möjligen är hårddisken, datorn kan klara sig utan det mesta och fortfarande fungera.

 

Den mest uppenbara felorsaken är onekligen defekt minne, alltså hjälper det inte att flytta runt det. Om du har två minnen, testa att ta ur ett i taget (sannolikheten för att båda gått sönder är ganska obefintlig). Det är inte sant att datorn garanterat skulle pipa om minnet är sönder, det finns inget "generellt" moderkort.

 

Om inte nytt minne eller runtflyttning fungerar skulle jag gissa på defekt processor.

 

Och förresten, det är ingen bra idé att ta ur batteriet. Det finns en bygel (plastbit med två hål) som du kan flytta mellan två pinnar för att återställa BIOS. Men har du inte gjort någon överklockningsinställning, tror jag inte det är där problemet ligger

Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller inte med om att det möjligen är hårddisken, datorn kan klara sig utan det mesta och fortfarande fungera.

 

Den mest uppenbara felorsaken är onekligen defekt minne, alltså hjälper det inte att flytta runt det. Om du har två minnen, testa att ta ur ett i taget (sannolikheten för att båda gått sönder är ganska obefintlig). Det är inte sant att datorn garanterat skulle pipa om minnet är sönder, det finns inget "generellt" moderkort.

 

Om inte nytt minne eller runtflyttning fungerar skulle jag gissa på defekt processor.

 

Och förresten, det är ingen bra idé att ta ur batteriet. Det finns en bygel (plastbit med två hål) som du kan flytta mellan två pinnar för att återställa BIOS. Men har du inte gjort någon överklockningsinställning, tror jag inte det är där problemet ligger

Lycka till!

 

 

håller med ovanstående till fullo, har haft exakt samma problem som du med defekta minnen, men även liknande med defekt moderkort. Datorer är ologiken själv om man inte vet vad felet är, mitt råd är att du byter plats och prövar ett och ett av minnena eller att du skaffar nya, är det inte där felet ligger blir det svårare och dyrare direkt. Är det inte en jättegammal dator, eller udda typ av minnen, är de nya minnena alltid något du kan stoppa i en ny liknande dator om du inte får igång denna.

 

hojta gärna om hur det gått och vad felet var :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det verkar som om du har dåliga kondingar någonstans.

 

Titta om du har ett gäng med runda grejjer som ser ut som batterier i närheten av processorn.

Ser de likadana ut eller är någon som en övermogen surströmmingsburk?

Är de blanka och fina eller ser det ut som om de läckt ut något klägg?

 

Har du en eller två som avviker är det troligen felet.

Läs hur många uF de är på och löd bort någon liknande från ett skrotat moderkort.

Det kan skilja upp till 20% i storlek och det borde fungera ändå om du inte överklockar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...