Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Antivirusprogram, rapporter och tester


Thirteen
 Share

Rekommendera Poster

Virus Bulletin har kommit med en ny grafisk rapport

 

Länk finns nu överst i post #4

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

OPSWAT har publicerat en ny rapport om marknadsandelar för det första kvartalet

 

Länk finns nu överst i post #4

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker att sådana här trådar blir så oerhört omfattande så att det blir oöverskådligt, och tillslut helt ointressant, blir helt enkelt svåra att läsa.

 

Ärligt talat, bryr mig inte så mycket om sådana här olika tester, dom säger mig inte så mycket ändå, har sedan flera år ett fullt fungerade skydd som fungerar utmärkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Vill slippa att gå på hörsägen och tro när det är möjligt.

 

Hur vet man att har ett fullt fungerande skydd, som dessutom fungerar utmärkt?

 

Hur många kan avgöra vad som är fungerande på egen hand?

 

Jag erkänner. Jag kan det inte.

 

Dessutom sker en utveckling där vi i övriga fall uppdaterar våra datorer.

 

Tror att lite koll emellanåt kan vara bra.

Redigerad av Thirteen
  • Gilla 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill slippa att gå på hörsägen och tro när det är möjligt.

 

Hur vet man att har ett fullt fungerande skydd, som dessutom fungerar utmärkt?

 

Hur många kan avgöra vad som är fungerande på egen hand?

 

Jag erkänner. Jag kan det inte.

 

Dessutom sker en utveckling där vi i övriga fall uppdaterar våra datorer.

 

Tror att lite koll emellanåt kan vara bra.

 

 

Man får förutsätta detta, när man under en längre tid, inte råkar ut för några angrepp av något slag.

 

[Hur många kan avgöra vad som är fungerande på egen hand?/quote]

 

Det är bara du som användare som kan avgöra detta, genom att t.ex. testa olika virusprogram, tills man hittar den som passar ens dator, och att använda det sunda förnuftet när man är ute på nätet.

 

[quot Dessutom sker en utveckling där vi i övriga fall uppdaterar våra datorer.e]

 

Helt rätt, men fortfarande så anser jag det jag säger i mitt förra inlägg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill slippa att gå på hörsägen och tro när det är möjligt.

 

Hur vet man att har ett fullt fungerande skydd, som dessutom fungerar utmärkt?

 

Hur många kan avgöra vad som är fungerande på egen hand?

 

Jag erkänner. Jag kan det inte.

 

Dessutom sker en utveckling där vi i övriga fall uppdaterar våra datorer.

 

Tror att lite koll emellanåt kan vara bra.

 

Hörsägen och hörsägen ... det kan vara ett lika bra om inte bättre sätt att välja en säkerhetsprogramvara jämfört med att läsa tester. Att den är gratis är ju bara en fördel. Jag lägger en viss vikt vid en säkerhetslösning som tillhandahålles gratis av samma företag som tillverkat mitt operativsystem. Tester i all ära men de är bara till för att lura oss till att köpa och man vet aldrig vem som betalar testerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man får förutsätta detta, när man under en längre tid, inte råkar ut för några angrepp av något slag.

 

Är du säker på det, att du inte är angripen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hörsägen och hörsägen ... det kan vara ett lika bra om inte bättre sätt att välja en säkerhetsprogramvara jämfört med att läsa tester.

 

Anta att någon använder sig av programmet Rising i sin dator och rekommenderar därför det programmet.

 

Skulle du då okritiskt installera det programmet och förlita dig på det i din dator?

 

Det är ju inte alls säkert att ni använder era datorer på samma sätt.

post-71662-0-26710000-1331650906_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anta att någon använder sig av programmet Rising i sin dator och rekommenderar därför det programmet.

 

Skulle du då okritiskt installera det programmet och förlita dig på det i din dator?

 

Det är ju inte alls säkert att ni använder era datorer på samma sätt.

 

Med hörsägen menar jag vad man sammanlagt snappar upp från många håll och vad som verkar vara ett bra alternativ. Alla ledande säkerhetsprogramvaror är bra. Det är hårklyveri att jämföra test efter test och dra några slutsatser bara för att ett specifikt program klarat sig bäst i ett test. Det sunda förnuftet får helt enkelt råda och då finns det ypperliga gratisalternativ att tillgå.

 

Testerna är ju också synnerligen extrema då virus och trojaner och då ofta av den senaste sorten ska detekteras. Sannolikheten för att jag som en normalanvändare ska få just de virusen i min dator är ganska låg. Tänk om jag får in virusen en vecka senare när andraplatsens programvara är uppdaterad med definitionerna som detekterar de senaste elakheterna? Alla nya virus/trojaner hamnar inte som av ett trollslag i alla datorer samtidigt. Men vill man köra med både livrem och hängslen för att vara 110% säker på att inte tappa byxorna/ vara säker från virus eller trojaner så vill man ... :)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

WinGuider.se

Exakt! Man måste speciellt notera VAD resp. test egentligen TESTAR!

Och i vilken omfattning!

