Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem med svenska tecken MySQL och PHP-Admin


oktober08

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har försökt med allt jag kan för att få ordning på mitt innehåll i mina tabeller! Jag har skapat tabeller och lagt in lite grundinformationn via PHP-Admin, men överallt där jag har svenska tecken blir det fula krumelurer på webbsidan! Det blir fula krumelurer när jag listar innehållet i PHP-Admin, men då ser det OK ut på webbplatsen, men om jag rättar en krumelur till ett Ö i tabellen, så ser det galet ut på webbsidan! En del av av innehållet i tabellerna går via Google Maps infoWindows och title (som visar en text när man pekar på en ikon) och där blir det också fula tecken. Jag försöker ställa in allt på UTF-8. I PHP-Admin ser det ut att vara som default.

 

Så här ser det ut i en av tabellerna i PHP-admin:

När jag såg denna byggnad första gången så

 

Jag skulle uppskatta lite tips som tar mig framåt och bort från detta bekymmer. Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa att ändra teckenuppsättningen till utf8_general_ci eller utf8_unicode_ci, se till att det är inställt på det av startsidan när du kommer in i phpmyadmin och på varje enskiljd tabell.. Antar att du har rätt teckenuppsättning på din php fil sen också eftersom du ser tecknena rätt där? Den här taggen ska in i head taggen annars

 

<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1" /> 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa att ändra teckenuppsättningen till utf8_general_ci eller utf8_unicode_ci, se till att det är inställt på det av startsidan när du kommer in i phpmyadmin och på varje enskiljd tabell.. Antar att du har rätt teckenuppsättning på din php fil sen också eftersom du ser tecknena rätt där? Den här taggen ska in i head taggen annars

 

<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1" /> 

 

Ska det verkligen vara iso-8859-1 i metataggen? Ska det inte vara UTF-8 ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

"Kapar" tråden med en uppföljande fråga då jag har snarlikt problem: Kan teckenuppsättningen i själva MySQL-filen/databasen vara inställd på flera olika, men om man skriver in "charset=iso-8859-1" i den html-sida som ska visa tabellen, så rättar det till sig med å, ä och ö?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ska vara rätt i både teckenuppsättning i databas, i samtliga fält som innehåller text samt på scriptfiler och header.

 

Bökigt, men gjort rätt så får man inga problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...