Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

kortläsare


Signhildit

Rekommendera Poster

Vilket är bäst?, för det mesta flyttar jag bilderna från kameran med USB-sladd, en del tycker, att kortläsare är ännu bättre, tar inte ett SD-kort skada om man ofta flyttar det från kameran till kortläsaren och tillbaka.

 

Jag sparar för det mesta bilderna på USB-minne eller CD (ryms inte mycket) eller DVD, var kan jag ännu spara.

Hur säkert är det att spara på Internet, är bilderna öppna för alla, har hört om Dropbox, är det ok.

tack för svar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har använt kortläsare i många år utan att skada något kort. Till senaste kameran använder jag den kabel som medföljde. Då hamnar slitaget på kontakterna i kameran och kabeln i stället. Man kan inte byta kontakt i kameran, vilket talar för kortläsare. Fortsätter dock med kabel.

 

Vad gäller lagringssäkerheten gäller att ju fler platser man lagrar på, desto större säkerhet har man. Helst bör data lagras på olika platser för att minimera risk för brand, åsknedslag mm.

 

DVD är sämre än CD p g a fler läsfel. Det finns dock redundanta data på CD och DVD, dvs samma data finns på fler ställen för att minska problemet med repor o d. Lagrar själv på hårddisk på olika datorer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det blir slitage oavsett. Även SD kortet har en kontakt i kameran som slits när man tar i och ur kortet. Gör som du tycker känns bäst. Jag gissar att detta inte är något du gör dagligen och då är det inte ett problem. En USB kontakt bör klara ca 1000 in och urkopplingar.

 

Enda stället jag sett att detta är ett problem är på skolor där varje elev har ett USB minne som han/hon ska lagra sina saker på. Med 4-5 i och urkopplingar per dag så har du slitit ut USB porten på ca 1 år.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...