Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

datorns storlek


Signhildit

Rekommendera Poster

Hej, hur skall jag veta att jag har rätt storlek på datorn,

nu har jag 4 mega, har jag någon nytta av att skaffa en datorn som är

1 tera, endast använder jag bilder och skriver med Word, fungerar

datorn sämre, drar den mycket mera elektricitet, batteri, om jag skulle ha 1 tera,

men bara använda 10 % av dess kapacitet, för vem passar 1 tera, vad kommer efter tera,

1 peta?

och finns sådana datorer redan på marknaden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ehh, vad pratar du om? Mängden minne?

 

Jag är väldigt nybörjare och de här begreppen, jag tror att det är hårdskivan, hur mycket

det ryms på hårdskivan, tack för svaret

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ah, hårddisken menar du.

 

Alla termer är inte lätta när man är ny. ska se om jag kan reda ut lite åt dig.

 

Hårddiskar i dag är vanligen kring 200 GB (GigaByte) till 2000 GB (2 TB, dvs 2 TerraByte).

 

hårdiskar består av en eller flera skivor med magnetiskt material som roterat och detta läses av med hjälp av en eller flera läs/skrivarmar.

 

En större hårddisk har fler skivor och att rotera dessa, en större massa, drar visserligen lite mer energi men skillnaderna är inte stora.

det finns två fysiska storlekar på hårddiskar. 2,5" och 3,5" . I stationära sitter vanligen 3,5" och i bärbara 2,5". 2,5" diskarna kan givetvis inte lagra lika mycket data om 3,5" kan och är vanligen lite mer energisnåla.

 

Sedan finns även SSD-diskar med minneskretsar liknande de i flashminnen istället för roterande skivor. Dessa är ännu ganska små och dyra men är energisnåla och snabba på vissa operationer.

 

Så där, är du med i matchen nu?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för mycket bra svar, finns det större hårddiskar än 2 TB (2000 GB)

hur vanligt är det med 2 TB i dag, vad kommer efter TB, och finns det redan,

är så väldigt intresserad av det här med hårddiskar, hoppas snart kunna

lite mera, fick så bra svar, thanks...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=358&o=eg_104#prodlista

 

2 TB är största idag.

vad som kommer efter 2 TB?

2,5 TB kanske? Det hänger på om de lyckas packa data tätare på skivorna samt om någon vill lägga så mycket data på en enhet som kan krascha vilket ögonblick som helst? Kanske bättre att sprida på flera enheter?

 

Kanske finns större diskar redan idag men inte till salu för vanliga konsumenter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Seagate sade redan i våras att de kommer släppa en 3GB-disk senare i år. Hursomhelst krävs det 64bitars Win7 för att hantera så stora diskar, så XP-ägare göre sig icke bekymmer =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://www.prisjakt....g_104#prodlista

 

2 TB är största idag.

vad som kommer efter 2 TB?

2,5 TB kanske? Det hänger på om de lyckas packa data tätare på skivorna samt om någon vill lägga så mycket data på en enhet som kan krascha vilket ögonblick som helst? Kanske bättre att sprida på flera enheter?

 

Kanske finns större diskar redan idag men inte till salu för vanliga konsumenter.

 

 

Tack för bra svar, man får väl nog nöja sig med 2 TB så länge och har bara Vista ännu, så kanske man borde

uppdatera till 7, i nybörjarskorna men på god väg uppåt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nöja sig och nöja sig. Har du behov av större lagringsutrymmen är frågan om du inte ska titta på en NAS (Network Attached Storage) eller liknande. I dessa kan du stoppa in flera diskar som sedan blir tillgängliga via nätverket. Umärkta för backup och lagring och kan ofta även implementera någon form av RAID för att öka säkerheten på kostnad av lite utrymme.

 

Nas

http://www.prisjakt....egori.php?k=584

RAID

http://sv.wikipedia.org/wiki/Raid

 

Windows Vista klarar av stora diskar, inget problem där. Några terrabyte ska fungera utan problem. ja, sökning på nätet ger att Vista ska klara 16 EB där då 1 EB = 1024 TB...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ingen självändamål i sig att skaffa större hårddisk. Större hårddisk som vi pratar om här gör inte datorn snabbare utan ger bara mer lagringsutrymme. Om du gör lite bildbehandling och skriver i Word behöver du förmodligen inte flera TerraByte hårddiskutrymme.

