Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Linuxpromten är flippad!


NilsOscar

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag är nybörjare på Linux. Sitter vid Redhat 5.5.

 

Tangentbordet beter sig konstigt vid promten. K-tangenten har fått funktionen pil upp, J = pil ner, L = höger, H = vänster. När jag klickar på I (som insert i vi) verkar jag kunna skriva lite, men backtangenten, delete och insertknapparna har konstiga funktioner, eller ingen alls.

 

Någon som vet vad som kan ha hänt? Tror jag använder Bash kommandotolk. Tangentborder fungerar helt ok annars, som nu när jag skriver detta i det grafiska gränssnittet.

 

Hoppas på hjälp!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gissar att du har Redhat 5.3 (väl inte 5.5)

Vad det gäller "K-tangenten har fått funktionen pil upp, J = pil ner, L = höger, H = vänster. När jag klickar på I (som insert i vi) verkar jag kunna skriva lite, men backtangenten, delete och insertknapparna har konstiga funktioner, eller ingen alls."

så försöker du använda editeraren vi

vilket inte alltid är så lätt som du märker.

Jag föreslår att du kör kommandot mc istället för vi

vilket om allt går bra startar Midnight Commander, ett filhanteringsprogram, som har en mera lätthanterlig editerare (ja det tycker jag själv i alla fall, vi bara när jag är tvingad till det).

Hur mycket RAM-minne har du? Har du 64MB eller mindre RAM är Redhat 5.3 ett bra val.

Har du 256MB eller mer kan du köra Redhat 7.3 och har du 512MB eller mer RAM kan du köra moderna linuxreleaser, snabbt.

Jag sitter själv just nu och kör Exton Mandriva 2009.1 (varför inte nått senare? för det fungerar och jag har inte känt behov byta)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag föreslår att du kör kommandot mc istället för vi

En editerare som är enklare än vi! Ja tack, det måste jag testa. Tack för informationen. Hittade den dock inte på min installation.

 

[root@localhost ~]# find / -name mc

/usr/src/kernels/2.6.18-194.11.4.el5-i686/include/config/bt/bnep/mc

/usr/src/kernels/2.6.18-194.el5-xen-i686/include/config/bt/bnep/mc

/usr/src/kernels/2.6.18-194.11.4.el5-xen-i686/include/config/bt/bnep/mc

 

Jag måste kolla mer på den saken men det är inte det som är problemet. Jag försöker inte skriva i, eller skapa en fil. Jag försöker skriva kommandon vid prompten. Typ "$ echo $SHELL", men det är nästan hopplöst.

 

Nu har jag googlat runt lite. det verkar som jag inte kör bash, utan ksh. När jag ändrat till bash förvinner problemet. När jag skriver "exit" vid bashpromten verkar jag komma till ksh.

 

$ bash

Company:oracle@localhost:sidNotSet$ exit <-- Här är coolt. Lätt att skriva.

exit

$ echo $SHELL

/bin/ksh

$ <-- Här är det nästan hopplöst att skriva kommandon.

 

Först går det bra, men det verkar som det blir typ vi vid promten så fort jag kommer åt piltangenterna. Skulle vara intressant å veta vad det beror på, men jag kan så klart använda mig av bash så verkar det stabilt.

 

Skall försöka få lite pejl på Oracle i Redhatmiljö, så jag är bunden till Redhat.

 

Gissar att du har Redhat 5.3 (väl inte 5.5)

Jag tror faktiskt jag kör 5.5:

[root@localhost ~]# cat /etc/redhat-release

Red Hat Enterprise Linux Server release 5.5 (Tikanga)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Red Hat Enterprise Linux Server release 5.5" ja en sökning på Google gav att den släpptes 2010. Så jag har noll koll. Trodde du höll på med

Redhat 5.3 som kom 1998 eller 1999.....och efterföljdes av RH 6.0 1999 tror jag.

 

Försök ladda hem och installera mc. När jag höll på med det här brukade jag köra

#updatedb

och när det var klart

tex

#locate bin\mc

för att se om mc var installerat

enbart

#locate mc

kan ge en massa manualer och liknande trots att mc inte är installerat

Jag slutade använda Redhat 2003 så nån mer hjälp kan jag nog inte ge ;-(

Men det brukar finnas bra manualer till Redhat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Byt till bash i /etc/passwd för din användare.

Tack för ditt svar. Har varit upptagen med att installera en databas, men nu har jag tid att testa. Det var många rader i den filen.

 

Min användare heter oracle.

 

Jag ändrade rad 39 från

oracle:x:500:1521:Oracle and oraToolKit software owner:/opt/oracle/otk/home:/bin/ksh

till

oracle:x:500:1521:Oracle and oraToolKit software owner:/opt/oracle/otk/home:/bin/bash

 

(Jag har oraToolKit installerad som är ett opensourceverktyg för Oracle.)

 

När jag nu skriver "echo $shell" blir resultatet tomt. Jag kanske måste boota om maskinen.

 

$ echo $shell

 

$ <-- talar ej om vilket skal samt vi inmatning gäller här.

 

 

Är det vi-inmatning som gäller ksh-skalet? Eller har det hänt något skumt? Som sagt, är mycket grön på Linux.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...