Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

premiere pro - svart ram runt filmen, hur gör jag?


behedwin

Rekommendera Poster

Hej

 

Jag vill spela in en film i min dator. Jag behöver spela in när jag loggar in på en hemsida och visa hur man gör för folk som är nya till det.

 

Så jag valde att skaffa Fraps.

Jag har nu filmat det jag behöver och har en video film att redigera.

 

Jag startar Adobe Premiere Pro CS5.

Jag lyckas lära mig lite grunder och fixar att zooma och redigera filmen så det blir någelunda bra (massa kvar att lära).

 

Men jag kan inte få filmen att bli i helskärm. Dvs att upplösningen är den samma som på min inspelning. Jag får en svart ram runt filmen för att Premiere har en upplösning till filmen och det jag filmat är i en annan. Hur fixar jag detta?

 

Jag filmade i min standard upplösning på datorn 1280x1024.

Jag hittar inget alternativi Premiere för att öppna ett projekt som är i den upplösningen.

Nu ärjag i stort behov av att fixa detta så jag kan fortsätta jobba med mitt projekt. Snälla kan någon verkligen förklara vad jag behöver göra för att bli av med den svarta ramen runt filmen?!

 

 

Tackar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Brandklipparen

Hej!

 

Eftersom det gått ett antal dagar efter det att du ställde din fråga här, utgår jag från att ingen kan ge dej ett svar. Tyvärr inte jag heller...

 

Men försök att få ett svar på Adobes forum om Premiere Pro. Du hittar det här http://forums.adobe.com/community/premiere

 

Hör gärna av dej om du får det hela att fungera!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Brandklipparen

Hej, igen!

 

Efter ytterligare funderande och koll på vilka inställningar du kan göra i Fraps, skulle jag föreslå dej att ställa in Fraps på den frame size, som du brukar använda i dina Premiere Pro-projekt. Det borde ge en fullständig överensstämmelse och inga svarta kanter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gör så här. Dra ner filmen i Timlinezone. Markera filmsnutten i timlinen och den dyker upp i förhandsgranskingsrutan ovanför Timelinezonen med svart ram runtom. Klicka en gång mitt på filmen i förhandsgranskningsrutan till höger och en rund markör i mitten dyker upp med 4 st markeringar runtom filmen, precis som i Adobe Photoshop när du markerar något förrutom en rund cirkel i mitten dyker upp. Ta tag i en av dessa markeringar med musen och dra de tills filmen täcker upp hela rutan. Problemet löst. Nackdel, filmen blir lite suddig eller mycket suddig. Lägg på lite sharpening filter och filmen kan bli sevärd. Det är mina tips till dig. Lycka till. Förrutom detta måste du även välja Widescreen formatet när du exporterar filmen det vill säga 16:1 eller 2.2.1 någonting. Dessa inställningar hittar du under File Export Media osv Du skall absolut inte välja 4:3 för då får du svart ram runt filmen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...