 

Något som däremot kan göra underverk för en trött dator är att skaffa sig en så kallad SSD hårddisk. SSD är egentligen ett minne, men håller kvar informationen även efter man stängt av datorn. Dessa "hårddiskar" är betydligt snabbare än traditionella hårddiskar, men kostar betydligt mer per GB, varför de oftast är mindre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ingen självändamål i sig att skaffa större hårddisk. Större hårddisk som vi pratar om här gör inte datorn snabbare utan ger bara mer lagringsutrymme. Om du gör lite bildbehandling och skriver i Word behöver du förmodligen inte flera TerraByte hårddiskutrymme.

 

Något som däremot kan göra underverk för en trött dator är att skaffa sig en så kallad SSD hårddisk. SSD är egentligen ett minne, men håller kvar informationen även efter man stängt av datorn. Dessa "hårddiskar" är betydligt snabbare än traditionella hårddiskar, men kostar betydligt mer per GB, varför de oftast är mindre.

 

 

Så kloka svar, har mycket och lära ännu, jag hörde i dag två killar som kämpade om,

desto mera lagring på en hårdskiva, desto långsammare, trögare blir datorn.

Om det återstår cirka 10 % av hårdskivans lagringskapacitet, så skulle datorn fungera

lika bra som om där skulle finnas lagrat endast 20 %, ena sade si, andra så, vem hade rätt,

eller hade ingendera rätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nöja sig och nöja sig. Har du behov av större lagringsutrymmen är frågan om du inte ska titta på en NAS (Network Attached Storage) eller liknande. I dessa kan du stoppa in flera diskar som sedan blir tillgängliga via nätverket. Umärkta för backup och lagring och kan ofta även implementera någon form av RAID för att öka säkerheten på kostnad av lite utrymme.

 

Nas

http://www.prisjakt....egori.php?k=584

RAID

http://sv.wikipedia.org/wiki/Raid

 

Windows Vista klarar av stora diskar, inget problem där. Några terrabyte ska fungera utan problem. ja, sökning på nätet ger att Vista ska klara 16 EB där då 1 EB = 1024 TB...

 

tack för svar, det där NAS förstod jag inte, nix, är det en extern hårdskiva eller en annan typ av dator,

eller något jag laddar ner från nätet, vad står det där E för- är det exa eller nej säkert annat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Storleken på en hårddisk påverkar inte hastigheten den kan leverera data med. Det är andra saker som påverkar det. En stor disk är helt enkelt bara stor, kan lagra mycket data, inget mer med det. inget alls.

 

Slö dator på grund av full hårddisk är en annan sak, alltid bra att ha en viss andel fritt. Tre anledningar kan jag komma på på rak arm

1: Windows gillar inte när det blir trångt på dess primära partition där växlingsfilen ligger

2: En full hårddisk blir snabbt väldigt fragmenterad och det är svårt att defragmentera om ej tillräckligt med fritt utrymme ges.

3: Allmänt systemunderhåll blir svårare. Windows vill gärna använda del av hårddisken för systemunderhållsdata.

 

NAS - nätverksansluten lagringsenhet. En liten dedikerad enhet (en dator kan det vara) som levererar lagringskapacitet över (det lokala) nätverket.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Network_Attached_Storage

 

EB = ExaByte

1 EB = 1024 TB (TerraByte)

en sjuhelsike massa data helt enkelt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Storleken på en hårddisk påverkar inte hastigheten den kan leverera data med. Det är andra saker som påverkar det. En stor disk är helt enkelt bara stor, kan lagra mycket data, inget mer med det. inget alls.

 

Slö dator på grund av full hårddisk är en annan sak, alltid bra att ha en viss andel fritt. Tre anledningar kan jag komma på på rak arm

1: Windows gillar inte när det blir trångt på dess primära partition där växlingsfilen ligger

2: En full hårddisk blir snabbt väldigt fragmenterad och det är svårt att defragmentera om ej tillräckligt med fritt utrymme ges.

3: Allmänt systemunderhåll blir svårare. Windows vill gärna använda del av hårddisken för systemunderhållsdata.

 

NAS - nätverksansluten lagringsenhet. En liten dedikerad enhet (en dator kan det vara) som levererar lagringskapacitet över (det lokala) nätverket.

http://sv.wikipedia....ttached_Storage

 

EB = ExaByte

1 EB = 1024 TB (TerraByte)

en sjuhelsike massa data helt enkelt.

 

 

tack för svar, skall läsa och lära, hoppas,

tänk om man skulle kunna det du kan,

läsa på

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tack för svar, skall läsa och lära, hoppas,

tänk om man skulle kunna det du kan,

läsa på

 

Med intresse och tid kommer erfarenhet och kunskap. Hav förtröstan, snart kan du allt även du.

 

 

 

kan jag allt? Ja, skriver jag det måste det vara så. Jag vet exempelvis att jorden är platt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...