Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Dator startar inte efter installation av Open Office


Count Mordrek

Rekommendera Poster

Hej,

 

Min flickvän har en Samsung R522 med Windows Vista. I morse laddade hon ner Open Office från Openoffice.org och installerade programmet. Under tiden uppdaterade operativsystemet sig själv men min flickvän klickade på att starta om senare två gånger tills installationen av Open Office blev färdig.

 

Sen startade hon om datorn varvid datorn inte startar alls. När man trycker på on-knappen så startar en fläkt och några lampor börjar lysa (under on-knappen och runt pekplattan). Sedan verkar datorn tänka till innan den slutar att tänka och efter ett långt tag stänger datorn av sig själv.

 

Datorn har inte haft något problem tidigare och är inte mer än några månader gammal men jag förstår inte varför Open Office skulle krascha datorn.

 

Någon som har något råd, eller är det bara att ominstallera operativsystemet? Skulle vara väldigt tacksam för hjälp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

provat att trycka F8 upprepade gånger efter att ni tryckt på strömbrytaren, för att förhoppningsvis hamna i menyn för felsäkert läge.

Välj Felsäkert läge med nätverk, logga in, och gör en systemåterställning till ett läge före installation av Windows Uppdateringar och Open Office.

Hoppas att detta kan fungera.

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Datorn har inte haft något problem tidigare och är inte mer än några månader gammal men jag förstår inte varför Open Office skulle krascha datorn."

Instämmer.

Det som sänkte datorn är troligen uppdateringen av Windows Vista.

För det är vanligt med datorer som upphör att fungera efter uppdatering av Windows.

Jag har personligen upplevt det 5 gånger under de sista 15 åren.

 

Detta , att datorn kan upphöra att fungera efter uppdatering av Windows, är välkänt i databranschen, ett exempel:

"Igår pubicerade Microsoft den första samlade uppdateringen för Windows Vista. Idag kommer de traditionsenliga rapporterna om datorer som slutat fungera."

http://www.idg.se/2.1085/1.151916

 

Så försök göra systemåterställning. Som redan föreslagits.

och

Stäng av automatiska uppdateringar.

Stäng av allt onödigt.

http://www.blackviper.com

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket för förslagen.

 

Jag startade datorn men den dog innan något initierades till den grad att det inte ens gick att komma in i BIOS utan jag gav tillslut upp och följde jannejannes förslag om systemåterställning.

 

Min flickvän blev inte särskilt glad när en massa information försvann men om det är Vista det är fel på så blir det väl att byta till Windows 7 inom en snar framtid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag startade datorn men den dog innan något initierades till den grad att det inte ens gick att komma in i BIOS
Man kan nog inte skylla en Vista-uppdatering för att det inte går att komma in i BIOS i alla fall. Kan datorn ha blivit överhettad?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan nog inte skylla en Vista-uppdatering för att det inte går att komma in i BIOS i alla fall. Kan datorn ha blivit överhettad?

 

Tror aldrig min flickvän råkat ut för att datorn startat om sig då den varit överhettad, men vi försökte starta om den normalt under en halvtimma utan effekt.

 

För att lösa problemet fick vi till slut slänga in en boot-cd vilket får en att undra vad som kan ha hänt med datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast om du inte kom in i BIOS då borde du inte heller kommit så långt att du kunde starta datorn med en CD?

 

Nu är vi där vi är och det går inte att gå tillbaka men för framtida problem att lösas kan jag säga hur det kunde ha lösts mindre drastiskt

 

1: Starta datorn i felsäkert läge (om man nu kommer fram till punkten man kan göra det valet)

I felsäkert läge se om det finns något man kan göra, exempelvis återställa via systemsåterställningen datorn till hur den såg ut för en dag sedan, och/eller uppdatera den backup man har av sina data

1b: Starta med kommandoprompt om nu inte grafiska miljön vill starta

 

2: Starta datorn med en räddnings CD för Windows. Finns att ladda ned via nätet. En CD som kan återställa MBR och viktiga systemfiler utan att skada systemet som är installerat.

 

3: Om nu datorn inte alls vill komma igång, inte startar Windows, starta upp datorn med exempelvis Ultimate Boot CD och se till att skapa den där backupen ni borde ha

 

4: Slutliga lösning, om nu Windows inte går att reparera och alla data som ska sparas är räddade, formatera och installera om Windows.

 

Låter som om ni tog er till steg 4 omedelbums med de effekter det innebär.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...