Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Avsluta abonnemang för bredband och fast telefoni


rickard 1

Rekommendera Poster

Jag avslutar nu mitt bredbandsabonnemang och abonnemang för fast telefoni hos Telia. Telia kräver tre månaders uppsägning i bägge fallen.

Avsikten är att övergå till mobilt bredband och mobil telefoni och att samtidigt behålla mitt gamla telefonnummer.

 

Telia hävdar nu att om jag säger upp min fasta telefoni, säljs detta nummer så småningom vidare till någon annan. Enda möjligheten för mig att behålla mitt gamla telefonnummer är att min kommande telefonoperatör tar över detta nummer.

 

I och med att en annan operatör tar över mitt gamla telefonnummer, stängs ledningen ner; då fungerar givetvis inte heller bredbandet.

 

Alltså, öppnar jag ett nytt bredbandsabonnemang med mobiltelefoni där jag behåller mitt gamla telefonnummer (för dom som ringer till mig), måste jag betala 3 månaders abonnemang (=uppsägningstiden) till Telia för en tjänst som inte finns.

 

Alternativt, är jag kvar hos Telia tills bredbandsabonnemanget löpt ut. Då tecknar jag nya abonnemang, men då måste jag betala 3 månaders abonnemang för fast telefoni (=uppsägningstiden).

 

Detta är inte rimligt!!

 

Tre, t ex, erbjuder sig att delvis kompensera mig ekonomiskt för tjänster som jag inte kan utnyttja.

 

Har någon erfarenhet av detta?? Vad är en rimlig lösning??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Jag avslutar nu mitt bredbandsabonnemang och abonnemang för fast telefoni hos Telia. Telia kräver tre månaders uppsägning i bägge fallen.

Avsikten är att övergå till mobilt bredband och mobil telefoni och att samtidigt behålla mitt gamla telefonnummer.

 

Telia hävdar nu att om jag säger upp min fasta telefoni, säljs detta nummer så småningom vidare till någon annan. Enda möjligheten för mig att behålla mitt gamla telefonnummer är att min kommande telefonoperatör tar över detta nummer.

 

I och med att en annan operatör tar över mitt gamla telefonnummer, stängs ledningen ner; då fungerar givetvis inte heller bredbandet.

 

Alltså, öppnar jag ett nytt bredbandsabonnemang med mobiltelefoni där jag behåller mitt gamla telefonnummer (för dom som ringer till mig), måste jag betala 3 månaders abonnemang (=uppsägningstiden) till Telia för en tjänst som inte finns.

 

Alternativt, är jag kvar hos Telia tills bredbandsabonnemanget löpt ut. Då tecknar jag nya abonnemang, men då måste jag betala 3 månaders abonnemang för fast telefoni (=uppsägningstiden).

 

Detta är inte rimligt!!

 

Tre, t ex, erbjuder sig att delvis kompensera mig ekonomiskt för tjänster som jag inte kan utnyttja.

 

Har någon erfarenhet av detta?? Vad är en rimlig lösning??

 

Ditt bredbandsabonnemang löper väl ändå på tillsvidare efter det att den så kallade bindningstiden löpt ut. Tills du bestämmer dig för att säga upp abonnemanget, och då är det normalt tre månader som gäller.

 

Jag har inte varit med om någon annan lösning.

 

Angående ditt telefoniabonnemang så kan du väl öppna det nya abonnemanget, och då be den nya leverantören att porta ditt nuvarande telefonnummer till sig. När allt är klart och du surfar och ringer hos din nya leverantör säger du upp abonnemanget hos Telia. Därmed blir du inte av med uppkopplingen helt abrupt och riskerar inte heller att bli sittande utan uppkoppling eller telefoni.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret.

 

Det jag vänder mig mot är bli tvungen att betala för abonnemang under uppsägningstid som jag inte kan använda.

 

Så fort nya leverantören portar mitt nuvarande telefonnummer, stängs telefonledningen till mig av och varken bredband eller fast telefoni fungerar. Trots detta måste jag betala kvarvarande uppsägningstid till Telia, även om jag alltså då inte kan använda tjänsterna.

 

Säger jag bara upp bägge abonnemangen, får jag inte porta mitt gamla telefonnummer till den nya leverantören.

 

Ber jag den nya leverantören avsluta och porta mitt gamla nummer till sig, måste jag betala 3 månaders uppsägningstid till Telia. Portningen i sig innebär uppsägning av abonnemanget och då påbörjas uppsägningstiden som är tre månader.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret.

 

Det jag vänder mig mot är bli tvungen att betala för abonnemang under uppsägningstid som jag inte kan använda.

 

 

Det (Uppsägningstiden) stog i det avtal du godkännde när du tecknade ditt abonnemang hos telia...

 

Hur kan något du själv godkännt och accepterat helt plötsligt bli en orimlighet????

 

Har man väl godkännt ett avtal får man snällt bita i det sura äpplet...

 

Man kan inte i efterhand t.ex. påstå att man inte sett denna klausul, då man faktiskt är personligen skyldig att läsa igenom och förstå de avtal som man godkänner/går in i, Tyvärr är det så att har man brusit i detta ansvar så kan man inte skuldbelägga den part man teckat avtal med.. Ett personligt ansvar är trots allt personligt...

 

Jag håller med i att det känns olustigt att man måste betala för något man inte kan utnyttja, Men i sammanhanget är det en relativt lätt börda!

 

Hoppas du inte tar illa upp, men ibland måste man förklara läget så som det faktiskt är!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tar givetvis inte illa upp, och jag delar även din uppfattning om personligt ansvar. Men så enkelt var det inte.

 

När jag tecknade mitt abonnemang hos Telia fanns inte möjligheten att flytta sitt fasta nummer till en mobil.

 

Jag har alltså telefoni och bredband på samma kopparledning. Så snart min kommande mobiloperatör tar över mitt tidigare fasta nummer och anluter detta till min kommande mobiltelefon, stängs kopparledningen ner. Jag har då varken bredband eller fast telefon från Telia.

 

Citat från Telia "Uppsägningstiden börjar från och med det datum den tillträdande operatören beställer överflyttningen"

 

Jag kan inte se annat än att konsekvensen av detta blir, att vill jag behålla mitt gamla fasta telefonnummer, måste jag betala för en uppsägningstid, där jag inte kan använda Teliaś tjänster.

 

Det är detta jag anser orimligt; vad tycker du?

 

Finns det någon väg runt detta??

 

En rimlig metod kunde vara att man kunde beställa överflyttmingen till en viss tidpunkt, ex till uppsägningstidens utgång??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...