Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

datorns storlek


Signhildit

Rekommendera Poster

Hej, hur skall jag veta att jag har rätt storlek på datorn,

nu har jag 4 mega, har jag någon nytta av att skaffa en datorn som är

1 tera, endast använder jag bilder och skriver med Word, fungerar

datorn sämre, drar den mycket mera elektricitet, batteri, om jag skulle ha 1 tera,

men bara använda 10 % av dess kapacitet, för vem passar 1 tera, vad kommer efter tera,

1 peta?

och finns sådana datorer redan på marknaden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ehh, vad pratar du om? Mängden minne?

 

Jag är väldigt nybörjare och de här begreppen, jag tror att det är hårdskivan, hur mycket

det ryms på hårdskivan, tack för svaret

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ah, hårddisken menar du.

 

Alla termer är inte lätta när man är ny. ska se om jag kan reda ut lite åt dig.

 

Hårddiskar i dag är vanligen kring 200 GB (GigaByte) till 2000 GB (2 TB, dvs 2 TerraByte).

 

hårdiskar består av en eller flera skivor med magnetiskt material som roterat och detta läses av med hjälp av en eller flera läs/skrivarmar.

 

En större hårddisk har fler skivor och att rotera dessa, en större massa, drar visserligen lite mer energi men skillnaderna är inte stora.

det finns två fysiska storlekar på hårddiskar. 2,5" och 3,5" . I stationära sitter vanligen 3,5" och i bärbara 2,5". 2,5" diskarna kan givetvis inte lagra lika mycket data om 3,5" kan och är vanligen lite mer energisnåla.

 

Sedan finns även SSD-diskar med minneskretsar liknande de i flashminnen istället för roterande skivor. Dessa är ännu ganska små och dyra men är energisnåla och snabba på vissa operationer.

 

Så där, är du med i matchen nu?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för mycket bra svar, finns det större hårddiskar än 2 TB (2000 GB)

hur vanligt är det med 2 TB i dag, vad kommer efter TB, och finns det redan,

är så väldigt intresserad av det här med hårddiskar, hoppas snart kunna