Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vad är HTML5


Grains

Rekommendera Poster

Hej. Någon som har koll på vad HTML5 inte kommer kunna ersätta?

Eller kommer det kunna ersätta allt utan databaser och css?

(ut med flash, silverlight, js, jsp, jsf, xhtml, ajax, dom, xml m.m....)

 

Eller kommer det bara möjlig-göra nya funktioner i de olika skript språken?

 

Försökte kolla på specifikationen men var ganska omfattande.

Någon som kan ge mig lite mer klarhet vad det faktiskt är för något?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller faktiskt på att snickra ihop ett spel i HTML5/Javascript för tillfället och jag kan säga att jag är lyrisk över vad det erbjuder. Framförallt är det Canvas-objektet (med motsvarande tagg < canvas > ) som jag älskar.

Det ger en grafisk ritya med en hel del ritmöjligheter. Animering är heller inga problem. Hyfsat snabbt går det också, med undantag för IE8, som är en snigel i jämförelse med övriga läsare. I nuvarande läsare stöds endast 2D-ytor, men 3D lär komma snart hoppas jag.

 

Snart kommer jag ge mig på < audio >-taggen också för att lägga på ljudeffekter, men kan inte säga mer om den nu då jag inte läst in mig på den än.

 

HTML5 slänger inte ut vare sig JS, Ajax, DOM, XML osv., utan är en utvidgning av objektmodellen. Däremot är det ju osäkert hur framtiden ser ut för Flash, Java-applets och Silverlight, men de lär leva kvar ännu ett antal år. Däremot kan väldigt mycket nu göras som tidigare krävde just dessa plugin-tekniker.

 

Jag kan ju posta spelet när det är klart så får du se möjligheterna (annars är det bara att googla fram mängder med coola exempel och spel)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret. Visste inte att man kunde börja arbeta med det redan. Får börja testa runt lite då =)

 

Angående 3D så finns väl inte det till någon tidigare metod? Man skapar bara en illusion av 3D med hjälp av 2D vilket borde fungera på samma sätt skulle jag gissa på i HTML5?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har helt rätt, när det kommer en 3D-kontext till HTML5 så handlar det förstås om grafikkommandon som underlättar att uppnå just illusionen av 3D, dvs. transformationer av XYZ->XY och förhoppningsvis lite mer saker ur Direct3D. Till mitt spel nu så får jag göra dessa beräkningar manuellt, vilket är rätt urtråkigt och pillgt kan jag säga, speciellt när högskolematematiken inte är direkt purfärsk i minnet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Tack. Jag kan rekommendera att testköra lite Canvas-renderingar i IE9 också. Säga vad man vill om tidigare versioner, men på den här punkten har Microsoft verkligen skärpt till sig. IE9 piskar alla konkurrenter i renderingshastighet (inte så konstigt iofs, då det är den enda webbläsare som hittills använder sig av hårdvaruaccelerering, något de andra nog snart kommer med också)

 

Jag kan även passa på att tipsa (varna?) om att stödet för ljudfiler skiljer sig åt mellan webbläsarna,vissa stödjer wav, andra mp3 och några ogg, men inget är generellt. Här har man, likt videoformat, tydligen inte enats ännu om en standard. Detta gäller då för Audio-objektet som annars fungerar rätt så bra över alla läsare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 6 months later...

HTML5 ger dig främst <canvas>, <video>, <audio> och andra element som <header>, <footer> och <section>.

 

HTML5 är tänkt att fungera utan Flash, Silverlight eller motsvarande. JavaScript är dock lika viktigt, eller t o m viktigare i HTML5.

 

En canvas är ett element i vilket du kan rita. Man ritar med JavaScript. Allt man gör i en canvas gör man med JavaScript.

 

Övriga nya element har jag mindre bra koll på, men <header>, <footer> och <section> underlättar för sökmotorer, vet jag.

 

Så:

Flash: Ersätts.

Silverlight: Ersätts.

JavaScript: Ersätts inte.

JSP: Ersätts inte. JSP körs på serversidan och kan generera HTML-kod.

JSF: Ersätts inte (tror jag).

XHTML: Varken eller. HTML5 kan parsas som XML, precis som XHTML gör.

AJAX: Ersätts inte. AJAX står för Asynchronous JavaScript And XML och är en benämning på ett sätt att hämta data dynamiskt.

DOM: Ersätts inte, men utökas för att fungera med HTML5.

XML: Ersätts inte. XML är till för att lagra och transportera data. HTML5 är till för att presentera data.

 

Jag tror att allt stämmer nu. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

... Man ritar med JavaScript..

Det är riktigt att tekniken bakom ritandet är kod, men om nu CANVAS ska slå igenom på bred front måste det till verktyg så programmerare kan sluta leka med att koda linjer och cirklar och tycka det är skitcoolt, och överlåta illustreringen till illustratörer som använder vanliga illustrationsverktyg.

 

Precis som för HTML-kodande var det segt med verktyg som underlättade jobbet. Jag minns det extremt begränsade WebWeaver 1994 som endast kunde hjälpa till med de mest grundläggande taggarna, fast på den tiden använde maninte så mycket mer. Verktygen utvecklades allteftersom och idag finns t ex Adobe Dreamweaver, fast jag stöter fortfarande på gamla kodkillar som med romantiserande blick talar sig varmt om saker som Telnet och IRC. Det är de som fortfarande påstår att de kodar alla sina hemsidor i Notepad++.

 

På HTML5-sidan har utvecklingen varit lika seg, fast det kom ett plugin till Adobe Illustrator för över ett år sedan som gav grunden till hur det ska fungera med CANVAS: (https://visitmix.com/labs/ai2canvas/). I övrigt har det varit lite trögt med användbara verktyg. Det här var grunden, men nu saknas folk som driver det vidare, dvs skapar coola grejer så de som ansvarar för att utveckla verktyg fattar att det är den här vägen vi måste gå för att bli kvitt alla plugin. Det är mycket kvar innan interaktiva animationer kan skapas intuitivt (med tidslinje) och outputtas som CANVAS och implementeras i de vanlig publikationsmiljöer som finns. Samtidigt måste stöd för HTML5/CANVAS finnas i PDF, vilket jag inte vet om det gör än. Varför går teknikutvecklingen så sakta?

 

Det är först när allt det här har infriats vi kan se explosionen av HTML5 och CANVAS, inte förr.

Hjälp till att driva på utvecklingen framåt!

Här är mitt lilla bidrag: http://www.rixn.se/HTML5canvas/

 

/Lars

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...