Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Grim_Filip

BlueScreen, slumpmässiga reboots

Rekommendera Poster

På senaste tiden har det hänt kanske 3-4 gånger att min dator startar om sig själv. Men den startar om sig helt, den stannar liksom upp i omstartningen och så är jag tvungen att stänga av den manuellt. Detta händer vid totalt slumpmässiga tidpunkter och utan någon som helst provokation från min sida, har kollat temperaturer men det är inget snack om överhettning.

Just nu fick jag BlueScreen, första gången det händer, och fick detta meddelandet när datorn startats upp:

[log]Problemsignatur:

Problemhändelsens namn: BlueScreen

OS-version: 6.0.6002.2.2.0.768.3

Språkvariant-ID: 1053

Ytterligare information om problemet:

BCCode: a

BCP1: 00000008

BCP2: 00000002

BCP3: 00000000

BCP4: 8201237A

OS Version: 6_0_6002

Service Pack: 2_0

Product: 768_1

Filer som hjälper till att beskriva problemet:

C:\Windows\Minidump\Mini091810-01.dmp

C:\Users\Filip\AppData\Local\Temp\WER-62228-0.sysdata.xml

C:\Users\Filip\AppData\Local\Temp\WERADAC.tmp.version.txt

Läs vår sekretesspolicy:

http://go.microsoft.com/fwlink/?linkid=50163&clcid=0x041d[/log]

Vad ska jag göra?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, jag är ju nu inte kunnig på datorer. Fick tips om att byta moderkort när vår gamling började visa bluescreen.

De här kanske du redan känner till, men om inte:

Vi upptäckte att när grabben spelade WOW och hade fönstret uppe så dök inte bluescreen upp, datorn kyldes av då bättre.

Fick lära mig på en datautb. för sådär en 100 år sen, att man måste sköta om sin lilla burk. Städa den då och då--> fysiskt.

Vilket vi sällan gör...

Öppnade locket och dammet yrde, startade dammsugaren.

"Du ska blåsa ut dammet, inte dammsuga ut det. Allt för att minska statisk elektricitet", fick jag lära mig.

Nåväl, gjorde detta och upptäckte av en slump att stora "dammkokkor" eller vá du nu vill kalla det, låg långt in i fläkten. Snurrade på "propellern" och använde en slang som jag brukar ha till våra element :lol:

Dammet lossnade och datorn funkade perfekt!

Tryckte till minnena med, för de kan man också passa på att göra när man ändå är igång...

/Eva

Redigerad av fructis

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Okej, nu är det ju så att det bara hänt en gång. Ifall det händer igen ska jag kolla upp det programmet!

Nu hände det igen, alldeles nyss. Kom dock inget felmeddelande från Windows denna gången så jag har ingen aning om ifall det gäller samma kod som förra gången eller inte.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Stäng av automatiska omstarter vid systemfel:

Kontrollpanelen (klassisk vy) - System - Avancerade ... till vänster - fliken Avancerat - Start och återställning Inställningar

så får du ut en blåskärm med felmeddelande om omstarterna beror på systemfel.

Den viktiga informationen på blåskärmen är följande:

Högt upp ett felmeddelande med stora bokstäver (t ex BAD_POOL)

Långt ner rad med mest siffror (STOP...)

Under det ibland ett filnamn

Om datorn i alla fall startar om utan att visa någon blåskärm med felmeddelande så är det något annat problem än systemfel i Windows. Då kan man t ex misstänka överhettning, dåligt nätaggregat mm.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...