Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

hur hittar jag Mac- adresen av min bärbardator? och hur unviker jag folk kopplar sig till min router?


Swida

Rekommendera Poster

Hej

undrar hur man hittar Mac- adressen for sin bärbardator eller vanliga stationära datorer???

en annan fråga är att hur gör man för att andra inte får tillgång till min trådlösa nätverk via router .

jag har en router AirLink 89300

 

undrar om man kan skapa ett lösenord som man ska enge vill uppkoppling så att de som inte vet lösenordet ska inte kunna koppla sig!!

tacksam för hjälp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://www.jensenscandinavia.com/routers/menu_al89300/index.htm

 

Vet inte om du tycker den hjälper, men här är en demo av hur inställningsmenyn för din router ser ut.

 

Annars för att få reda på MAC adressen så loggar du in på din router enligt följande:

 

The default login for AL89300 is :

IP Address : 192.168.0.1

Username : admin

Password : 1234

 

To login to the router when using factory default settings you can click on this link : http://192.168.0.1

 

When connecting to the router with a wireless card/adapter the router will be discovered as AirLink_89300.

 

Väl inne klickar du i menyn på "Status"

Du kan nu se vilka aktiva kunder som finns på din router, och då bl.a. vilka IP-adresser och MAC-adresser de har.

 

 

För att nu ställa in ett lösenord för uppkopplingen så klickar dig istället tillbaka dig till huvudsidan för routern igen.

Sedan väljer du "Advanced Settings"

Under kategorin "Wireless" så väljer du "Security Settings".

 

Nu väljer du form av kryptering och då ev. lösenord.

Exempelvis enligt följande:

Encryption: WPA PreSharedKey

 

 

WPA Unique Cipher Suite:

WPA(TKIP) WPA2(AES) * WPA2 Mixed

 

Pre-shared Key Format: HEX(64)

 

 

Pre-shared Key: DITT LÖSENORD

 

Och sedan trycker du "Apply"

Du har nu en WPA skyddad anslutning som man endast kommer åt om man har ditt lösenord.

 

Hoppas detta hjälper.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

undrar hur man hittar Mac- adressen for sin bärbardator eller vanliga stationära datorer???

Ta fram Kommandotolken (Start - Program - Tillbehör) och skriv:

 

ipconfig /all

 

På raden som heter Fysisk adress står MAC-adressen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hej

tack så jätte mycket för hjälpen:)

 

men för att se de aktiva användare som använder sig av min router tryckte jag på status men fick flera saker man kan trycka på i vänstra sidan o ja vet inte vilken av dem det är som visar aktiva användare:P

 

och sen med MAC-adressen vill jag veta mac adressen på min dator inte router det var det jag ville veta.

och sen lyckades jag skapa ett lösenord men på listan av de alla nätverk datorn hittar står det att min nätverk fortfarande är "oskyddat nätverk" kan det betyda att folk fortfarande kan koppla upp sig till min trådlösa nätverk eller vad det kan vara så att nätverket är oskyddad???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tack Cecilia men det är flera rader som heter Fysisk adress och de har olika värde. hur vet jag vilken av dem är det värdet av mac-adressen???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tack Cecilia men det är flera rader som heter Fysisk adress och de har olika värde. hur vet jag vilken av dem är det värdet av mac-adressen???

Resultatlistan kan ju innehålla flera nätverkskort och varje nätverkskort har sin egen fysiska adress. MAC-adress och fysisk adress i ipconfig är olika namn på samma sak. Det är alltså nätverkskort som har MAC-adress (fysisk adress) och inte datorer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

'Cecilia' menar du att min dator har flera nätverkskort o de e därför jag får flera olika mac-adressen på listan ???

Nu har jag ju inte set resultatet från ipconfig, men det är ju rätt vanligt att en dator har ett nätverkskort för nätverkskabel och ett för trådlös anslutning, och det innebär att det blir två fysiska adresser i ipconfig-resultatet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...