Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

WD My Book 2


it04-22

Rekommendera Poster

Jag har precis köpt en WD My Book 2 extern NAS och den var ju underbar förutom en detalj och det är att när man inte har rört disken på ett tag så försvinner den "mappade" nätverksenheten som jag har lagt till från disken.

Det enda sättet för mig att hitta på den igen i nätverket är att starta WD Discovery och sen gå in i inställningar och välja "mappa som nätverkenhet". Men ska man verkligen behöva göra det varje gång man vill komma åt disken?

 

Någon som upplevt samma med samma disk eller någon annan sort? Alla tips är välkomna!

 

Kanske ska lägga till att jag använder den i hop med windows7 och två andra datorer med linux ubuntu. Linux datorerna hittar disken direkt vid start och det är inga problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lyckades hitta lösningen på problemet. Man måste installera en nyare version av WD Discovery för nätverksenheterna blir bara mappade till den aktuella ip-adressen vilket innebär att det inte stämmer sen om du får en ny lokal ip-adress efter en omstart exempelvis eller när lånet går ut. Den nya versionen av WD Discovery mappar till datorns fysiska adress i stället om jag förstod det rätt vilket gör att det fortsätter vara mappat när man startat om datorn.

 

VARNING dock. Jag installerade den nya versionen utan att avinstallera den gamla först och nu kan jag inte starta programmet WD Discovery i stället. Till saken hör att det inte gick att avinstallera program genom windows egen "avinstallerar" i kontrolpanelen. Allt mycket märkligt och JOBBIGT. Jag rekommenderar INTE Western digital My Book 2. Bara så ni vet :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en sådan stående här på en hylla, har haft den nästan ett år nu, utan problem, både före och efter uppdateringen har den fungerat utmärkt, har inga av dina problem, den står på dygnet runt, och mappar snällt upp när någon dator i nätverket går i gång.

 

Så jag kan rekommendera denna, kan dock inte säga vad du har råkat ut för.

Den enda nackdel jag har med den är att lampan framtill lyser lite väl starkt, så på natten, tror man att man glömt någon vanlig lampa påslagen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag sovit på saken och nu känns det lite bättre :) Tror jag blev lite upprörd i går haha.

Den fungerar som den ska nu. Jag kan fortfarande inte köra programmet wd discovery men enligt många forum ute på nätet som behövs det inte och det är därför som kundsupporten inte bryr sig om det. Om man skapar en utdelad mapp i webbgränssnittet så dyker den upp som mappad nätverksenhet sen i windows vilket gör WD discovery meningslöst helt enkelt.

Vet fortfarande inte om jag skulle rekommendera den dock. Om allt fungerar och ingenting hänger sig eller krånglar som det gjorde för mig så kan jag tänka mig att man blir nöjd med den för den var ju billigast i sitt slag åtminstone.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Programmet är till för att du bl.a ska kunna använda den inbyggda backupen, och för att kunna nå den från internet, från vilken dator som helst, under förutsättningarna att allt är rätt inställt.

Men du behöver det också för att kunna mappa upp dom olika mapparna för varje dator, så i princip så behöver du köra programmet ändå.

Har inte testat om det går att försöka mappa utan att köra wd discovery.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...