Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

kan det vara fel på HD?


Macky

Rekommendera Poster

Jag har en bärbar Toshiba samt en ominstallations skiva som jag skapade redan när jag köpte den. jag ominstallerade Windows flera gångar tidigare från samma skiva men på sista tiden datorn hängde sig totallt. Jag ominstallerde den med hjälp av min skiva men det hängar sig. När jag försöker att installera XP på datorn, installations skivan säger att den hittade ingen Hårddisk på datorn.

Kan det vara fel på Hårddisken??

Jag har alltså en extern HD som inte visar sig. jag testade den i flera olika datorer med olika Operativsystem men det går inte att hitta den, den blinker bara??

Vad ska jag göra ? Hur kan jag reparera dem??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Jag har en bärbar Toshiba samt en ominstallations skiva som jag skapade redan när jag köpte den. jag ominstallerade Windows flera gångar tidigare från samma skiva men på sista tiden datorn hängde sig totallt. Jag ominstallerde den med hjälp av min skiva men det hängar sig. När jag försöker att installera XP på datorn, installations skivan säger att den hittade ingen Hårddisk på datorn.

Kan det vara fel på Hårddisken??

 

Låter nästan så. Vet du vad det är för hårddisk (märke) kan du ladda ned tillverkarens diganostikprogram härifrån:

 

http://tacktech.com/display.cfm?ttid=287

 

Bränn ISO-filen på en CD/DVD-skiva. Boota datorn på skivan, och låt det gå under natten för att få ett så rättvist resultat som möjligt. Glöm inte ändra bootordningen i BIOS. Spara innan du lämnar BIOS.

 

Hur du ändrar bootordning kan du läsa om här:

http://www.hiren.info/pages/bios-boot-cdrom

 

Jag har alltså en extern HD som inte visar sig. jag testade den i flera olika datorer med olika Operativsystem men det går inte att hitta den, den blinker bara??

Vad ska jag göra ? Hur kan jag reparera dem??

 

Kan vara kontaktfel eller glapp. Har du garanti kvar gör du bäst i att lämna den externa hårddisken till butiken där den är inköpt en gång.

 

Mekar du själv under garantitiden riskerar du att förlora garantin.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är vanligt med hårddiskfel på bärbara datorer. Ett försäkringbolag uppskattade i en artikel i Elektronik i Norden nr2 2010 att 1/3 av alla bärbara är kass inom 3år.

Av de skadade har 1/3 yttre skador (tappade osv) och 2/3 hårddiskhaveri.

På de 4 bärbara jag haft har 2 st haft hårddiskfel, en efter 6 månader, byte av hårddisk på garantin och en efter 1 år (men det gick att ominstallera efter kraschen, nästa krasch efter 6 månader, nästa efter 3 månader och då byttes hårddisken)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag försöker att installera XP på datorn, installations skivan säger att den hittade ingen Hårddisk på datorn.

Kan det vara fel på Hårddisken??

 

 

Hej Det felet beror nog på att XP skivan saknar drivrutiner för en SATA ansluten disk.Det finns mer eller mindre krångliga lösningar för det.

 

Nu gäller det väl installation av Vista med dina 2 eller 3 recoveryskivor.Orsak: Hårddiskfel,skivfel ,läsar

fel m.m.

 

Man kan ju normalt även återställa direkt från recoverypartitionen ,förutsatt att den ej raderats eller hårddisken byts ut.

 

Varför alla dessa tidigare ominstallationer ?

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...