Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Sökmotorn! Igen.


Mikael63

Rekommendera Poster

Önskemål 1:

Vid avancerad sökning så kan det ju hända att man inte får en träff, eller att man inte får önskade träffar.

Då finns det ju alternativet "Sök igen"

Den sökningen är ju inte en Avancerad sökning, med samma urval man nyss gjort. Skulle man kunna få det? (Jo, det kanske går att använda Back i webläsaren men...

 

Önskemål 2:

En förklaring till hur jokertecken ska användas vid sökning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man efter en "vanlig" sökning trycker Avancerad sökning följer inte sökvillkoret med, utan man får knappa in allt igen. Same same but different :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra, sökmotorernas funktion, eller brist på funktion, är nog det största irritationsmomentet när man i jobbet letar efter produktinfo osv.(inte på eforum då..)

 

Vet man bara hur motorn fungerar ex. att man ska hoppa över mellanslag, att man ska avsluta sökordet med en asterix osv. så brukar det ju underlätta men....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pontus Jeppsson

Önskemål 1:

Vid avancerad sökning så kan det ju hända att man inte får en träff, eller att man inte får önskade träffar.

Då finns det ju alternativet "Sök igen"

Den sökningen är ju inte en Avancerad sökning, med samma urval man nyss gjort. Skulle man kunna få det? (Jo, det kanske går att använda Back i webläsaren men...

 

Jag förstår vad du menar, och håller med om att det är ett problem hur det fungerar. Tyvärr är vi lite begränsade i hur sökmotorn i plattformen är konstruerad. Som Cecilia skrev så ska det finnas vissa förbättringar i sökmotorn i den nya versionen av plattformen, men exakt vad dessa innebär vet jag heller inte just nu. Vi kommer att uppgradera plattformen under hösten.

 

Önskemål 2:

En förklaring till hur jokertecken ska användas vid sökning.

 

Detta ska vi däremot absolut fixa! Det enklaste är väl att vi fyller ut informationen i hjälpavsnittet, och sen länkar dit från söksidan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Önskemål 1:

Vid avancerad sökning så kan det ju hända att man inte får en träff, eller att man inte får önskade träffar.

Då finns det ju alternativet "Sök igen"

Den sökningen är ju inte en Avancerad sökning, med samma urval man nyss gjort. Skulle man kunna få det? (Jo, det kanske går att använda Back i webläsaren men...

 

Önskemål 2:

En förklaring till hur jokertecken ska användas vid sökning.

Ska dessa två anses åtgärdade?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska dessa två anses åtgärdade?

Enligt min åsikt så tycker jag att det är sämre nu än tidigare.

Nu visas inte valet Sök igen och man får ändå börja om..

Hitta författare listar inte medlemmar allt eftersom man skriver.

Den oöversatta texten Tip: Search for a specific phrase by "enclosing it in quotes" skulle kunna kompletteras med info om jokertecken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...