Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Inkoppling Linksys WRT54GL


Taz61

Rekommendera Poster

Hej!

 

Hårdvara som frågan gäller:

Linksys WRT54GL (router)

D-link DSL-2640B (modem med router och wifi AP)

 

Har köpt en Linksys WRT54GL med Tomato. Får den inte att funka riktigt.

*Kopplar jag in min dator direkt i routern får jag access, dock ingen kontakt med modemet/internet.

*Om jag kopplar in routerns wanport i en lanport på modemet kan jag inte accessa routern.

*Om ovanstående kabel finns och jag sätter i en kabel lan-lan på modem och router kan jag nå både router och modem (och internet).

 

Inställningar:

Modemet: DHCP enablat (IP 192.168.1.2-180) WIFI AP på.

Routern: DHCP disablet. Lan router adress satt till 192.168.1.254. WIFI AP av.

 

Borde jag inte kunna nå både router och modem UTAN att ha kabel lan-lan på enheterna, känns inte som om de ser varandra? Vad har jag gjort fel? Ska det vara en annorlunda ethernetkabel mellan lan på modemet och wansidan på routern (rak eller korsad)? Har BBB som ADSL-leverantör om det har betydelse (om någon förbarmar sig med en bra anvisning steg för steg)

 

(Mitt önskade läge: En miniväderserver ska alltid vara ansluten på modemet. Routern och resten ska kunna kopplas ur vid åskrisk. WRT54GL behövs dessutom för att få vettig nivå på WIFI-signalerna som är kass på modemet. )

 

Tacksam för all eventuell hjälp, alla tips uppskattas varmt! thumbsup.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kopplar du Lan -> Wan så måste du slå på DHCP i Linksysen samt ha en egen ipnr serie i den, tex 192.168.2. Linksysen kommer att routa trafiken mellan lanportarna och wanporten och då kan de inte vara samma nät. Detta får förmodligen också effekten att du inte kan komma åt modemets inställningssidor från ditt interna nät.

 

Jag skulle skippa den lösningen och koppla lan-lan som du också provat. Då bör allt funka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TACK!

 

Ibland är det enkla VÄLDIGT svårt! Skäms litegrann blush.gif att jag inte testade UTAN Wan-Lan-kopplingen innan jag ställde frågan härinne.

 

Nu med LAN-LAN når jag både modemet, routern och internet och kan nu gå vidare med att sätta upp det trådlösa nätet.

 

Återigen, jättetack för era svar och engagemang! thumbsup.gifthumbsup.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...