Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Linuxpromten är flippad!


NilsOscar

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag är nybörjare på Linux. Sitter vid Redhat 5.5.

 

Tangentbordet beter sig konstigt vid promten. K-tangenten har fått funktionen pil upp, J = pil ner, L = höger, H = vänster. När jag klickar på I (som insert i vi) verkar jag kunna skriva lite, men backtangenten, delete och insertknapparna har konstiga funktioner, eller ingen alls.

 

Någon som vet vad som kan ha hänt? Tror jag använder Bash kommandotolk. Tangentborder fungerar helt ok annars, som nu när jag skriver detta i det grafiska gränssnittet.

 

Hoppas på hjälp!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gissar att du har Redhat 5.3 (väl inte 5.5)

Vad det gäller "K-tangenten har fått funktionen pil upp, J = pil ner, L = höger, H = vänster. När jag klickar på I (som insert i vi) verkar jag kunna skriva lite, men backtangenten, delete och insertknapparna har konstiga funktioner, eller ingen alls."

så försöker du använda editeraren vi

vilket inte alltid är så lätt som du märker.

Jag föreslår att du kör kommandot mc istället för vi

vilket om allt går bra startar Midnight Commander, ett filhanteringsprogram, som har en mera lätthanterlig editerare (ja det tycker jag själv i alla fall, vi bara när jag är tvingad till det).

Hur mycket RAM-minne har du? Har du 64MB eller mindre RAM är Redhat 5.3 ett bra val.

Har du 256MB eller mer kan du köra Redhat 7.3 och har du 512MB eller mer RAM kan du köra moderna linuxreleaser, snabbt.

Jag sitter själv just nu och kör Exton Mandriva 2009.1 (varför inte nått senare? för det fungerar och jag har inte känt behov byta)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag föreslår att du kör kommandot mc istället för vi

En editerare som är enklare än vi! Ja tack, det måste jag testa. Tack för informationen. Hittade den dock inte på min installation.

 

[root@localhost ~]# find / -name mc

/usr/src/kernels/2.6.18-194.11.4.el5-i686/include/config/bt/bnep/mc