Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hårddisk startar ej


RasmusJ

Rekommendera Poster

Hej.

 

 

Jag har en dator köpt för ett par månader sedan och nu för en och en halv vecka sen drygt så fick jag ett problem.

 

När jag startar datorn får jag upp:

"Reboot and select proper boot device or insert boot media in selected boot device and press a key"

 

Och jag har kollat så allt är rätt i BIOS och allt.

 

Och sen märkte jag att att i SATA tabellen i BIOS syntes inte min hårddisk.

 

Jag trodde den vad sönder och testade med en annan hårddisk. Samma problem återuppstår.

 

När jag startar datorn så märker man även att hårddisken inte hörs och om man känner på den känner man att den inte är igång.

 

Har bytat plats på SATA kablarna från CD läsaren och Hårddisken osv..

 

Även testat byta strömkabeln till hårddisken eftersom den inte ens får ström.

 

Har någon en aning om vad det kan vara?

 

Hårddisken borde inte vara krashad eftersom samma problem återuppstår med en annan hårddisk.

 

Tack sam för svar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här låter mystiskt, låter som om disken inte alls får ström eller inte den ström den behöver. När du startar datorn, kan du då höra att disken försöker starta upp eller är den helt stilla?

 

Vad har du för nätagg, moderkort, grafikkort och processor? Hur gammal är datorn? Några problem med den tidigare? Möjlighet att testa med annat nätagg? Enkelt att testa om du kan, bara lägga datorn ned och koppla in det i datorn och se till att det inte ramlar ned i datorn.

 

ja, kan du starta datorn från en CD? Exempelvis UBCD eller en Linux dist.

 

Multimeter. Om du vågar, slå på datorn och mät i kontakter om det finns ström....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad jag hör så försöker inte disken att starta över huvudtaget.

 

Kan inte prylarna ut och in men ska ska posta dom om några minuter när jag tagit reda på dom.

 

Jag har tyvärr inte möjligheten att testa med annat nätagg.

 

Datorn är in köpt in delar i Juni detta år.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CD läsaren fungerar och den går via SATA.

 

Här är specen.

 

Processor: INTEL CORE 2 QUAD Q9550 2.83GHZ 12 MB 133MHZ S-775

Nätagg: CORSAIR TX 650W NÄTDEL ATX12V 2.2 / EPS12V

Grafikkort: ASUS RADEON HD5670 1GB GDDR5 PCI-E VGA/DVI/HDMI

Moderkort: ASUS P5Q SE 2 P45 775 ATX

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du tar strömkabeln från CDn och flyttar den till hårddisken? Då fungerar inte hårddisken?

Om du tar ut SATA-kabeln från hårddisken, startar den då?

 

det borde den...

 

Nä, jag har ingen aning om vad som hänt.

 

testa att plocka ut grafikkortet och se om hårddisken startar då. Datorn kommer inte att starta utan pipa rejält då den inte hittar grafikkortet men fortfarande borde hårddisken spinna igång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fel på nätagget värkar det inte vara.

 

Har testat bl.a strömkabeln till cd läsaren till hårddisken, den går fortfarande inte igång....

 

Mystiskt vad det kan vara.. :/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, du måste byta ut det nätagg du har mot det andra. Räcker inte att bara koppla disken på ett separat nätagg.

 

Om du köpte datorn för bara ett par månader sedan, varför reklamerar du helt enkelt inte den?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dels för att jag vill skicka i väg en del och kunna använda den under tiden.

 

Det brukar ta 3 veckor att få det gjort, och den tiden utan datorn är inte så kul..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa nätagg, metodik:

 

1: lägg datorn ned, öppna upp sidan av datorn

2: Dra loss alla kablar som går från existerande nätagg till datorns delar, dvs till moderkort, grafikkort och diskenheter.

3: Lägg nya nätagget stabilt ovanpå datorn. Det får inte ramla ned!

4: Anslut motsvarande kablar som du tagit bort.

 

3 veckor? Har reklamerat en del till komplett, har fått nytt därifrån inom 7-9 dagar. No problemo mister. men då gäller det ju att man vet vad som är trasigt så med andra ord, efter att du testat och konstaterat att nätagget är det som bråkar är det bara att reklamera det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej. ska testa det nu.

 

Har köpt mitt paket på Dustinhome,för ca 7-8 ddgr sedan sa dom att dom skulle skicka ett returkvitto,har inte kommit än. Så därför skulle jag gissa på att när man ska skicka det,dom ska laga det och skicka. Så tror jag det tar tid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...