Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

hjälp fort akut


brumelina

Rekommendera Poster

hej, jag är helt ny på det här med hemsidor och håller på att bygga en nu, men jag vet inte hur jag ska lägga in länkar från första sidan och vidare.

jag arbetar i word och sparar som hemsida och det finns i arkiv ett ställe som heter infoga hyperlänk, men hur???

snälla hjälp mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"jag arbetar i word och sparar som hemsida och det finns i arkiv ett ställe som heter infoga hyperlänk, men hur???"

 

Iofs skulle man kunna lära dig Word:s funktioner av den typen, men jag rekommenderar dig starkt att inte använda Word för hemsidor överhuvudtaget. När du sparar en hemsida(filändelse .html) i Word blir den enormt full av sk. "skräpkod" som gör sidorna mycket långsamma för besökaren att titta på, såvida han/hon inte har "bredband" och bor nära där din sida är utlagd. Dessutom kan deras utseende bli en aning nyckfullt i olika webb-läsare. Försök lär dig lite mer istället. Köp en nybörjarbok i HTML-kodning ex. "För Dummies"-serien på tex. IDG book-store. Ett utmärkt gratis-program(bland många) att göra hemsidor i för Windows går att hämta på: http://mps.uoe.org/ (HTML Gate). Blir du biten finns det bättre program att köpa som tex. Macromedia Dreamweaver 4 som är ganska dyrt, men är lika lättanvänt som Word utan dess nackdelar. Microsofts motsvarighet heter FrontPage och är "ganska" så OK, det ingår i MS Office 2000 Premium som man kan köpa som hemanvändare för 1.995:- eller kan köpas separat för ca. 1.500:-

 

 

/PaleRider

- för övrigt anser jag att Cupertino bör förstöras !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

jag har min domän hos oderland och han sa att jag skulle jobba i word, kan man på något sätt flytta sidorna till

front page, för det har jag installerat.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du lyckats göra dina hemsidor i HTML format, borde du ju bara kunna öppna dem i Frontpage och jobba vidare?

 

Testa annars med Klipp och klistra, som borde fungera rätt bra. Antar att du använder Office 2000?

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag föreslår en snabbkurs på passagen eller webbstudio här i grundläggande HTML - det är rätt viktigt för att skapa sidor, även om det.. knappt hjälpligt.. går att skapa sidor utan att kunna nå'n HTML-kod.

 

/Weyland - försöker förtvivlat återställa 5 dagars arbete som crossfont (!) förstört... :7

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

jag har en HTLM editor, som jag försöker lära mig, men det här med HTML är ju rena ryskan.

 

Jag har tittat på passagen och varit inne på webbstudion, Jag har skrivit ut säkert 200 sidor.

Men fattar inte mycket ändå.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mmm, HTML kan se skumt ut i början, men när man förstår logiken för hur en text ska visas med <Starttagg>och</Sluttagg> så kommer du tycka det är lätt...

 

HTML beskriver bara hur text och bilder skall formateras.

 

Börja med enkla sidor, tex byta bakgrunds färg...

 

<html>

<body bgcolor="yellow">

<p>

 

Vanlig text

<p>

 

<b>Bold textz</b>

 

 

<br> BR BETYDER RADBRYTNING

<p>

<Font face=Arial size="1">Text i typsnitt Arial</Font>

<p>

<a href="http://www.idg.se">Text som visas för länken</a>

 

 

</html>

 

....

 

Angående Frontpage snea typsnitt, kanske du kan formatera och byta teckensnitt bäst du vill i Frontpage?

 

Mvh

[inlägget ändrat 2001-01-17 19:25:46 av Pher Ågren]

[inlägget ändrat 2001-01-17 19:26:12 av Pher Ågren]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

weylands 2-min snabbkurs i HTML:

 

Skapa en textfil i Notepad som innehåller följande text:

 

<HTML>

 

</HTML>

 

Detta är start och slut-koden som visar att det är HTML det hela handlar om.

 

Här är den enklaste standardmallen som du kan spara och utgå ifrån när du gör HTML-sidor:

 

<HTML>

<HEAD>

<TITLE>

 

Sidans titel

 

</TITLE>

</HEAD>

<BODY>

 

En röd räv saxade ut min första äkta hemsida...

 

</BODY>

</HTML>

 

Som du ser avslutas (i princip) alla HTML-kommandon med ett likadant kommando fast med ett / i. Mkt enkelt. Det som ska synas på sidan skrivs in mellan <BODY> och </BODY> och eventuella attribut till sidan brukar anges mellan <HEAD>-"taggarna". Bland annat sidans titel.

 

<HTML>

<HEAD>

<TITLE>

Sidans titel

</TITLE>

</HEAD>

<BODY>

 

<P>En röd räv.

 

<P>Och en gul pingvin.

 

</BODY>

</HTML>

 

För att inleda nya stycken i brödtext plitar man in ett <P> som står för Paragraph. Detta är ett av de få kommandon som inte behöver avslutas.

 

Spara textfilen som "index.html" och pröva att öppna den i din webbläsare. Vackert, inte sant? Nu kan du skicka filen till ditt webbhotell via ett FTP-program till exempel, detta bör gå att få hjälp med av supportpersonalen.

