Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

"Operativsystemet startar inte"


JBear

Rekommendera Poster

Hjälp!

För tre år sen köpte jag en ny dator från JM-data i Malmö med två hårddiskar, C och D.

På C låg Win XP förinstallerat och jag fick med en uppgraderingsrättighet till Vista som var på gång ut på marknaden då.

När den kom kunde jag uppgradera från XP till Vista - inifrån Windows som då måste vara igång.

Sen kom Win 7 Beta och jag provade den, men nu har provperioden gått ut och jag får varningar om det på skärmen. Datorn fungerar men jag vill inte ha det så. Då försökte jag installera Vista igen men det gick bara från en Win XP igång som sagt, inte från scratch. Då försökte jag installera Win XP från scratch istället, med en skiva som jag hade från en annan av mina datorer - eftersom jag saknar själva skivan för XP från JM-data.

Allt går bra med formattering etc, men sen händer detta:

"Tryck på valfri tangent för att fortsätta" går inte och när jag tar den enda kombination som får nåt att hända (ctrl+alt+del) så kommer jag tillbaka till ruta ett, dvs "vill du starta från skivan" och så tas hela proceduren om från början igen.

VAD ska jag göra... Nu får jag dessutom inte igång Win 7 - "operativsystemet startar inte".

:(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Om du har ett USB-tangentbord kan du prova byta till ett gammalt hederligt PS/2-tangentbord istället. Då borde det fungera att trycka på valfri tangent för att bekräfta installationen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har ett USB-tangentbord kan du prova byta till ett gammalt hederligt PS/2-tangentbord istället. Då borde det fungera att trycka på valfri tangent för att bekräfta installationen.

Bra förslag, men den tuffade vidare av sig själv nu när jag satte mig för att få hjälp på nätet... Tack i alla fall!

:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...