Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bemanningsföretag is the real shit


Fr3ak0ut

Rekommendera Poster

Tjenare!

 

Var anställd av bemanningsföretaget Framtiden AB för sommarjobb på 2 månader, hade uppsägningstid på 2 veckor, stod heltid i annonsen men avtalet var plötsligt på deltid; ej garanterad tid men sen är man ju så blåögd och desperat att få jobba så man skriver på skiten och direkt efter åker och börjar knega. Sen plötsligt en dag, 3 veckor innan anställningen är slut, säger VD:n på företaget jag är uthyrd hos att de inte behöver mig längre.

 

Bemanningsföretaget ger mig ingen skriftlig uppsägning och jag står arbetslös dagen efter utan ersättning, de har avtal med Unionen:

http://fr3ak0ut.net/downloads/Avtalet_267.pdf

 

Hittade inte vart jag fann denna så jag kan uppge säker källa, men redan postad kopia på anställningsavtalet med story till flera juristföretag utan någon succé, är nämligen inte med i facket, man har fullt med sig själv när man nyss fyllt 20 så hoppas någon där ute kan hjälpa mig...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är du medlem i ett fackförbund så vänd dig till dem.

 

Vad står det i ditt kontrakt? Deltid på hur många procent? Om det inte står i ditt kontrakt har du kanske någon annan dokumentation på hur mycket det var avsett att bli.

 

När man arbetar deltid så kan man ändå arbeta full tid. Tiden upp till full tid kallas då mertid och räknas inte som övertid, så din ersättning blir samma timlön som dina andra timmar.

 

Jag tror att bemanningsföretaget tänkt att ditt kontrakt ändå snart går ut och det är därför du inte fått någon skriftlig uppsägning. Finns det ett satt slutdatum så är det det som gäller om du inte hör något annat.

 

Det känns som att ditt kontrakt är bra för bemanningsföretaget men inte för dig. Tyvärr vet jag inte om det är ett standardkontrakt eftersom jag aldrig jobbat med dessa frågor i ett bemanningsföretag.

 

Edit: Kan även säga att jag har en kluven inställning till bemanningsföretag. Å ena sidan så har man inte mycket anställningstrygghet när man arbetar för dem. Å andra sidan fyller de en funktion som arbetsförmedlare på ett helt annat sätt än Arbetsförmedlingen gör idag. Om jag hade blivit arbetslös skulle jag utan tvekan vända mig till ett bemanningsföretag för att försöka hitta ett nytt jobb genom dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...

Att tillägga är att jag inte är med i något fackförbund, först efter som man tänker på sånt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 veckor senare...

Oavsett om du är med i facket eller om en arbetsgivare har kollektivavtal eller inte, så får man aldrig ha sämre villkor än vad som finns angivet i LAS (Lagen om anställningsskydd). Ett kollektivavtal kan däremot ha bättre villkor än LAS. Har en arbetsgivare kollektivavtal är denne skyldig att rätta sig efter det.

 

Eftersom jag inte har kunskap om vad som står i unionens kollektivavtal, tar jag istället LAS som grund...

 

I 11 § står det att en minsta uppsägningstid om 1 månad gäller.

 

I Paragraf 15, 16 och 17 står det vad som gäller för tidsbegränsade anställningar.

Det står bland annat att uppsägningen skall vara skriftlig och utformad på ett visst sätt som hänvisar till den här paragrafen. Beroende på hur lång den tidsbegränsade anställningen är ska uppsägningen ske minst en månad i förväg eller vid anställningens ingående. (Att det står ett slutdatum på anställningsbeviset tror inte jag räcker eftersom uppsägningen måste vara utformad på ett speciellt sätt). Uppsägningen skall också överlämnas personligen eller skickas i ett rekommenderat brev.

 

Dessa 4 paragrafer ger alltså en slutsats på att ... har du varit anställd mer än en månad så ska du få en skriftlig uppsägning med en uppsägningstid på en månad. Är anställningstiden mindre än en månad så ska du få uppsägningen i samband med att du påbörjar anställningen.

 

På Unionens hemsida står det dock att en tidsbegränsad anställning ej behöver sägas upp utan upphör vid avtalat slutdatum.

 

Paragraf 12 och 13 säger att du har rätt till lön under uppsägningstiden, men också att du kan få avdrag om du har lön från annat håll under den tiden.

 

(DÄREMOT... har man varit provanställd är det två veckor som gäller för uppsägningstiden.)

 

 

MIN TOLKNING:

Har arbetgivaren gjort uppsägningen enligt Unionens avtal så ska du alltså vara anställd t om det datum som står angivet i ditt anställningsavtal. Då skulle du alltså ha rätt till lön enligt den tid som står i ditt anställningsavtal (står det ex. deltid 50% så har du rätt till den deltidslönen) till och med det datum som du varit anställd till. Som arbetsgivare kan man säga upp personer men dom behöver inte stå till arbetsgivarens förfogande. d.v.s. att man inte behöver jobba under uppsägningstiden. Men för det slipper inte arbetsgivaren betala lön under tiden.

 

Har arbetsgivaren använt sig av LAS, så ska du antingen ha fått din uppsägning, med de villkor som gäller, i samband med anställningens början, eller så ska du ha fått en uppsägning med 1 månads uppsägningstid. Samma sak gäller då där. Har du fått gått tidigare än vad som är ditt slutdatum, så är du ändå berättigad lön under uppsägningstiden.

 

 

Det problematiska i det hela, oavsett vad arbetsgivaren gjort för fel, är hur DU ska få rätt. Även om Du påtalar detta för din arbetsgivare kan det bli svårt för den att "ge med sig". Hade du däremot haft facket som påtalat detta för din arbetsgivare är det en helt annan femma.

 

Det du kan göra i detta fall är att först försöka tala med din arbetsgivare och hänvisa till paragraferna i LAS eller till kollektivavtalet (hitta gärna ett avtal och leta reda på paragraferna där). För oavsett om du är med i facket eller inte så omfattas du av kollektivavtalet.

Tycker ändå inte arbetsgivaren att den gjort något fel, säg då att du vill ha din uppsägning skriftligen (om du inte redan fått det) där det uttryckligen står omständigheterna och vad denne grundat den förtida uppsägningen på, be även om arbetsgivarintyg om du inte redan fått det.

 

Du bör därefter kontakta en jurist för att hjälpa dig att stämma arbetsgivaren i en Tingsrätt (eller åtminstone ge dig råd efter att ha sett alla papper och hört omständigheterna). Du kan göra det själv (ansökan om stämning finns på din Tingsrätts hemsida), men tänk då på att verkligen studera LAS och Kollektivavtalet så att du utan rimligt tvivel kan peka på exakt vad arbetsgivaren gjort för fel.

Om du anlitar en jurist så riskerar du att få betala juristens arvode om ni förlorar i rättegången eller om ni gör en förlikning (gör en överenskommelse). Förlorar du målet kan du även få betala arbetsgivarens kostnader.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...