 

Det man skall göra är att välja någon av de 3-4-5 produkter som praktiskt taget ALLTID hamnar högst upp i alla tester sedan flera år!

Och det är inga gratis virusskydd som hamnat där!

 

Sedan skall man vara lite kritisk till tester där testarna får programvaran DIREKT från tillverkaren/leverantören! Detta då dessa kan vara versioner som trimmats inför just den testen!

(Så gjorde t.ex. grafikortstillverkarna inför vissa grafikkorts-tester för några år sedan, de skickade med drivrutiner som var optimerade för de testverktyg som testerna baserades på! INGEN som sedan köpte grafikkortet fick samma drivrutin (eller prestanda!))

 

Tester ser jag mest som en generell jämförelse! Inte ett direkt underlag inför val av virusskydd!

Vad ni än läser för tester, jämför dessa med äldre tester för att se vilka produkter LÄNGE legat i topp! Nykomlingar (som t.ex. Microsoft) behöver ett antal år på sig att jobba upp en god skyddsnivå! Virusskydd är komplicerat, avancerat och utvecklas ständigt!

Redigerad av WinGuider.se
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är du säker på det, att du inte är angripen?

 

ja, jag är helt säker på att jag inte är angripen.

Sista gången jag blev angripen var det medvetet som jag "släppte" in elakingen, för att testa virusskyddet i en specifik testdator.

 

Normalt så har jag tillräckligt med skydd i nätverket här hemma.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det man skall göra är att välja någon av de 3-4-5 produkter som praktiskt taget ALLTID hamnar högst upp i alla tester sedan flera år!<br style="color: rgb(28, 40, 55); font-size: 13px; line-height: 19px; background-color: rgb(239, 238, 235); ">Och det är inga gratis virusskydd som hamnat där!

 

Tester är bara till för att få oss att köpa och inget annat. Skillnaden mellan bra och urusla finns men som jag skrev innan, det sunda förnuftet måste få råda och då väljer man några av de etablerade som dessutom är gratis. Tro mig, det hade blivit ett ramaskri om Microsofts programvara hade varit dålig och icke skyddande vilket det inte blir. De gånger jag fått in skit i datorn sedan min första dator 1998 har det alltid rensats bort med gratis säkerhetsprogramvara. Det har varit Antivir, AVG med flera men numera är det Microsofts security som gäller och till det Windows 7:s inbyggda brandvägg.

Redigerad av Bosse-i-skogen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Jag anser testerna många gånger är bra att läsa, inte minst för att få en uppfattning om bl.a.hur snabba dom olika motorerna är.

 

Är testerna gjorda i en kontrollerad miljö under samma förhållanden så är ju detta långt mycket bättre än att gå på rykten.

 

Ett antivirus program som får dåliga testresultat är ju som jag ser det viktig information att få ta del av. Det är mycket riktigt vid testtillfället som detta är intressant - inte om dessa program senare kommer med uppdateringar.

 

Varför skulle inte ett företag eller för den delen en privatperson kunna dra nytta av tester i sitt beslutsfattande?

Jag menar då att ha med dessa fakta bland andra i beslutsunderlaget.

 

Visa antivirusmotorer drar ju en hel del resurser och är långsammare jämfört med andra.

 

Själv använder jag Symantec Norton Internet Security (NIS 2012) betalprogram och den är enligt mig rätt så snabb och drar numera inte alls så stora resurser som tidigare var fallet med NIS 2008 och NIS 2009 samt NIS 2010 som alla var betydligt långsammare.

 

Med detta menar jag också att den inte drar bakgrundsresurser som stör mitt vanliga arbete på datorn. Tidigare och speciellt med dåvarande McAfee så var jag ibland tvungen att tillfälligt stänga av antivirusprogrammet om jag skulle hålla på med tyngre videoredigering.

CPU:n var ju under konstant load med ett antal procent!

 

En av anledningarna att jag övergav just McAfee, var att jag läste tester och hittade bättre alternativ som passade mig.

 

Mvh :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det man skall göra är att välja någon av de 3-4-5 produkter som praktiskt taget ALLTID hamnar högst upp i alla tester sedan flera år!

Och det är inga gratis virusskydd som hamnat där!

Jovisst gör gratisalternativ det också, se t ex http://www.virusbtn.com/vb100/RAP/RAP-quadrant-Aug-Feb12-600.jpg där både Avira Free och Pro ligger väldigt högt, och det är inte bara så under det sista halvåret utan AVG, Avast och Avira har samma definitioner och samma grundläggande skydd i gratis- och betalvarianterna. Det som skiljer är ytterligare funktioner.

 

Går man på Techworlds test med deras specialskrivna trojan så är privatvarianterna av antivirusprogrammen ibland bättre på att stoppa trojanen än företagsvarianten, även om det ibland är tvärtom:

http://techworld.idg.se/2.2524/1.416255/test-av-antivirus-simpel-trojan-lurar-ditt-virusskydd/sida/3/slutsats-fakta-och-betyg

Gäller visserligen inga gratisprodukter, annat än MSE med dåligt betyg, men det visar att man kan inte förutsätta att det förhåller sig på något visst sätt.

