Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Uppdatera/uppgradera från Vista till Windows 7


Ultra

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag har en så gott som ny dator med Vista Home Premium och tänkte skaffa Windows 7 till den istället. Eftersom jag inte har börjat installera program och sånt än så tänkte jag börja med att byta till W7 men skulle behöva lite råd och tips.

 

Jag tror att jag har förstått skillnaden på uppgdatering (som behåller filer, lättare installation mm) resp. uppgradering(som är en "nyinstallation" av OP). Då jag, som sagt, har en ren dator så spelar det inte någon roll för mig hur jag gör men skilljer det något i versionerna? Uppgraderingen är ju lite dyrare, ingår det något mer i "fullversionen"? Jag tänkte buta till en värre version och då är det W7 Ultimatum som gäller då det inte går att få Professional om jag inte kör en nyinstallation.

 

Hoppas någon har några bra råd och tips om detta. Tex. om jag köper en "fullversion" är det bara att stoppa i skivan och köra på eller måste det gamla avinstalleras, formateras mm då?

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I bägge fallen, "uppdatering" och "uppgradering", så sätter du i skivan du köpt och studerar noga anvisningarna och valen du får (tex 64-bitars/32-bitars).

 

I slutändan skiljer sig inte de olika alternativen av operativsystemet åt.

 

Kör gärna Microsoft Upgrade Advisor innan. Surfa runt lite på olika forum och läs trådar om W7 så får du en hel del tips.

 

Min erfarenhet är att det är enkelt och smidigt att utföra operationen.

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för svaret.

 

Jag var kanske lite slarvig i min formulering för jag ser nu att Microsoft benämner uppdateringen som "uppgradering" och det jag kallar uppgradering för "fullständig installation".

 

Hur funkar det med alla "småprogram", drivrutiner och sånt som redan var installerat i datorn när jag kör en fullständig installation (alltså ett helt nytt OP). Det finns ju en hel del grejer med i en HP-dator när man köper den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En fullständig installation gör datorn helt ren.

 

 

En anpassad installation däremot "byter ut" ditt Vista mot W7 och lämnar kvar filer och drivrutiner som det var innan.

 

OBS! Ta backup på allt viktigt innan du börjar, för säkerhets skull!

 

Gör datorn så ren som möjligt innan du startar, använd tex PC Decrapifier för att ta bort det som var förinstallerat när du köpte datorn och som du inte vill ha kvar. Kör Upgrade Advisor. Skriv ut råden och anvisningarna från Microsoft så du har dem tillgängliga under hela processen.

 

Kör!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag rekommenderar en helt ny installation av Windows 7 när du har tänkt byta. Det funkar att uppgradera från Vista, men man riskerar en del problem med en sådan operation i form av gamla filer som ligger kvar.

 

När det gäller HP's program så får du nog kolla om de finns att ladda ner från HP's hemsida eller om de ligger i någon mapp på din dator. Annars blir det nog svårt att få dem att följa med om du gör en helt ny installation.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...