 

===============================

Här följer lite fler möjligheter utan att hela sidan skrivits ut för att att inte irritera eforumfolket i onödan:

 

FÄRGER

I den första <BODY>-taggen kan du sätta färg på text, länkar och sidans bakgrund. Exempel:

 

<BODY text="yellow" link="red" bgcolor="black">

 

text = textens färg

link = länktextens färg

bgcolor = sidans bakgrundsfärg

 

Vidare bör man även fylla i attributen vlink och alink samt helst använda hex-kod när man använder färg - men det är inget krav i början ;)

 

vlink = besökta länkars färg

alink = en länks färg när man klickar på den

background = infoga en bild som bakgrund istället för en färg

 

LÄNKAR

En länk gör man genom att skriva vad länken ska heta precis som om det vore text, samt omringa ordet eller texten med länk-taggar enligt följande:

 

Kan du vara snäll å klicka här

 

Vi vill ha ordet "här" som en länk till en annan sida. Det görs såhär:

 

<A href="sida2.html">här</A>

 

Eller så kan man länka till andra webbplatser:

 

<A href="http://www.disney.com">här</A>

 

----

 

/Weyland - snabbkursar..

[inlägget ändrat 2001-01-17 19:41:50 av Weyland]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag rekomenderar att du ladda hem HtmlEdit 5.1 http://www.algonet.se/~olzzon/htmledit/index.html en bra nybörjar editor på svenska.

http://www.atiger.pp.se finns en bra nybörjar guide till html.

 

 

/Lindroth

 

I see a red door and I want it painted black,

no colors anymore I want them to turn black.

 

 

[inlägget ändrat 2001-01-17 19:29:37 av Lindroth]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"texten blev helt skev när jag klippte och klistra

 

vad göra nu???"

 

Glöm helt hur du designar dokument i word. Så funkar inte html-sidor. Att en del sidor ser oerhört snygga ut ändå, beror på duktiga webb-designers som kan sin kod ;-) I frontpage är det relativt lätt ändå att placera ut element, det enklaste är att göra ramar först och placera ut dom olika texterna och bildelementen i så dom hamnar någotsånär rätt. Sen kan man inom varje ram "välja väderstreck" så att säga, samt även marginaljustera plus tusen saker till som du borde veta som inte ryms här ;-)

 

P.S. att du lär dig själva koden är nog det viktigaste, även om frontpage:s designläge är bra för att snabbt tota ihop något. Du kan ju alltid se källkoden om du byter flik i frontpage D.S.

 

P.S.2 Du vet väl att du kan högerklicka på en sida när du surfar med Internet Explorer och välja "visa källa" i menyn som ploppar upp, så kan du se hur andra har gjort ? Ett förträffligt sätt att lära sig på...D.S.2

 

/PaleRider

- för övrigt anser jag att Cupertino bör förstöras !

[inlägget ändrat 2001-01-17 19:33:09 av PaleRider]

[inlägget ändrat 2001-01-17 19:35:10 av PaleRider]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, nu har jag laddat hem html Edit, men hur funkar den???

 

någon som kan ge mig en snabbkurs

 

ni är änglar som hjälper mig

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"någon som kan ge mig en snabbkurs"

 

Länge sen jag använde just det, men alla funkar ungefär lika:

 

Välj nytt dokument. Till höger får du upp lite källkod som är "skelettet" till en sida. Skriv lite mellan <body>-taggarna och tryck på F5 så ser du resultatet i det undre fältet o.s.v. - finns massor med hjälpfiler i programmet...

 

 

 

/PaleRider

- för övrigt anser jag att Cupertino bör förstöras !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

>"ni är änglar som hjälper mig"

 

Det är bara för att du är tjej, Pale Raider är aldrig lika trevlig mot mig;-)

 

Skämtåtsidå, Det är alltid bra att känna till hur HTML-koden funkar.

Titta på koden på andra sidor, det är nog det bästa sättet att lära sig.

Sno kodbitar och använd en riktig editor (Dreamweaver, Golive).

 

lycka till

 

/nixon

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"weylands 2-min snabbkurs i HTML:"

 

Jag är hel-impad Weyland :=) Hur hann du med allt det där ? Nu borde tjejen snart kunna börja söka jobb som webb-knackare juh ,)

 

 

/PaleRider

- för övrigt anser jag att Cupertino bör förstöras !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Det är bara för att du är tjej, Pale Raider är aldrig lika trevlig mot mig;-)"

 

LoL ,) Mmm, det är jättesvårt att vara medvetet elak mot en tjej, det fungerar bara när dom är Mac-anhängare, som Petra :-P(lite "off topic", idg har ett forum som kallas "datorkrig", gissa resten själv...)

 

/PaleRider

- för övrigt anser jag att Cupertino bör förstöras !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

ja jag förstår precis, men jag tycker ni är som änglar allihop.

 

jag tycker det är kul, det börjar hända saker med min sida nu

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade en bra HTML-lärare på Nackademin. Eller, jag kunde HTML redan - men hans pedagogik var fenomenalt enkel. Chrille nå't heter han, företaget ligger bakom spraydios streamlösning bl.a vill jag minnas, eller nåt.. ;)

 

/Weyland

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...