 

Nykomlingar (som t.ex. Microsoft) behöver ett antal år på sig att jobba upp en god skyddsnivå! Virusskydd är komplicerat, avancerat och utvecklas ständigt!

Problemet med MSE är ju att det har presterat allt sämre i tester ju mer tiden har gått. Jag antar att det betyder Microsoft inte lägger tillräckligt med pengar på vidareutvecklingen av programmet, på att införa nya funktioner för att kunna detektera och bekämpa nya typer av skadliga program.
  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tipsar om att ta en liten titt här http://www.av-test.o...istics/malware/

 

 

Man kan vara aktiv och kolla tester och byta säkerhetsprogramvara en gång i månaden eller använda det väl etablerade som man har och i övrigt vara misstänksam mot suspekta mejl, konstiga webbsidor och länkar i t ex. messenger. Framför allt ska inte nyfikenheten ta överhanden bara för att det står någonstans att du är utvald och kan vinna 50 000 000 varje dag i 10 år ... :)

 

Men människan är som den är.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Man kan vara aktiv och kolla tester och byta säkerhetsprogramvara en gång i månaden eller använda det väl etablerade som man har och i övrigt vara misstänksam mot suspekta mejl, konstiga webbsidor och länkar i t ex. messenger. Framför allt ska inte nyfikenheten ta överhanden bara för att det står någonstans att du är utvald och kan vinna 50 000 000 varje dag i 10 år ... :)

 

Men människan är som den är.

 

Byta säkerhetspaket en gång i månaden gör knappast någon lycklig. Avsikten med den här tråden har aldrig varit att hetsa till en byteskarusell. Tror däremot att statistik under en viss tidsperiod kan ge en bild av vilka leverantörer som har stabilitet i sitt arbete över tid.

 

Att vara märkestrogen varför skulle det garantera bättre trygghet?

 

Går det ens att vara helt märkestrogen?

 

När man så exempelvis tittar på var datorns pdf-läsare kommer ifrån så är det bara att inse att man redan är otrogen.

Redigerad av Thirteen
  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

HookProcess

Som Thirteen redan nämnt är tråden ingen källa till någon vinnare, utan källa till den statistik som finns på området. Det går inte att utse någon vinnare då faktum är att det hela är en katt-och-råtta-lek. Allt för ofta snubblar jag över samma saga...

 

Virus A klarar Superduper-best-in-test att finna och plocka bort, medan Virus B slinker igenom. Mindre-rankad-antivirus-lösning finner Virus B, men låter Virus A slinka igenom. Vad är då bäst? Moment 22, den lösning man har som är snabbast ut med vaccin för just det man råkar ut för. Ingen har svaret på den frågan. Senast igår testade jag något som gick rakt igenom Avast! och stoppades av Windows Defender, blev själv lite imponerad ;)

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som Thirteen redan nämnt är tråden ingen källa till någon vinnare, utan källa till den statistik som finns på området. Det går inte att utse någon vinnare då faktum är att det hela är en katt-och-råtta-lek. Allt för ofta snubblar jag över samma saga...

 

Virus A klarar Superduper-best-in-test att finna och plocka bort, medan Virus B slinker igenom. Mindre-rankad-antivirus-lösning finner Virus B, men låter Virus A slinka igenom. Vad är då bäst? Moment 22, den lösning man har som är snabbast ut med vaccin för just det man råkar ut för. Ingen har svaret på den frågan. Senast igår testade jag något som gick rakt igenom Avast! och stoppades av Windows Defender, blev själv lite imponerad ;)

 

Bra sammanfattning!

 

 

Länkar finns som tidigare i post #4

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
Postad (redigerade)

Tips!

 

Konsumenttidskriften Råd & Rön har i sitt senaste nummer, nr 3, en artikel där man bedömer 15 antivirusprogram. Både fullversioner och fria versioner av antivirusprogram.

 

Edit:

Artikeln bör kompletteras med en titt här: http://www.virusbtn.com/vb100/RAP/RAP-quadrant-Aug-Feb12-850.jpg

Redigerad av Thirteen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dennis Technology Labs är här med en ny rapport

 

“This report aims to compare the effectiveness of Symantec’s Norton 360 v6 product with the premium consumer products available from other well-known security companies.”

 

Källa: http://www.dennistechnologylabs.com/reports/s/a-m/symantec/DTL_PCTP2012_SYMC.pdf

 

 

 

 

Länk finns även som vanligt nu överst i post #4

 

 

 

 

Nej, jag har ingenting med Symantec att göra.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
Postad (redigerade)

Ny rapport från AV-Comparatives

 

En On-Demand File Detection Test

 

Länk finns nu överst i post #4

Redigerad av Thirteen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

PassMark har släppt en ny rapport

 

Rapporten visar hur säkerhetsprogrammen presterar i 17 olika avseenden. Allting med lättöverskådliga stapeldiagram.

 

Länk finns nu överst i post #4

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...