Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Dynamisk lista utifrån tabeller


mickol82

Rekommendera Poster

Hej, mitt första inlägg men säkerligen inte det sista :)Jag har ett blad per produkt och i varje blad finns mina kundnummer och hur mycket de handlat för den här månaden. Det är totalt tio produkter och således tio blad. Har någon en bra ide på hur jag automatiskt kan göra en sammanställning på en ny sida över vilka kundnummer som handlat och hur mycket de köpt av respektive produkt? Vill att listan ska se ut så här:

 

XXXXX Produkt 1 Produkt 2 Produkt 3....

Kundnummer 1 4, 7 0

Kundnummer 2 5 0 1

Kundnummer 3 3 8 0

 

Kundnummer förändras månad till månad och vill därför att sidan som presenterar försäljningen uppdateras dynamiskt, dvs excel letar igenom alla tio sidor och presenterar varje kundnummer som är representerat.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Börja med att slå ihop alla dina listor till en är min rekommendation. Blir sååå mycket enklare att hantera, analysera och presentera dina data då.

 

Se till att varje rad är unik bara, att varje rad går att koppla till respektive produkt, kund, affär osv. Du vet vilka data du har, allt som rör en affär ska finnas i en tabell.

 

Tänk på Excel som en databas, gör du det har du kommit långt.

Dvs en tabell med dina kunder, varje kund unikt identifierbar med kundnummer. Adress, kontakt osv sparas här.

En tabell med dina produkter. Färg, form, grundpris osv.

Och en tabell med alla affärer där du kopplar ihop en affär med flera produkter och en kund.

 

Typ.

Sedan kan du sammanställa dina data baserat på en viss affär eller en viss kund eller ett visst datum eller... ja alla data du sparat.

 

Ja, utifrån den data du givit är det mitt svar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Tack för ditt svar! Det är inte önskvärt att lägga ihop alla produkter i samma lista då detta skulle innebära mycket mera jobb och allmänt pill. Varje blad uppdateras av olika användare.

 

Vad som iofs kanske skulle fungera är ytterligare ett blad som loopar igenom alla produktsidor och gör en total sammanställning. Märk väl att jag är en relativ nybörjare jämfört med killarna och tjejerna här på forumet :) Går detta att göra utan VBA?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skicka upp ett litet exempelark med typdata i. ja, inte reella data och inte hela ditt ark utan ett exempel på vad du har och vad du skulle vilja ha.

 

Det är alltid krångligt att sammanställa data som är spritt över flera blad. Det går men det är mycket enklare att jobba med en tabell.

 

Nybörjare finns det alltid gott om, inget att ursäkta sig för.

 

Det finns inga dumma frågor, bara dumma svar

 

ed: vilken version av Excel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Se bilaga för en mycket förenklad bild av vår nuvarande version.

 

I filen har vi en ett sådant blad som jag eftersträvar. Men idag gör vi allt manuellt, dvs skriver in kundnumret i vänsterkolumnen och sedan en formel under respektive produkt för att summera värdet. Detta blir väldigt omständigt med den mängd kunder som finns i orginalfilen. Målet är att excel ska loopa igenom alla tio blad, hitta alla unika kundnummer och presentera dem i en lista i "summa" fliken. Summeringsformlerna anpassar sig sedan på varje rad efter kundnumret.

 

 

Jag använder mig av excel 2007

demoex.xlsx

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag säger som i mitt första inlägg:

Oj vad enkelt det vore att lösa detta om det var en tabell med alla produkter i. Busenkelt rent ut sagt, bara att slänga upp en pivottabell och man är klar.

 

Jag propsar en gång till, varför så svårt att slå ihop tabellerna?

 

kanske lägga upp det som så att varje person rapporterar in till dig/någon som i sin tur konsoliderar alla data till en tabell.

 

Se mitt enkla Pivot-exempel i denna post:

//eforum.idg.se/topic/223478-kunna-soka-i-exel/page__view__findpost__p__1112887

(Excel 2002-format, Excel 2007 blir snyggare)

 

 

Det du önskar är givetvis görligt men det blir samtidigt en mycket specifik och på sätt och vis konstlad lösning. ja, enklaste lösning är nog

1: Konsolidera alla tabeller till ett blad (eller bara kolumnen med kundnummer)

2: Kör avancerat filter på resultatet, enbart unika värden till ny plats.

3: Kopiera in alla unika kundnummer till önskade celler i bok.

 

Alternativet

1: Skapa ett Dictionary-objekt

2: leta reda på en tabell

3: Stega igenom tabell och jämför kundnummer mot Dictionary-objektet, lägg till om ej finns

4: Gå tillbaka till punkt 2, nästa tabell, tills alla tabeller slut

5: Skriv ut alla värden sparade i Dictionory-objeket.

 

eller om du kan konsolidera alla tabellerna till en blir det bara ett steg

1: Uppdatera Pivottabellen. Klart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med Monshi om att det är enklast att skapa en tabell över alla data.

 

Däremot kan man enkelt göra detta med några formler, så att man först hämtar alla data från den första fliken, sedan från den andra osv till dess allt är hämtat. Inget VBA!

 

Denna tabell kan man sedan göra en pivottabell på, se bifogat exempel.

demoex utvidgad.xlsx

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...