Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Urklippsbana


Martassen

Rekommendera Poster

Har en bild på en Noshörning i Photoshop. Har med hjälp av ritstiftet gjort en urklippsbana runt noshörningen. Därefter gjort banan till en markering och därefter kopierat markeringen. Skapat en ny tom bild med transparent bakgrund och klistrar in.

 

Fråga1:

Är jag tvungen spara som tif för att få genomskinlig bakgrund?

 

Fråga2

Kan jag även spara som Jpeg och få genomskinlig bakgrund? Eller är det fortfarande så att jpeg inte stödjer genomskinlighet?

 

Fråga3:

I vilka format kan jag spara för att få genomskinlig bakgrund?

 

Fråga4:

Vad är egentligen syftet när jag gör om min ritade bana till urklippsbana(Pilspetsen i panelen "Banor" och Skapa urklippsbana)? Funkar det inte annars?

Det räcker alltså inte att rita banan runt noshörningen och därefter göra om banan till markering och sedan klipp och klistra?

 

Tacksam för svar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan inte spara ut som jpeg för att få genomskinlig bakgrund, när du sprara ut kommer den bli vit, däremot ligger banan kvar som du gjort, då kan man lätt markera banan trycka ctrl + i och sen delete för att få bort bakgrunden. Ska den vara utan bakgrund utan att behöva markera banan i photoshop så måste du spara ut den som tif, png eller gif. Gif kan du dock inte låsa upp lagret på om du ska öppna den i photoshop igen så det är inte att rekomendera :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var så lite :)

 

Oftast när man som fotograf frilägger och lägger banor på bilderna så sparar man ut de som eps eller jpeg, för om man i framtiden skulle vilja ha genomskinlig bakgrund bara kan markera banan och ta bort bakgrunden. Blir inte lika tunga filer som att skicka iväg en png samt att det tar fruktansvärt lång tid att spara ut högupplösta png. Just so you know :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...