Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Windows Server 2003, Komma åt internet med Klientdatorerna


Qedeon

Rekommendera Poster

Jag har precis installerat Windows Server 2003 hemma och fixat "typical installation for a first server".

Det finns konton och Klienterna är anslutna till domänen, men då är frågan hur gör man för att de ska få tillgång till internet när man väl har logga in på klient datorerna med sitt konto.

 

En annan fråga är hur man fixar så att varje konto får en sorts "Profil" med en begränsat antal uttrymme som de får ha på Hårddisken som finns på servern.

 

Hoppas ni förstår vad jag menar och skulle vara jättesnällt om någon kunde hjälpa mig med detta.

 

Tack på förhand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MatteusDeGothia

Tjena!

 

Lite snabbt kan jag bara säga att sök på "Windows 2003 server tutorial" på google så hittar du många bra step by step sidor! Det är den hjälp jag kan ge! Men lycka till!!

 

Mvh Martin

Ps Det var så jag gjorde när jag skulle hjälpa en kille att sätta upp en w2k3 server!!

Själv är jag en 100%´ig "nätverkstomte"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret Martin, men jag hittar tyvärr inte det jag söker "/

Skulle vara snällt om du kunde länka till en speciell sida om du känner till något där de snackar om mitt typ av problem.

 

 

 

Jag har googlat länge, men hittar inte just det jag söker efter.

 

Tack

Qedeon

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MatteusDeGothia

Tjena!

 

När du väl har loggat in på klienterna så ska de få tillgång till Internet, annars har du kanske något av dessa problemen!

1. Du har fel DNS inställningar i din w2k3 server! Är den en DNS server??

2. Du har slagit på Routing & Remote Access på nätverkskortet som ligger ut på lan´et.

-Vad får du när du när du skriver "ipconfig /all" på en av klienterna?

-Kan du pingar servern från en av klienterna?

-Kan du pingar någon sida ute på internet typ "ping www.google.se"?

-Kan du surfa till någon sida via dess IP nummer tex 74.125.79.104 (Du ska komma till google). (Du skriver bara in IP nummret i din browser!)

 

Jag använde själv denna sida som gav mig mycket info!

 

http://www.visualwin.com/

 

Jag köpte även denna bok som verkligen förklarar det på ett enkelt sätt:

Windows Server 2003 for Dummies

ISBN10: 0764516337

 

 

Jag hade hjärna hjälpt dig mer men jag är inom nätverkssidan så mitt kunnande på servrar är begränsat! Men jag svarar på vad jag kan!

 

 

Hör av dig!

 

 

Mvh Martin

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
  • 1 month later...

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...