Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Nytt Nätaggregat


ErikssonJocke

Rekommendera Poster

Tjena.

 

Jag är inte så dator kunnig men ska köpa nytt nätaggregat.

Det hela började med att jag köpt en Dell Inspiron 580 som är ganska bra...

Förutom grafik kortet. Iallafall så har jag köpt ett nytt grafikkort men,

den behövde visst någon kabel (6 pin) från nätaggregatet som inte min hade...

 

Frågan är då... Hur vet man vilket nätaggregat man ska köpa?

Kollar jag i datorn så går det sladdar från nätaggregatet till moderkortet eller vad det heter, och dvd spelare/brännare och hårddisken..

 

Tror ni denna fungerar??

https://www.inet.se/artikel/6909446/corsair-cx-400w-80-

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Tjena.

 

Jag är inte så dator kunnig men ska köpa nytt nätaggregat.

Det hela började med att jag köpt en Dell Inspiron 580 som är ganska bra...

Förutom grafik kortet. Iallafall så har jag köpt ett nytt grafikkort men,

den behövde visst någon kabel (6 pin) från nätaggregatet som inte min hade...

 

Frågan är då... Hur vet man vilket nätaggregat man ska köpa?

Kollar jag i datorn så går det sladdar från nätaggregatet till moderkortet eller vad det heter, och dvd spelare/brännare och hårddisken..

 

Tror ni denna fungerar??

https://www.inet.se/artikel/6909446/corsair-cx-400w-80-

 

Kolla i specifikationerna för grafikkortet hur mycket ström det kräver för att fungera.

 

Är du osäker kan du posta här vad det är för grafikkort du har köpt. Säkert alltid någon som kan ge rakt besked om vad för slags nätaggregat du behöver.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@Stefan Eklinder: aa såg ny att den behövde minst 450w...

 

@Cecilia: Just nu är det ett 300w som sitter i... och adapter och sånt har hag inte kollat på efter som, ja, grafikkortet behövde som sagt 450...

 

Tänkte då istället kanske köpa denna:

http://www.webhallen.com/hardvara/81215-corsair_powersupply_550w_vx_atx

 

Vad tror ni?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Corsair har fått mycket goda recensioner för sina nätaggregat. Ditt förslag har också ett lågt pris. För säkerhets skull bör du jämföra hur mycket ström det kan leverera på 12 V, samt hur mycket grafikkortet kräver. Corsair VX 550W ger 41 A på 12 V enligt hemsidan, flik Resources:

 

http://www.corsair.com/products/vx/default.aspx

 

Vad ditt grafikkort kräver kan du förhoppningsvis läsa om här. Det viktiga är grafikkretsen (nVidia, AMD etc), inte tillverkaren:

 

http://www.guru3d.com/category/Videocards/

 

Några sidor fram i testet brukar det stå hur många Amps, dvs Ampere, grafikkortet kräver totalt på 12 V, eller egentligen datorn med det grafikkortet. Vissa nätaggregat har två 12 V-linor. Då gäller det sammanlagda, dvs 12V1 + 12V2.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men så ni tror att "Corsair PowerSupply (PSU) 550W VX ATX" fungerar för mig då?

Ska ju bara byta ut mitt gamla 300W till det så mitt nya grafikkort fungerar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prestandamässigt kommer det att fungera om grafikkortet kräver mindre än 41 A på 12 V, se länken till guru3d.

 

Dell använder inte alltid standardkomponenter. Därför kan placeringen av kontakten och strömbrytaren på nätaggregatet kräva lite filjobb i Dell-chassit. Detta problem kommer eventuellt att ha oavsett vilket standardnätaggregat du skaffar. Köper du ett från Dell kommer det att passa om du uppger datormodell, men det blir troligtvis dyrare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såhär stog det där på guru3d:

The card requires you to have a 450 Watt power supply unit at minimum if you use it in a high-end system. That power supply needs to have (in total accumulated) at least 36 Amps available on the +12 volts rails.

 

 

Men jag förstår inte riktigt vad som menas med "Amps" och det där "rails" ??

Och du sa att det kommer fungera om den kräver mindre än 41 A vilket detta har...

Det är ju bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Amps är Ampere/A. Rails är i det här fallet linor/ledningar; vissa nätaggregat kan ha t ex 20 A på 12V1 och 20 A på 12V2, vilket ger 20+20=40 A. Corsair 550W har 41 A och klarar alltså kraven!

 

Då är det bara att beställa, men var beredd på att av/på-knappen kan sitta i vägen när du monterar det i chassit. Du kan således behöva klippa ur en bit i chassiplåten. Sämre är att borra och fila, vilket kan ge järnspån på moderkortet med kortslutning som följd. Du bör då montera ur moderkortet för att ta upp hålet. Det var därför jag nämnde alternativet med ett Dell original nätaggregat som är tillräckligt kraftigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...
ErikssonJocke

Glömde bara säga Tack för hjälpen ! :D

 

Har satt i nya nätaggregatet och det fungerar perfekt :)

Var bara lite trångt och jobbigt att få in alla sladdar men nätaggregatet passade perfekt in också :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...