Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Säkerhetshot?


Dag Erlandsson

Rekommendera Poster

Dag Erlandsson

Jag har sedan en tid här på forumet blivit rekommenderad Secunia, för att hålla mina program uppdaterade. Nu har den funnit ett "hot" och "säger" att jag måste uppgradera/datera Apple Safari 5.x. Då jag inte använder Safari alls och heller aldrig gjort, är det då något jag i alla fall bör åtgärda? Den skriver att det är ett stort "hot". Vad gör jag?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dag Erlandsson

Om du inte använder Safari. Ta bort det!

 

Okey, men kan det påverka t.e.x Itunes som jag har, eller är det bara att ta bort det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

vilka webbläsare har du installerade, då vissa av de nyare som t.ex Chromium, Dragon och andra kan faktiskt felaktigt identifieras på detta sätt.

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dag Erlandsson

Hej,

vilka webbläsare har du installerade, då vissa av de nyare som t.ex Chromium, Dragon och andra kan faktiskt felaktigt identifieras på detta sätt.

Mvh

Mats H

 

Hej,

Jag använder mig enbart av Firefox, men antar att Explorer också följde med. Använder aldrig Safari. Men funderade om det hade nått att göra med itunes och min iphone och att det "inkommit" (Safari) då jag installerade telefonen? men i övrigt så är det endast FF. Innebär det att jag kan ta bort det då?

Tack på förhand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

om Safari finns på din dator, så kan du avinstallera den.

Den har inget direkt med Itunes programmets funktion att göra, men man får vara påpasslig vid installation, ngn liten ruta som är färdigifylld, som måste bockas ur för att slippa den.

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...
WinGuider.se

Hej,

Jag använder mig enbart av Firefox, men antar att Explorer också följde med. Använder aldrig Safari. Men funderade om det hade nått att göra med itunes och min iphone och att det "inkommit" (Safari) då jag installerade telefonen? men i övrigt så är det endast FF. Innebär det att jag kan ta bort det då?

Tack på förhand.

 

Det är ett ganska vanligt problem i dag..

Att folk klickar "Nästa, Nästa, nästa" i blindo.. när de installerar programvara..

och gärna i samband med att de väljer "standard-installation" istället för avancerad eller anpassad installation..

 

Klickar man nästa, nästa i blindo så missar man att man i de flesta fall kan välja bort komponenter som man inte alls är intresserad av..

 

Om folk fått lära sig att LÄSA resp. dialogruta och att välja Anpassad installation så hade inte alla haft 25 olika toolbars, konstiga sökmotorer etc.

 

Men jag misstänker att det är på det sättet som du fått safari installerad..

Förhoppningsvis kan du avinstallera dito via kontrollpanelen / lägg till/ta bort program..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...