Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur säljer och värderar jag min webbplats?


Cecil.P

Rekommendera Poster

Då jag har flera olika webbplatser och det nu börjar ta riktigt fart med ett företag, så tänkte jag sälja av två av mina webbplatser. Jag skulle inte sälja om jag hade mer tid, men som det är nu så hinner jag helt enkelt inte med allting. Frågan för mig nu är hur jag ska gå tillväga för att värdera och sälja av dessa två.

 

Ett är ett ehandelsföretag, och det andra ett mer traditionellt tjänsteföretag, som dock sköter all försäljning och kundkontakt över nätet. Försäljningen är relativt blygsam (ca 100 respektive 200 000 om året).

 

Båda har riktigt bra domännamn med mycket bra utvecklade sidor. Potentialen är ganska stor för någon som har tid att förvalta företagen.

 

Vart vänder man sig? Finns det någon mäklare för internetbaserade företag?

Blocket känns inte som ett alternativ, då det är mest sk*t där, inte så många seriösa företag till salu. Missdomain.se är den enda svenska sajt jag känner till, men de säljer bara domäner…

 

 

Min plan är att ringa runt till företag i samma bransch och fråga om de är intresserade. Jag kommer också att skicka iväg ett prospekt till alla jag ringer med info, beskrivining och sånt.

 

Finns det någon som har rekommendationer och/eller erfarenhet av detta?

 

Det här är väl något som borde vara intressant för många här på forumet, då jag antar att flera av oss som är här har flera domäner och företag på internet. Att kunna sälja (och köpa!) sitt företag kommer väl säkert väldigt många att göra förr eller senare, så vad skiljer internetföretag från traditionella företag?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det beror på dels hur din verksamhet är organiserad (företagsform och rättigheter) samt hur du själv vill göra.

 

Ett alternativ är att helt sonika sälja bolaget/bolagen som bedriver verksamhet genom dessa domännamn/webbplatser. Dvs. sälja alla aktier eller andelar i ett aktiebolag respektive handelsbolag.

Du kan ju även välja att bara delar delar av ditt ägande.

 

Du kan även välja att sälja hela eller delar av verksamheten/affärsrörelsen, en sk. inkråmsaffär. Då säljer du saker som domännamnsrättigheter, teknisk plattform, varulager, kundregister, varumärken och eventuellt även rörelsens firma (namnet) men alltså inte ägandet.

 

Om det är så att du idag driver verksamheten som enskild näringsidkare så kan rörelsen bara säljas i form av en inkråmsaffär.

Du borde dock förvisso kunna skapa ett nytt bolag för ändamålet och flytta dina tillgångar dit och sedan låta det nya bolaget genomföra affären (hänger även ihop med mitt resonemang nedan).

 

Oavsett vilket så bör du även fundera på de skattemässiga effekterna av en försäljning. Då tänker jag främst på den höga beskattning av vinst som uppstår vid privat försäljning.

Det kan helt klart vara värt att fundera på en "paketering" där du skapar en bolagskoncern bestående av ett moderbolag och ett dotterbolag. Det är sedan moderbolaget som säljer dotterbolaget och rörelsen.

Det fiffiga med det är att köpeskillingen nämligen inte beskattas när ett bolag säljer onoterade aktier (dotterbolag).

Se en lite mer utförlig förklaring t.ex. här:

http://www.hq.se/sv/Private-Banking/artikelarkiv/Artikelarkiv/Finansiell-Planering/Skatt--Juridik/Salj-ditt-foretag-med-minimal-beskattning/

 

Jag har själv genomfört två sådana affärer med gynnsam utgång.

OBS! Jag är dock inte helt säker på att dessa regler inte ändrats, du bör därför ta upp frågan med någon sakkunnig inom skattelagstiftning.

 

Det finns alltså mycket annat att tänka på utöver värderingen som jag anser att du måste ta ställning till först.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket för ditt svar Omniscent. Det är alltid mycket att tänka på när det gäller skatter känns det som... Jag har inte riktigt bestämt mig än för hur försäljningen kommer att gå till, men det lutar åt att det blir en "inkråmsaffär"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack själv Nykomling (Cluster är mitt alias, Omniscient är vad jag är) B)

 

Ja det är mycket att tänka på för att göra det bästa möjliga. Utan att veta mer så blir det dock svårt att komma med mer specifika goda råd. Så ställ följdfrågor om det det är något du funderar på.

 

Lycka till och berätta gärna hur det går!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...