Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Antivirusprogram, rapporter och tester


Thirteen
 Share

Rekommendera Poster

I Virus Bulletins RAP tester för

juni - december 2010 ligger resultaten kring 90% för de bra programmen och endast ett fåtal kommer upp över 95%. Sedan finns dåliga program som inte hittar mer än kring 20% också.

 

Vid tester som bara testar detektering brukar det inte vara någon nämnvärd skillnad mellan gratis- och betalvarianterna av Avast, AVG och Antivir. Det man betalar för är fler typer av skydd.

 

AVG i betalvarianten får man t ex skydd vid användning av chatt (t ex övervakning av länkar så att det inte är spam/skadliga länkar).

 

Avast där tillkommer en "sandlåda" för att minska risken att datorn blir infekterad av skadliga/hackade webbsidor.

 

Avira AntiVir gratisvarianten saknar phisingskydd, webbskydd mm.

 

Bara en tanke eftersom det är lukrativt att tillhandahålla säkerhetsprogramvara som man kan ta betalt för:
Har du någon fakta om att det är lukrativt eller är det bara vad du antar?

Det kostar att ha en organisation och datormiljö som kan ta emot 60 000 nya skadliga filer varje dag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

[

Har du någon fakta om att det är lukrativt eller är det bara vad du antar?

Det kostar att ha en organisation och datormiljö som kan ta emot 60 000 nya skadliga filer varje dag.

 

Ingen fakta så vad jag tycker kan väl struntas i då ja...

 

Jag resonerar efter 12 år med Windows som hemanvändare och inte för organisationer.

 

Jag tänker på att det finns provversioner av säkerhetesprogramvara i en nyinköpt dator. Om det efter prövotiden är allmänt så att de får in betalningen för att kunden fortsatt ska använda programvaran så är det väl lukrativt?

 

Jag vill få fram att vill man inte betala för den förinstallerade säkerhetsprogramvaran så behöver man inte. Utan att behöva känna sig snål, osäker eller mindre skyddad så kan man installera ett fullgott gratisalternativ. Smartscreen-filtret i Ie8 har ersatt phishingskyddet i Ie7.

 

Jag använder inte intergralhjälm när jag kör bil för jag tycker att bilbältet och övrig säkerhetsutrustning är tillräckligt. Men rent förnuftsmässigt skulle intergralhjälmen vara på.

Redigerad av Bosse-i-skogen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tänker på att det finns provversioner av säkerhetesprogramvara i en nyinköpt dator. Om det efter prövotiden är allmänt så att de får in betalningen för att kunden fortsatt ska använda programvaran så är det väl lukrativt?

 

Jag vill få fram att vill man inte betala för den förinstallerade säkerhetsprogramvaran så behöver man inte. Utan att behöva känna sig snål, osäker eller mindre skyddad så kan man installera ett fullgott gratisalternativ. Smartscreen-filtret i Ie8 har ersatt phishingskyddet i Ie7.

 

Kanske lite beroende på hur pass upplyst konsumenten är så byts något eller några av de program som råkar följa med datorn ut. Men konsumenten kan ju också tycka om de program som följer med och då är det bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

[

 

Ingen fakta så vad jag tycker kan väl struntas i då ja...

 

Jag resonerar efter 12 år med Windows som hemanvändare och inte för organisationer.

 

Jag tänker på att det finns provversioner av säkerhetesprogramvara i en nyinköpt dator. Om det efter prövotiden är allmänt så att de får in betalningen för att kunden fortsatt ska använda programvaran så är det väl lukrativt?

 

Jag vill få fram att vill man inte betala för den förinstallerade säkerhetsprogramvaran så behöver man inte. Utan att behöva känna sig snål, osäker eller mindre skyddad så kan man installera ett fullgott gratisalternativ. Smartscreen-filtret i Ie8 har ersatt phishingskyddet i Ie7.

 

Jag använder inte intergralhjälm när jag kör bil för jag tycker att bilbältet och övrig säkerhetsutrustning är tillräckligt. Men rent förnuftsmässigt skulle intergralhjälmen vara på.

Naturligtvis ska man inte strunta i din åsikt. :)

 

Visst kan man installera gratisalternativ, så gör vi på datorerna hemma. Ofta blir man mindre skyddad men man får ju väga kostnad, både för en produkt och kostnad/tid för att eventuellt rensa datorn mer, och säkerhet mot varandra. Hur man använder datorn och hur förnuftig man är spelar ju också roll.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Dags att du kollar in senaste Virus Bulletinens ‘Reactive and Proactive’ diagram :)

 

Länk finns nu överst i post #4

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Malware Research Group fortsätter att outtröttligt testa antivirusprogram mot dagsfärska hot.

Här ser du också hur kompletterande spionskyddsprogram klarar sig i test. De två som testas.

 

Nu överst i post #4

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...
Postad (redigerade)

Den här gången blir det något helt annat i tråden. Film.

 

Brain: Searching for the first PC virus in Pakistan

 

Hoppas att det är okay. :)

Redigerad av Thirteen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OPSWAT har publicerat en rapport om marknadsandelar.

 

Vad har det nu med bra virusskydd att göra? Ingenting faktiskt.

 

Men det finns nu en länk överst i post #4 för den som är intresserad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
  • 2 veckor senare...

Då var det dags igen att kollar in Virus Bulletinens ‘Reactive and Proactive’ diagram :)

 

Länk finns nu överst i post #4

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

AV-Comparatives har släppt en ny On Demand rapport

 

 

Länk finns nu överst i post #4

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

AV-Comparatives har släppt en ny testrapport

 

Länk finns nu överst i post #4

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

OPSWAT har publicerat en ny rapport om marknadsandelar.

 

Länk finns nu överst i post #4

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Rapport om de två vanligaste spionborttagningsprogrammen

 

Länk finns nu överst i post #4

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

AV-Test recenserar och certifierar i en ny rapport

 

 

Länk finns nu överst i post #4

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Malware Research Group har publicerat ett nytt Flash Test

 

Länk finns nu överst i post #4

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

GunL:

Ditt inlägg är flyttat till en egen tråd eftersom det inte har något med resultat av tester av antivirusprogram etc att göra.

//eforum.idg.se/index.php?app=forums&module=forums&section=findpost&pid=1550260

 

Cecilia

Moderator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...
 Share




×
×
  • Skapa nytt...